עלייה מתונה בלבד: שיפור קל במדד אמון הצרכנים לאוגוסט

יחד עם זאת, למרות המגמה החיובית, חשוב להדגיש שהחל מחודש מרץ אפשר להבחין בירידה בערך מדד אמון הצרכנים ובמאזנים המרכיבים אותו • גם לאחר השיפור בחודשים מאי ואוגוסט, מתקבלים ערכים נמוכים משמעותית מהערכים בשנים 2019-2016

מוכר בכניסה לחנות מחכה ללקוחות. העסקים מתקשים לחזור לשגרה לאחר תקופת הסגר הממושכת / צילום: כדיה לוי, גלובס
מוכר בכניסה לחנות מחכה ללקוחות. העסקים מתקשים לחזור לשגרה לאחר תקופת הסגר הממושכת / צילום: כדיה לוי, גלובס

רגע לפני שקבינט הקורונה ממשלתי מתכנס כדי לדון בתחלואת הקורונה בישראל ובאפשרות של סגר כולל בתקופת החגים, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מציגה שיפור בסקר אמון הצרכנים; בחודש אוגוסט, מדד אמון הצרכנים עלה ל-24-%, לעומת 30-% בחודש יולי. באוגוסט 2020 מדד אמון הצרכנים היחסי עלה ל-58, מערך של 35 בחודש יולי. יחד עם זאת, למרות המגמה החיובית, חשוב להדגיש שהחל מחודש מרץ אפשר להבחין בירידה בערך מדד אמון הצרכנים ובמאזנים המרכיבים אותו. גם לאחר השיפור בחודשים מאי ואוגוסט, מתקבלים ערכים נמוכים משמעותית מהערכים בשנים 2019-2016.

בחודש אוגוסט, בדומה לחודש יולי, חל שיפור בשלושה מתוך ארבעת המאזנים המרכיבים את המדד: המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה עלה ל-30%-, לאחר שביולי עמד על 43%-; המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עלה ל-7%-, לאחר שביולי עמד על 13%-; והמאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה עלה ל-33%-, לאחר שביולי הוא ירד ל-42%-.

פסימיות מתונה

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

באוגוסט 2020 מדד אמון הצרכנים עלה ל-24%-, מערך של 30%- בחודש יולי. עם זאת, העלייה בערכו של המדד החודש היא מתונה בהשוואה לשיפור הניכר שחל בערכו בעת היציאה מהסגר בחודש מאי (14%-), לעומת אפריל (31%-). התנודות בערכו של המדד בחודשים האחרונים, משקפות את הזיקה ההדוקה בין מערכת הציפיות וההערכות הסובייקטיביות של הפרטים, לבין השינויים במצב של הכלכלה הישראלית על רקע משבר הקורונה.

בפילוח לאמון הצרכנים באוגוסט 2020, לפי תעסוקה, רמת השכלה וקבוצת אוכלוסייה, ניכר כי בקרב המועסקים עלה ערך המדד באוגוסט ל-22%-, לאחר שביולי ירד ל-28%- מ-20%-ביוני; בקרב אלה שאינם מועסקים עומד ערך המדד באוגוסט על 27%-, לאחר שביולי ירד ל-33%- מ-23%- ביוני.

בקרב חסרי תעודת בגרות עומד ערך המדד על 29%-, לאחר שביולי ירד ל-33%- מ-17%- ביוני; בקרב בעלי תעודת בגרות או תעודה על-תיכונית עלה ערך המדד מ-32%- ביולי ל-24%- באוגוסט (ביוני 22%-); בקרב בעלי תעודה אקדמית עומד ערך המדד על 20%- (ביולי 26%-; ביוני 20%-), ומצביע על כך שהם פחות פסימיים לעומת חסרי תעודת בגרות.

בקרב האוכלוסייה הערבית המשבר גדול יותר; עומד ערך המדד על 30%- (ביולי 38%-; ביוני 28%-); בזמן שקרב קבוצת האוכלוסייה היהודית , עלה ערך המדד מ-28%- ביולי ל-22%- באוגוסט (ביוני 21%-).