אחרי חודש וחצי: הממשלה התכנסה לדון בחלוקת תוספת התקציב בסך 11 מיליארד שקל

מוקדם יותר הודיע שר האוצר כי לא יביא לאישור הממשלה הערב את תוכנית הקיצוצים שלו במגזר הציבורי • התקציב אושר במסגרת הצעת הפשרה שהגיש ח"כ צבי האוזר, לדחיית המועד האחרון לאישור תקציב המדינה ב-120 יום, מ-25 לאוגוסט ל-23 בדצמבר

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הקודמת / צילום: לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הקודמת / צילום: לע"מ

לראשונה זה שישה שבועות: הממשלה התכנסה הערב (ג') לדון בחלוקת תוספת התקציב המיוחדת בסך 11 מיליארד שקל. הישיבה שתוכננה תחילה לשעה 19:00 לאחר מכן נדחתה ל-20:30 .

בתוך כך, הודיע שר האוצר כי לא יביא לאישור הממשלה הערב את תוכנית הקיצוצים שלו במגזר הציבורי כדי לתת סיכוי למיצוי המשא ומתן מול ההסתדרות.

התקציב אושר במסגרת הצעת הפשרה שהגיש ח"כ צבי האוזר, לדחיית המועד האחרון לאישור תקציב המדינה ב-120 יום, מ-25 לאוגוסט ל-23 בדצמבר. על פי החוק המתוקן, אמור שר האוצר להביא את התוכנית המפורטת לאישור ועדת הכספים לא יאוחר מה-13 בספטמבר.

ואולם, בדיקה שערכנו השבוע ב"גלובס" מצביעה על כך שכמעט כל התקציב הנוסף כבר משוריין לצרכים שונים ולא ברור כיצד יוכל לאפשר לממשלה לעמוד בהתחייבויות השונות שנטלו על עצמם ראש הממשלה נתניהו והשר כ"ץ.

לפי התרחיש האופטימי ביותר, הממשלה תוכל לחלק 2 מיליארד שקל נוספים ותו לא. אלא שמתוכם 1.2 מיליארד כבר הובטחו כתמיכות לעמותות וגופים שונים ובהם החינוך הממלכתי דתי, השירות הלאומי ותנועות הנוער.

לאן יילך הכסף שנותר? עדיין לא ברור. בין הדרישות שצפויות לעלות: תמיכות לישיבות, לתנועות נוער ולגופים שונים. במסגרת הזו נראה שלשר כ״ץ לא תהיה אפשרות למלא את דרישות ארגוני הנכים וגופים נוספים שממתינים לתקציבים.

שר האוצר התחייב להגדיל את קצבאות הנכים ואף כתב כי הוא יעמיד התחייבות זו בראש סדר העדיפויות שלו. מימוש הפעימה השנייה במתווה שמחון במלואה יעלה כ-2 מיליארד שקלים לשנה - כך שלא ברור כיצד ניתן לעמוד בכל ההתחייבויות.