מזונות | דעה

מה היקף דמי המזונות שחיילים שהוריהם גרושים צריכים לקבל?

לא ניתן עוד לקבוע שהחיילים יקבלו סכום אקראי של שליש מדמי המזונות ששולמו עבורם כילדים, אלא צריך להתייחס לאופי השירות שלהם והמרחק מהבית

חיילות צה"ל / צילום: שאטרסטוק
חיילות צה"ל / צילום: שאטרסטוק

בשנת 2017 ניתן פסק דין מהפכני בנושא מזונות ילדים בבית המשפט העליון, והוא הביא להפחתה דרמטית של גובה דמי המזונות שמשלמים אבות לידי אמהות עבור ההוצאות על צרכי הילדים. שאלה מהותית שטרם נדונה לעומקה בפסיקה היא כיצד תשפיע המהפכה של דמי המזונות על מזונות המשולמים עבור חיילים. בעבר, כאשר דמי המזונות היו סכום חודשי קבוע, ההלכה המשפטית קבעה שבזמן השירות הצבאי, האב ישלם לידי האם שליש מסכום זה, מבלי להבחין במרכיביו השונים של הסכום, אך כעת, החלק המשמעותי ברכיב המזונות מורכב מחלוקת נטל התשלומים המשתנים, לצדדי ג' הנותנים שירותים עבור הילדים, ולא מסכום כסף קבוע המועבר בין ההורים עצמם.

בפסק דין שניתן בבית המשפט לעניני משפחה בתל אביב השבוע, השופטת מצאה לנכון להפחית משמעותית את דמי המזונות של אב לשתי בנות, האחת בת 17 והשנייה חיילת. האב התחייב בשנת 2009 במסגרת הסכם גירושין לשלם סך של 3,000 שקל עבור כל ילדה, ולכן סכום המזונות ששילם לאם עבור הבת החיילת עד לפסק הדין עמד על סך של 1,000 שקל לחודש. לאחר שבית המשפט השתכנע שחל לאורך השנים שינוי מהותי לרעה במצבו הכלכלי של האב, ושינוי מהותי לטובה במצבה הכלכלי של האם, וכן לאור ההלכה החדשה בדיני המזונות, ביטל בית המשפט כליל את חיוב תשלום המזונות מהאב לאם.

במקום העברת כספים בין ההורים, בית המשפט קבע שצרכיה של החיילת, מעבר למשכורת הצבאית, עומדים על 800 שקל לחודש, סכום שנקבע על ידי בית המשפט ללא הסבר או פירוט. בית המשפט חייב כל אחד מההורים להפקיד לחשבון בנק יעודי עבור החיילת סך של 400 שקל לחודש, והיא תוכל לעשות שימוש בסכום זה לצרכיה. פסק דין זה הוא צעד ראשון אך לא מספק לשינוי גם במזונות החיילים, ונראה שכפי שנעשתה רביזיה לגבי מזונות הקטינים, נדרשת חשיבה מקיפה מחדש בנושא תשלום מזונות עבור ילד חייל.

הבדל בין חיילים עורפיים לקרביים

ראשית יש מקום להבחין בין חיילים שמשרתים קרוב לבית, לבין חיילים קרביים מבחינת גובה ההכנסות. חייל קרבי משתכר כיום 1,620 שקל, לעומת חייל עורפי המשתכר מחצית מסכום זה, ושכר החיילים תומכי הלחימה עומד על 1,170 שקל.

כמו כן קיימים הבדלים מהותיים בין סוגי החיילים מבחינת אופי והיקף ההוצאות. לחיילים העורפיים יש הוצאות גדולות יותר על ביגוד, נסיעות ובילויים, לעומת החיילים הקרביים, אולם אלה נדרשים להוצאות גבוהות על ציוד צבאי. לא רק גובה וטיב ההוצאות של החיילים עצמם שונה, אלא גם ההוצאות הישירות של ההורים עבור החיילים. חיילים עורפיים חיים במידה רבה על חשבון ההורים, שצריכים להעמיד לרשותם חדר בביתם, והם צורכים חשמל ומים, נזקקים להסעות רבות ועוד.

המשמעות היא שגם לגבי חיילים יש מקום להתייחס לקטגוריות שונות, ולא ניתן עוד לקבוע סכום אקראי של שליש מדמי המזונות ששולמו עבורם כילדים.

לגבי חיילים עורפיים, יש מקום לערוך אבחנה דומה לאבחנה שנעשית כיום לגבי מזונות קטינים, בין הוצאות תלויות שהות, שקשורות לבית בו חי החייל, כגון מזון, ביגוד, הוצאות מדור ועוד, לבין הוצאות קבועות של החייל, ללא קשר לבית שבו הוא מתגורר, כגון הוצאות על ציוד צבאי, רפואה, רכב, בילויים וכו'. עבור ההוצאות תלויות השהות יש לערוך איזון בין ההורים בהתאם לרמת הכנסותיהם והיקף הזמן שבו גר החייל אצל כל אחד מההורים. מימון ההוצאות שאינן תלויות שהות יכול להתבצע מההורה ישירות לחשבונו של החייל.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי עוסקת בדיני משפחה וירושה