הנדל יאסור את חסימת מספרי החירום בקווי הסלולר הכשרים

שר התקשורת החליט לאסור ברישיונות המפעילים חסימה של מספרים מקוצרים של מוקדי חירום, מצוקה ורווחה • ועדת הרבנים לא תוכל להגיש קבוצת מספרים לחסימה והמפעילים יידרשו לקחת אחריות על החסימות

שר התקשורת, יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר התקשורת, יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הטיפול בבעיות התקשורת במגזר החרדי עולה שלב. שר התקשורת יועז הנדל החליט לאסור על חסימות מספרי טלפון על ידי ועדת הרבנים. בנוסף הנדל החליט  לעצור את תופעת הצינתוקים (צלצול ניתוק) שנפוצה במגזר החרדי על ידי חברות תוכן שמייצרות שיחות פיקטיביות ללקוחות ומיד מנתקות את השיחה וכך גורמות להם לחזור ולצלצל כדי ליהנות מדמי קישוריות על שיחות נכנסות.

בהודעה של המשרד, מודיע הנדל כי הוא יוצא במהלך ביטול החסימות בקווים הכשרים למספרי חירום, מצוקה, רווחה, ומספרים ממשלתיים בכפוף לשימוע. במקביל, יפעל המשרד לטפל בתופעת הצינתוקים (צלצול-ניתוק).

המתכונת שנבחרה על מנת לטפל בבעיה היא דרך הרישיונות של חברות התקשורת: איסור על חסימת אפשרות החיוג למספרי טלפון ארציים מקוצרים בעלי 3 ו-4 ספרות שהקצה משרד התקשורת לצורך מוקדי חירום, מצוקה ורווחה. כגון: 100 משטרה, 1201 מוקד ער"ן, 1204 מוקד לתלמידים ונוער במצוקה ועוד.

כמו כן, מתכוון המשרד למנוע חסימות של מספרי טלפון בכך שבקשה לחסימה תוגש לבעל הרישיון עבור כל מספר בנפרד ולא עבור קבוצת מספרים. בנוסף באמצעות חובת שמירת תיעוד, על ידי חברת התקשורת או מי מטעמה בדבר כל חסימה. באמצעים אלה מתכוון המשרד להביא לכך שוועדת הרבנים לענייני תקשורת לא תוכל להחליט על דעת עצמה לחסום מספרים ולמפעיל התקשורת תהיה חובה לשקול כל בקשה לחסימה ולמנוע אותה במידת הצורך.

לגבי שיטת הטיפול בתופעת הצינתוקים, הודיע המשרד ששימוע נפרד יפורסם בקרוב בנוגע לכך.

לדברי שר התקשורת, הנדל: "אני מכבד את רצון הציבור החרדי וזכותו להחזיק מנויים המאושרים על ידי ועד הרבנים. חובת המשרד למנוע פגיעה אפשרית במשתמשים, לפיכך השימוע יסדיר את החסימות. זהו נדבך ראשון להחלטה שבמסגרתה נפעל למגר גם את תופעת הצינתוקים (צלצול אוטמטי וניתוק) שמכבידה מאוד על הציבור החרדי".

מטעם ועדת הרבנים נמסר: "אנו מברכים על החלטת שר התקשורת לפעול למיגור תופעת הצינתוקים של קווי התוכן המהווים מטרד עבור ציבור מחזיקי הסלולאר הכשר. כמו"כ הבהירה ועדת הרבנים בפגישותיה עם משרד התקשורת ובוועדת הכלכלה כי לא התבצעו וכי לא יתבצעו כל חסימות למספרי חירום או מספרים של מוסדות המדינה. הודעת שר התקשורת על איסור חסימות בקווי החירום מלמדת על ההערכה הקיימת במשרד התקשורת לוועדת הרבנים ולציבור החרדי המתנזר מתכנים אסורים. זו מכה קשה לחברה המסחרית שפועלת מזה זמן רב לגייס את משרד התקשורת, השר ופקידי המשרד, בניסיון להמשיך בגריפת הון מדמי הקישוריות".

ד"ר שוקי פרידמן, מנהל מרכז לאום, דת ומדינה במכון הישראלי לדמוקרטיה, מסר בתגובה: "זהו צעד ראשון בכיוון הנכון, אך לא מספיק כלל. ועדת הרבנים לענייני תקשורת היא מונופול דורסני שפוגע בראש ובראשונה במשתמשים החרדים בסלולר הכשר. זאת לצד פגיעה קשה בארגונים, בעסקים ובאנשים פרטיים רבים מאוד שמספר הטלפון שלהם נחסם באופן שרירותי על ידה. השימוע עליו הודיע משרד התקשורת צריך להיות תחילתה של פעולה שיטתית להסדרה מקיפה של שוק הסלולר הכשר".