סגר כללי מיום שישי? הממשלה תתכנס לאשר. אלו הנקודות שבמחלוקת

הממשלה תתכנס הבוקר כדי לאשר סגר החל מערב ראש השנה • הגבלת פעילות מערכת החינוך תיכנס לתוקף ככל הנראה כבר ביום רביעי הקרוב • יחד עם זאת שורה של היבטים כמו מגבלת התנועה והיקף ההגבלות על המגזר הפרטי עדיין במחלוקת

בנימין נתניהו / צילום: אורן בן חקון, פול
בנימין נתניהו / צילום: אורן בן חקון, פול

היום (א') תכונס הממשלה בשעה 10:00 על מנת לאשר את ה"תוכנית הרב שלבית לבלימת העלייה בתחלואה וצמצום התפשטות נגיף הקורונה".

בהצעת המחליטים שהופצה בקרב שרי הממשלה נאמר שההגבלות, כלומר הסגר, יכנס לתוקף מיום שישי בבוקר 18 בספטמבר בשעה 06:00, ערב ראש השנה.

הגבלת פעילות מערכת החינוך תיכנס לתוקף ככל הנראה כבר ביום רביעי 16 בספטמבר, למעט מוסדות חינוך מיוחד.

תפילות ראש השנה ויום כיפור יותרו בקבוצות של עד 10 אנשים במקומות סגורים ועד 20 איש בשטח פתוח. ההגבלה ליציאה מחוץ לבתים תעמוד על 500 מטרים. כל עסקי המסחר והשירותים, תרבות, תיירות פנים ובילוי יסגרו למעט שירותים חיוניים, מכירת מזון ובתי מרקחת. המגזר הציבורי יוגבל לפעילות ברמת 30% ומקומות עבודה בסקטור הפרטי יוגבלו ל-30% או 10 עובדים.

למעשה על פניו מדובר במגבלות חמורות יותר מאשר אלו של הסגר הראשון מחודש מרץ ולכן ההערכות הן שהמתווה יעבור שינויים מסוימים. בנוסף, שורה של מומחים כמו פרופ׳ עידית מטות ובשיחות סגורות אפילו הפרויקטור רוני גמזו תומכים אף הם בהקלה מסוימת של המתווה.

פרופ׳ גמזו לדוגמה סבור שמגבלת התנועה הגורפת של 500 מטרים אינה נחוצה. נושאים נוספים שמצויים במחלוקת - ההחלטה לסגור הלימודים כבר ביום רביעי (בשעה שהסגר ייחל בשישי) וכן השאלה מה שיעור בתי העסק שיושבתו. כרגע בשלב הראשון מדובר על השבתה כמעט מלאה.

בסיום ישיבת הממשלה, ראש הממשלה אמור להמריא לוושינגטון לטקס חתימה על הסכם השלום עם איחוד האמיריות וטקס הכרה ראשוני עם שר החוץ של בחריין.

בקרב שרי הממשלה קיימת התנגדות להצבעה על סגר מלא. שר הכלכלה עמיר פרץ הודיע שהוא יצביע נגד: "אני תומך בסגר לילי שבו כ-80% מהמשק נשאר פתוח. מאות אלפי שכירים ועצמאיים נמצאים בחרדה קיומית. מגפת הקורונה הכלכלית קשה לא פחות מהמגיפה הבריאותית. אבל אם מגבילים - מפצים. פניתי לרה"מ בדרישה להקים באופן מיידי צוות שיקבע את מתווה הפיצוי שיהיה ברור לכולם". גם השר אסף זמיר כתב הערב כי יצביע נגד הטלת הסגר.

בתוך כך, התאחדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה שיגרה אתמול בלילה מכתב בהול לראש הממשלה ולחברי הממשלה ובו מה שהיא מכנה - חלופה אפקטיבית לסגר. לפי ההתאחדות, במקום סגר כללי שימוטט עסקים רבים, יש להטיל סגר לילי מורחב שיכלול עוצר מהשעה 20:00 עד 5:00, כאשר כלל המסחר והשירותים יסתיימו בכל יום ב-19:00.