החתם שקופץ על גל הגיוסים: צחי סולטן פועל להנפיק שותפות בתחום הבריאות הדיגיטלית

מתחילת השנה הצטרפו לבורסה 12 חברות חדשות, והיקף הגיוס המצרפי חצה את רף ה-2 מיליארד שקל • שותפות יוניקורן גייסה 70 מיליון שקל כחלק מגל ההנפקות הגואה בבורסת ת"א

צחי סולטן / צלם: תמר מצפי
צחי סולטן / צלם: תמר מצפי

למרות ביצועיה הדלים של הבורסה לניירות ערך בתל אביב מתחילת השנה, וחוסר הוודאות לגבי השפעות וירוס הקורונה בהמשך השנה, גל הנפקות האקוויטי הראשוני (IPO) בשוק ההון המקומי רק מתגבר והולך. האחרונה להצטרף לחגיגה היא השותפות המוגבלת יוניקורן טכנולוגיות, שהבטיחה השבוע גיוס של כ-70 מיליון שקל - כ-10 מיליון שקל יותר מהסכום שביקשה לגייס במקור.

בהתאם להתחייבות ארבעת מייסדי השותפות - ליגד רוטלוי, יגאל לנדאו, יעקב טננבוים ורונן ויסרברג, חלקם בהנפקה עמד על כ-10 מיליון שקל, בעוד שעיקר יתרת הסכום הובטח במסגרת הצעה לא-אחידה (Book Building) שנעשתה למשקיעים מוסדיים, וכמה מיליוני שקלים בודדים הגיעו מהצעה אחידה שפנתה לציבור, שם נרשמו ביקושי יתר משמעותיים. את ההנפקה הובילה חברת החיתום של רוסאריו קפיטל.

מלבד היותה חלק מגל ההנפקות הרחב הפוקד את שוק ההון המקומי, הנפקתה של יוניקורן גם נהנית מהעוצמה שמפגין ענף הטכנולוגיה העולמי אל מול משבר הקורונה, וביקושים גבוהים בניסיון לקחת חלק בצמיחה שמציגות רבות מחברות הענף, המובילות את המגמה החיובית הנרשמת בבורסות האמריקאיות.

"רעב גובר של משקיעים לחברות טכנולוגיה"

כפי שיוניקורן ציינה בעצמה לקראת ההנפקה, "משבר הקורונה האיץ תהליכים במשק הגלובלי, שאיפשרו פריצה של חברות הטכנולוגיה אל קדמת הבמה", ואלה נתפסות כ"חוף מבטחים בעת המשבר". כמו כן, השותפות זיהתה "רעב גובר של גופים מוסדיים ומשקיעים ישראלים לחברות טכנולוגיה".

לפי יוניקורן, "מטרתה המרכזית של השותפות הינה לעסוק, בעצמה ובאמצעות חברות הפורטפוליו, במחקר ופיתוח בתחומים שונים", בעיקר בתחומי הטכנולוגיה, תוכנה ואינטרנט. כוונתה של יוניקורן היא להשקיע סכום ראשוני של 1-2 מיליון דולר בכל חברת פורטפוליו, כאשר טווח הזמן של כל השקעה יעמוד על כשלוש שנים בממוצע.

עד כה סיכמה יוניקורן על שלוש השקעות בהיקף מצרפי של כ-2.5 מיליון דולר, בחברות בובייל ו-ויפלאש, שההשקעה בהן הייתה תלויה בהשלמת ההנפקה בבורסה, ובחברת סייברוואן, המפתחת טכנולוגיה למניעת שימושים אסורים בטלפון סלולרי בזמן נהיגה, שהשלימה באחרונה גיוס של קרוב ל-30 מיליון שקל בבורסה המקומית בהנפקת מניות ראשונית. מאז ההנפקה, שבוצעה בחודש יוני, הכפילה מניית סייברוואן את שווייה.

