קבינט הקורונה ידון במתווה מקל: סגר לילי באמצע השבוע ומלא בחגים

קבינט הקורונה נוטה להכרזה על סגר כמעט מלא בתקופת החגים • הסגר, או בשמו החדש "ריסון מהודק", יוטל ל-3 שבועות מערב ראש השנה ועד אחרי סוכות • השרים ישראל כ"ץ ויזהר שי ביקשו להטיל סגר לילי בימי השבוע וסגר מלא בחגים

מחסום משטרתי בתל אביב בסגר הקודם / צילום: כדיה לוי, גלובס
מחסום משטרתי בתל אביב בסגר הקודם / צילום: כדיה לוי, גלובס

קבינט השרים לענייני קורונה נוטה להכריז על סגר כמעט מלא בתקופת החגים בשל הנתונים הקשים וקצב התחלואה הגדל והולך. עם זאת, השרים עדיין לא הצליחו להגיע להסכמה. 

הקבינט כעת יצא להפסקה, בשל בקשה של הפרופסור רוני גמזו להתייעץ עם צוותו לגבי דרישות להקלה בהגבלות שהעלו השרים ישראל כ"ץ ויזהר שי. בין השאר הציעו השרים סגר לילי בלבד בימי חול וסגר מלא בימי שבת, חג ומועד. וכן צמצום הגבלות על מסחר תעשיה ותיירות. בהצעתם תומך גם שר הכלכלה עמיר פרץ. השר גלנט שאינו חבר בקבינט נכנס והביע גם הוא התנגדות, ואף תקף את הצוות המקצועי: "פרופסורים לא ינהלו את המדינה".

במקביל, אגף הכלכלנית הראשית באוצר מעריך כי הפגיעה הכלכלית בתוצר מחלופת "ריסון מהודק" תעמוד על כ-10-11 מיליארד שקל. תוספת של כל שבוע לאחר תום החגים משמעותה פגיעה נוספת בהיקף של כ-4 מיליארד שקל.

עלייה בתחלואה במערכת החינוך

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בתחילת הדיון: "זה עצוב לי. במשך שלושה חודשים וחצי ניסיתי לנהל את המערכה בצורה אחרת, באופן דיפרנציאלי. אבל התחלואה לא מאפשרת עוד את זה ואין ברירה אלא ללכת לסגר".

בישיבה הוצגו נתוני משרד החינוך שהראו כי כמה ימים לאחר חידוש הלימודים בכל המגזרים חלה עלייה של ממש בתחלואה, הן בקרב תלמידים והן בקרב מורים. בחברה החרדית העלייה גדולה במיוחד בישיבות הגבוהות של גילאי 18-25, שם כמעט מחצית מראשי הישיבות לא אכפו את המגבלות שקבע הצוות של גמזו.

שר האוצר ישראל כ"ץ ונציגי משרדו הביעו במהלך דיון הקבינט התנגדות לסגר כללי במהלך תקופת החגים, בשל הפגיעה הכלכלית הקשה שכרוכה בכך. הם אמרו כי הם תומכים בחלופה אחרת, שתפגע פחות במשק. אך המגמה בישיבה היא הטלת סגר, או בשמו החדש "ריסון מהודק", לשלושה שבועות מערב ראש השנה ועד אחרי סוכות. במהלך סגר זה תוגבל התנועה למעט למקומות עבודה שישארו פתוחים ומקרי חירום. מערכת החינוך תיסגר עד לאחר החגים, התקהלויות יאסרו לרבות בבתי כנסת אירועים והופעות. כך גם בתי המלון וההארחה.

בניגוד לישיבות קבינט קודמות, בהן מומחים המייעצים לקבינט ביקשו להשהות את ההחלטה בנושא מגבלות משמעותיות על כלל ישראל, היום מרביתם סברו כי אין מנוס מביצוע סגר כולל בנקודת הזמן הזאת, לאור התחלואה העולה ובתי החולים המתקרבים לסף אי הספיקה. פרופ' אלי וקסמן, ראש הצוות המייעץ למל"ל, אמר בדיון: "התפיסה שלפיה אפשר לנהל חיים תקינים במדינה עם רמת תחלואה גבוהה, יותר מאלף ליום, נכשלה. הדרך היחידה לאפשר חיים תקינים בנוכחות הווירוס היא הורדה דרסטית של התחלואה, אל כ-100 חולים חדשים ביום".

"בתי החולים מתקרבים לאי ספיקה"

אדלשטיין, ועימו הפרופסור רוני גמזו, נפגשו הבוקר (ה') עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והציגו את הנתונים הקשים וניתוחם, ואת ההמלצה שנידונה כעת בוועדת השרים.

גמזו אמר בדיון: "אני מרים דגל אדום על התקרבות לאי ספיקה בבתי החולים. אם אכן בתי החולים יגיעו למצב כזה, משמעותו היא שלא תהיה לרופאים ברירה אלא להחליט מי מהחולים או הפצועים יקבל טיפול ומי ימתין לתורו עד שיתפנו משאבים מספיקים". הוא קיבל תמיכה משלושה מנהלי בתי חולים שהגיעו לדיון, ובהם הפרופסור עופר מרין מנהל שערי צדק שהזהיר כי התפוסה הן במחלקות הקורונה והן במחלקות הרגילות עולה על גדותיה וקרא לנקוט בצעדים דרסטיים להורדת התחלואה.

ליצמן: "נתניהו הורס את החגים"

נתניהו אמר בקבינט: "מערכת הבריאות הרימה דגל אדום שלא נוכל להתעלם ממנו, אנחנו מחוייבים לצעדים חריפים להלום את התחלואה".

שר האוצר כ"ץ ושר השיכון יעקב ליצמן מתנגדים למתווה הסגירה. ליצמן אמר לנתניהו: "אתה הורס את החגים".

נתניהו: "אני פועל מול תחלואה קשה ותמותה קשה.לא משנים החלטות. קבענו סגר עד יום שלישי. קבענו שנפעל לפי תכנית הרמזור וכך אנחנו נוהגים".

נתניהו ציין בנוסף כי "נצטרך חשיבה מחדש בנוגע לפיצוי לבעלי העסקים בסגר. נשב בצוות כלכלי נשמע את כולם ואת הנתונים ונחליט כיצד ינתן הפיצוי".

הוויכוח בקבינט עדיין נמשך ולאחריו תכונס הממשלה כולה לאישור מלא של החלטות הקבינט.