אלטשולר שחם להלמן אלדובי: מקפיאים הצעת הרכש ולא נשפר את תנאיה

חברת הגמל וההשתלמות הגדולה במשק מבהירה כי לא תיכנס להתמחרות על הלמן אלדובי, כשהיא מסירה את הצעתה לרכישתו עד 7 באוקטובר • מבהירה שהצעתה תחזור לתקפות רק אם הצעת הרכש מצד רוכש בריטי לא תתקדם

יאיר לוינשטיין, אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר, גלובס
יאיר לוינשטיין, אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר, גלובס

בצל המאבק המתמשך בין בעלי מניות בבית ההשקעות הלמן אלדובי לבין רוב חברי קבוצת השליטה בו, מודיעה היום אלטשוטלר שחם גמל ופנסיה כי היא מסירה, באופן זמני לבינתיים, את הצעתה לרכוש את כל מניות בית ההשקעות לפי שווי חברה של 230 מיליון שקל. אלטשולר שחם גמל ופנסיה נוקטת במהלך על מנת להבהיר כי היא לא מתכוונת להתחרות מול ההצעה המתחרה שקיימת להלמן אלדובי על פי דיווחיה לציבור המשקיעים, ושבכל מקרה היא לא מוכנה לשפר ולהעלות את התמורה שהציעה עבור בית ההשקעות הציבורי.

ההודעה של אלטשולר שחם גמל ופנסיה מגיעה אגב רצונם של כמה בעלי מניות בהלמן אלדובי להוביל מימוש מהיר, דבר שנבלם לשלב מוגבל, עד אשר ועדה שמינה דירקטוריון הלמן אלדובי תכריע בין שתי הצעות רכש: זו של אלטשולר שחם גמל ופנסיה והצעה אחרת שהתגלתה לציבור רק לאחר הצעת הרכש של אלטשולר שחם, מקרן בריטית. מאלטשולר שחם גמל ופנסיה נמסר הערב כי "לא נהיה שותפים למשא ומתן המתקיים מול שני מציעים במקביל. הוועדה מוזמנת למצות את המו"מ עם ההצעה הנוספת עד סוף החודש, ובמידת הרלוונטיות נשוב למו"מ יעיל ב-7 באוקטובר".

מניית הלמן אלדובי , שהחלה את יום המסחר בעליות קלות, עברה עם היוודע הודעת אלטשולר שחם לירידות שהגיעו אף לירידות של כ-6%. בהמשך, עם ההבנה שלא מדובר בביטול מוחלט של הצעת הרכש, הירידות במניה התמתנו והיא נסחרת לפי שעה בירידות של כ-1.5%.

על פי הודעת אלטשולר שחם גמל ופנסיה מהערב, "הגם שלהערכת החברה, ההצעה הנוספת (ככל שפרטיה מוכרים לחברה) היא נחותה מזו הגלומה בהצעת החברה, הודיעה החברה לוועדה כי היא סבורה כי לא יהיה זה לטובת החברה או לטובת חברת הלמן אלדובי, כי הוועדה תנהל משא ומתן במקביל עם שני מציעים. בהתאם לכך, והואיל וחלפה תקופת המשא ומתן אשר ננקבה בהצעת החברה, הודיעה החברה לוועדה אין בכוונתה להמשיך בשלב זה במשא ומתן בקשר עם ההצעה".

ואולם, כאמור, מדובר בהקפאה זמנית של הצעת הרכש כאשר אלטשולר שחם גמל ופנסיה, שבניהול יאיר לוינשטיין, לא טורקת סופית את הדלת בפני הלמן אלדובי, שבניהולו של המנכ"ל רמי דרור והיו"ר אורי אלדובי, שנמנה על בעלי השליטה והמייסדים. על פי הודעת אלטשולר שחם גמל ופנסיה, היא הודיעה לוועדה שבוחנת את הצעות הרכש כי "ככל שעד ליום 7 באוקטובר, 2020,לא ייחתם הסכם מחייב עם המציע הנוסף, הצעתה תחזור להיות תקפה והיא תהיה מוכנה להיכנס להליך של משא ומתן מזורז, לשם חתימה על הסכם מחייב בתנאים מקובלים ובהתבסס על התמורה הקבועה בהצעה (בכפוף להתאמה ביחס להיקף הנכסים המנוהלים על ידי הלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה), וזאת בכפוף ללוחות זמנים קשיחים שנקבעו על-ידה וקבלת התחייבות לבלעדיות מצד חברת הלמן אלדובי".

הצעת הרכש של אלטשולר שחם גמל ופנסיה פורסמה במפתיע ב-22 ביולי. או אז התברר שיש כמה בעלי מניות מיעוט בהלמן אלדובי שששים לקיים את העסקה. ואולם, דירקטוריון הלמן אלדובי גילה כי על הפרק ישנה הצעה נוספת לרכישה, מגוף זר שלפי הערכות הוא קרן Pollen street capital. לפי הפירוט האחרון בנושא מצד הלמן אלדובי הקרן הזרה מציעה לרכוש 51% עד 100% ממניות בית ההשקעות לפי שווי חברה של 230 מיליון שקל עד 304 מיליון שקל, בתלות בתוצאות בית ההשקעות.

אם וככל שאלטשולר שחם גמל ופנסיה, חברת הגמל וההשתלמות הגדולה במשק, לא תדבק בתוכניתה לרכוש את הלמן אלדובי, יהיה זה המקרה השני שבו גוף פיננסים גדול מבקש לרכוש את כל פעילות הלמן אלדובי או את פעילות הליבה המרכזית שלה, וחוזר בו בשל הצעה חליפית מאותו גורם בריטי - שמקיים מגעים עם בית ההשקעות ודבוקת בעלי השליטה בו. בפעם הקודמת זה קרה בשלהי 2019, כשהפניקס נתנה הצעה שלא הבשילה לעסקה, כשמולה נדונה הצעת רכש של אותה קרן בריטית - Pollen street capital.