"פוטרתי ואני מיואשת. מאיפה מגייסים כוחות?"

איך לזרז צמיחה דווקא מתוך טראומה • טור ייעוץ

פיטורין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
פיטורין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק


אנחנו נמצאים בימי סוף השנה. בשבילי זה תמיד זמן רפלקטיבי של מחשבה וחשבון נפש וגם גאווה על כל מה שהשגתי במהלך השנה. אבל השנה, התקופה הזאת מורידה אותי לקרשים. בחודש יולי פוטרתי בהפתעה ממקום העבודה שלי שכל כך אהבתי, אחרי עשר שנות עבודה. אין לי סיכוי למצוא עבודה בתחום העיסוק שלי, שהוא מאוד ייחודי, ואני מתלבטת בין חיפוש עבודה בתחום שלי או אולי בכלל בכיוון אחר. אני מרגישה פגועה ומיואשת, מביטה סביבי ורואה את המצב העגום, מגפה שאינה שוככת, אנשים מיואשים, יוצאים להפגנות כי אין להם מה להפסיד ואני ממש פסימית לגבי סיכויי ההצלחה שלי. מאיפה מגייסים כוחות?

אלה, מנהלת מחלקת אוספים במוזיאון

אלה יקרה,

את מתארת חוויה מאוד קשה, אולי אפילו טראומטית, של שינוי מיידי ובלתי צפוי בו איבדת את מקום העבודה האהוב שלך ובגלל המשבר הכלכלי במשק את חוששת שלא תצליחי למצוא עבודה בתחום בתקופה הקרובה. זוהי אכן תחושה משותפת לאנשים רבים ברחבי העולם בימים אלה, אולם למרות המשותף עדיין אופן ההתמודדות והיציאה מהמשבר שונה לחלוטין מאדם לאדם. בכל משבר כלכלי ואחר, תמיד יש אנשים המצליחים יותר מאחרים לפתח חוסן אישי, לצמוח ולהוביל שינוי חיובי בחייהם.

רבים מאנשים אלה חווים מה שמכונה צמיחה פוסט-טראומטית (Post Traumatic Growth) - שינוי חיובי שמתרחש בעקבות התמודדות עם משבר במהלך החיים. צמיחה זו אינה דורשת התערבות פסיכולוגית מעמיקה. מחקרים מצאו כי צמיחה זו מתרחשת לעיתים קרובות באופן טבעי וניתן לחזק ולזרז אותה באמצעות כמה פרטיקות אפקטיביות. דווקא בתחילתה של שנה עברית חדשה, את יכולה לסמן לעצמך כיעד השקעה בצמיחה ובהתפתחות העצמית שלך.

צמיחה אישית משולבת גם בפעולות שתעשי כדי לעבור לשלב הבא בקריירה שלך, היא תעזור לך בגיוס כוחות ומשאבים לזיהוי כיווני פעולה אפשריים. תוכלי להיעזר במחקר  שמצא קשר בין תכונות אופי ליכולת צמיחה לאחר משברים. המחקר בדק מהן החוזקות האישיות שנמצאו בקרב אנשים שהראו רמה גבוהה של צמיחה פוסט-טראומית ומצא שהן: (א) אומץ (היכולת שלא להתכווץ מאיומים, אתגרים, קשיים וכאב), (ב) יצירתיות (היכולת לחשוב על דרכי פעולה חדשניות ופרודקטיביות), (ג) היכולת לזהות ולהעריך יופי ומצוינות בתחומים שונים בחיים ו(ד) אדיבות וטוב לב.

הנה כמה רעיונות לפעולות שימלאו אותך כוחות ואנרגיה חיובי, ויסייעו להתחיל להיות אקטיבית בחיופוש האתגר הבא עבורך:

1. זוהי הזדמנות לעצור להתבונן מחדש על חייך באומץ. שאלי את עצמך תוך אמונה שתקופה זו עשויה להצמיח דבר טוב עבורך, מהו השינוי שתוכלי להכניס לחייך שיהיה בעל ערך בעתיד?

2. פתחי מודעות לשיח הפנימי שלך עם עצמך: במקום לאפשר לרגשות שליליים להציף אותך, חזקי את היכולת שלך לשלוט בדפוסי החשיבה שלך לעבר מבט חיובי ואופטימי. חזקי את המודעות שלך להצלחות ולהישגים שלך בהווה ובעבר, האמיני וצפי לאפשרויות הטובות ביותר והשתמשי במשאבים, האישיים והחברתיים, העומדים לרשותך. חשיבה חיובית פותחת חסמי יצירתיות.

3. השקיעי מחשבה באופן שבו את מציגה את אופן ההתמודדות שלך בתקופה זו. תני לתחושות מילים ומשמעות. שתפי אחרים בסיפורם שלך והאזיני בקשב לסיפורים של אחרים. קבלי השראה מהאופן שבו הם מתמודדים בתקופה זו.

4. הסתגלות למציאות החדשה דורשת אומץ ויצירתיות. צריך לנסות ולבחון התנהגויות חדשות וללמוד מכך. חשבי מהם ההרגלים הישנים שעלייך לשחרר, ואילו התנהגויות חדשות כדאי לך לבחון ולהתנסות בהן.

5. חשבי על דרכים שבהן תוכלי לעזור לאחרים, להתנדב בקהילה. התחושה של מתן ערך לאנשים אחרים מעצימה אותנו וממלאת אותנו כוחות.

שנה טובה!

רוצים לשתף בדילמה או להתייעץ? כתבו לנו ל: g@globes.co.il

פרופ’ גרינשטיין מרצה וחוקר שיווק ויזמות באוניברסיטאות Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein. יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית ומאמנת מנהלים וכן מלמדת באוניברסיטת Northeastern בבוסטון shechterman@