בכוונת השותפות המונפקת "לבצע השקעות בחברות הפורטפוליו, לסייע בפיתוחן ולייצר ערך עבור בעלי יחידות ההשתתפות שלה, על ידי השבחה ומימוש החזקותיה בחברות הפורטפוליו". זאת, "בין שבאמצעות ביצוע אקזיט (מכירה, מיזוג או הנפקה לציבור) או שבאמצעות פיתוח והרחבה של עסקי חברות הפורטפוליו והשבחת ערכן".

גיוס מצרפי של יותר מ-2 מיליארד שקל

כאמור, הנפקת יחידות ההשתתפות של יוניקורן ממשיכות רצף של הנפקות אקוויטי הגדל והולך מחודש יוני האחרון, לאחר תיקון לירידות החדות שנרשמו קודם לכן בבורסות העולם בעקבות התפשטות הווירוס. כך, מתחילת השנה ועד כה מספר החברות החדשות שהצטרפו לבורסה (או קרובות להצטרף), מגיע כבר ל-12 - גבוה יותר מ-2019 - כאשר היקף הגיוס המצרפי שלהן חצה את רף ה-2 מיליארד שקל. 

הנפקות-האקוויטי-הראשוניות-בתל?אביב-מתחילת-השנה
 הנפקות-האקוויטי-הראשוניות-בתל?אביב-מתחילת-השנה

זאת, כשעל הפרק ניצבות יותר מעשר חברות נוספות, המשתייכות בעיקר לתחומי האנרגיה הירוקה והטכנולוגיה, שנמצאות החל בשלבי בחינה ראשוניים של הצטרפות למסחר, ועד לגיבוש טיוטות תשקיף לקראת הנפקה. אחת המתקדמות שבהן היא השותפות המוגבלת אלמדה ונצ'רס, שעם מייסדיה נמנה צחי סולטן, יו"ר דיסקונט חיתום. השותפות פרסמה טיוטת תשקיף לגיוס של 100-150 מיליון שקל לטובת פעילות בתחום הבריאות הדיגיטלית. 

ככל הנראה, חלק ניכר מהצלחתן של הנפקות 2020, גם בעת הגיוס וגם לאחר תחילת המסחר במניותיהן, טמון בשינוי שיטת ההנפקה שבאמצעותה נעשו מרבית גיוסי ההון השנה. זאת, בדרך של "הצעה לא אחידה" - מנגנון שצובר פופולריות גדלה והולכת על חשבון דרך ההנפקה המסורתית של המכרז, המגדיל את הוודאות להשלמת ההנפקה בהצלחה, באמצעות מחיר מוסכם מראש של שני הצדדים המעורבים בהנפקה - החברה והמשקיעים.

כך, למרות הביצועים החלשים של שוק המניות המקומי, שירד מתחילת השנה בכ-20%,  כמגמה, ביצועי המצטרפות החדשות למסחר ב-2020 בולטים לחיוב, עם עליות בשיעורים דו-ספרתיים אצל רוב החברות.

מבין המניות החדשות שהונפקו בבורסת תל אביב השנה, בולטת בביצועיה חברת מימון ישיר, שמנייתה זינקה בשיעור דו-ספרתי ביום המסחר הראשון שלה בבורסה לקראת סוף אוגוסט, ובסך הכל היא מציגה למשקיעים בהנפקה תשואה של כ-50% (לפי מחיר החבילה, כולל אופציות), בתוך שבועיים לערך. 

עוד בין העולות הבולטות מאז שהתחילו להיסחר, מניית חברת האנרגיה הירוקה דוראל, שיותר מהכפילה את ערכה מההנפקה בחודש יוני, ועמיתתה משק אנרגיה, שגם היא הונפקה ביוני ומאז הוסיפה לערכה מעל 30% בפרק זמן דומה. זאת, כחלק מהסנטימנט החיובי המאפיין את המסחר במניות האנרגיה הירוקה בבורסה המקומית.