האוצר לאל על: תנו אישור סופי למתווה ההנפקה עוד הערב אחרת הוא יבוטל

הדברים עולים ממכתב ששיגרה מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר אייל לחברי דירקטוריון אל על ובו היא מאפשרת לחברה לצאת בהנפקה פרטית

קרן טרנר / צילום: ששון תירם
קרן טרנר / צילום: ששון תירם

משרד האוצר דורש מאל על תשובה עוד הערב (ג') לאישור המתווה הסופי להנפקה, ולא - המשרד יעצור את הסיוע לחברה. בתוך כך מקבלת אל על אור ירוק ממשרד האוצר להתקדם להנפקה פרטית. הדברים עולים ממכתב ששיגרה מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר אייל לחברי דירקטוריון אל על ובו היא מאפשרת לחברה לצאת בהנפקה פרטית. זהו מתווה שאל על העלתה בפגישה שהתקיימה השבוע בכדי לקרב את אחד מהמתעניינים ברכישת החברה, ככל הנראה לכיוונו של ד"ר דוד ספיר. ספיר הציע לשלם 51 מיליון דולר בתמורה לשליטה שווה לזו של "כנפיים" כשהוא מציע ליטול הלוואה בהיקף של 400 מיליון דולר מדויטשה בנק. במקביל הגיע היום לישראל מארה"ב המתעניין הנוסף ברכישת החברה, מאיר גורביץ שלא פרסם את המתווה שהציע אולם גם הוא מציע שליטה משותפת עם חברת כנפיים. ההון שהאוצר מוכן שיגויס בהנפקה פרטית יופחת מההנפקה הציבורית שתבצע החברה ככל שהיא תצליח לגייס 51 מיליון דולר בהנפקה הפרטית יקטן היקף ההנפקה הציבורית ל-100 מיליון דולר.

אלא שהאוצר מאפשר לאל על לבצע הנפקה פרטית ובלבד שזו תתבצע לפני המועד שנקבע להנפקה, קרי ה-15 בספטמבר. לפי המתווה הזה, אל על אמורה להנפיק 150 מיליון דולר לגיוס הון (505 מיליון שקל) במחיר מינימום של 67 אגורות למניה. לפי המתווה, המדינה התחייבה לרכוש את המניות שהציבור לא יקנה. האוצר מצפה כי עד ה-10 בספטמבר אל על תפרסם הצעת מניות לציבור ובה היא תתחייב להנפקה ב-15 לחודש. בוועדת הכלכלה היום אמרה טרנר-אייל כי הנפקה במועד הזה מתכנסת גם ל-1 באוקטובר, המועד שבו אמורה אל על להשיב כספים לציבור על טיסות שבוטלו, בקופתה הצטבר סכום של מיליארד שקל שעליה להשיב על פי חוק.

לפני מספר ימים שלחה טרנר-אייל מכתב לאל על ובו היא פירטה את מתווה ההנפקה לאור ההיערכות הנדרשת מהמדינה. במתווה הזה המדינה תרכוש בשלב ראשון מניות בהיקף של 75 מיליון דולר (או פחות מזה, בהתאם ליתרה שלא ירכוש הציבור) כשהיא תמכור או תעביר את המניות שהוקצו לה בחלוף 24 חודשים ממועד ההקצאה. לחברה לא תהיה אפשרות לקבוע את זהות הרוכשים. לאחר השלמת המתווה המדינה תעמיד לאל על אישור לערבות מדינה להלוואה מגורם מממן. מתווה זה יובא לאישור הממשלה אחרי שהוא זכה להתנגדות חריפה מצד מנהל רשות החברות יעקב קוינט שטען שמצב שבו המניות 'רדומות' ולמדינה אין אפשרות להצביע על החלטות, מחזק את ידי הבעלים בכל מהלך או החלטה שתתקבל בשעה שהמדינה לא תוכל להשפיע כבעלת מניות.

טרנר איל דורשת תשובה מאל על עוד הערב (8.9) למתווה המפורט "בהינתן סד הזמנים וההיערכות הנדרשת מבחינת המדינה להעמדת רשת הביטחון להנפקה לציבור נדרשת תשובתכם עוד הערב. יובהר כי מבחינת המדינה לא תתאפשר כל דחיה בהשלמת ההנפקה מעבר ל-15.9 לנוכח החשש כי קופת החברה תתרוקן בתחילת חודש אוקטובר". עוד מציינת מנכ"לית האוצר כי המשרד נאות לספק לחברה נוסח עדכני המגביר את הוודאות להתחייבות המדינה להעמדת ערבות מדינה לחוב שהחברה תיטול לאחר השלמת ההנפקה לציבור".מבחינת האוצר אם הדירקטוריון של אל על לא יאשר את המתווה הערב האוצר ינתק מגע ויעצור את הסיוע המובטח אחרי אינספור דיונים בין הצדדים בחודשים האחרונים.