זהירות, קנאים בסביבה

למה הם מקנאים בכם, איך תבחינו בכך, מה זה עושה לכם ולהם, ואיך מתמודדים עם הרעה החולה הזו?

משרד הייטק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
משרד הייטק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כשאנשים מקנאים, לפי החוקר Buunk , הם חשים תחושת חוסר בהשוואה לאדם אחר, ולמעשה רוצים, לרוב באופן בלתי מודע, ליטול את הצלחותיו ואת כישרונותיו לעצמם.

הקנאה מצויה בכל מקום, גם במקום העבודה. היא יכולה להיות חיובית כשהיא מייצרת הנעה לפעולה, אך כשרצון להצליח בא על חשבון אחר, היא עלולה להיות הרסנית. במקרים רבים היא עלולה לגרום לעובדים לפעול בבריונות של ממש, לדוגמה בצורת רכילות והפצת שמועות על האדם שמקנאים בו.

ומדוע אנו רואים יותר מקרי קנאה בארגונים ימים אלה? למעשה, נמצא כי בעתות משבר אנשים בכל הרמות בחברה פגיעים יותר למצבי קנאה. משבר שהשפעותיו גם כלכליות מזמן מצב שבו ככל שגוברים ההפסדים, כך חוששים העובדים שמשרתם בסכנה, וגדלים הסיכויים להתמרמר על עמיתים שמצליחים סביבם בעבודה.

איך יכול עובד להבחין שמקנאים בו?

"אני שם לב שהם מדברים זה עם זה בלי הפסקה, אך איכשהו תמיד כשאני מתקרב, הם משתתקים או מחליפים נושא", מספר עובד שמוטרד בקשר לקנאת חבריו לעבודה. "כשמישהו בצוות מצליח הם תמיד מברכים אותו ומעצימים אותו, אבל איכשהו כשאני משיגה הישג חשוב או מקבלת פידבק חיובי בפומבי מהמנהל, הם נראים כאילו לא אכפת להם, ולא אומרים מילה טובה", מספרת עובדת אחרת.

"אני תמיד מושיט יד לעזרה, אבל כשאני זקוק לעזרה אני שם לב שבדרך כלל אין מתנדבים", מספר עובד נוסף, ומוסיף: "יש לי גם תחושה שהם לא משתפים איתי פעולה במכוון. כאילו חשים צורך תמיד לחלוק על דבריי, גם כשאני יודע שהם חושבים כמוני".

לעתים יכולה להיות לעובד תחושת בטן לכך שמקנאים בו, ובמקרים אחרים הסימנים נסתרים. למשל, העובדה שהעובדים המקנאים מחבלים בתוצריו ובתפוקותיו באופן פעיל בכך שהם מוסרים לו מידע כוזב, או העובדה שהם מדברים עליו מאחורי גבו, מספרים למנהל שקרים אודותיו, יוצרים אווירת עוינות סביבו ומותירים אותו מחוץ לקבוצה, וכדומה.

פוגע בכם, ולא משתלם להם

התחושה שמקנאים בו קשה מאוד להתמודדות בעבור העובד. היא מבודדת אותו חברתית ופעמים רבות גם מקצועית, ולעתים אף פוגעת בו ממשית: כדי להפסיק להרגיש מחוץ לקבוצה ולהיות מושא לקנאה, הוא עלול להוריד מיכולותיו במתכוון, וכך למעשה לפגוע בהישגיו ובאופציות הקידום וההצלחה שלו בארגון.

אולם הקנאה היא רעה חולה לא רק בעבור העובד המוצלח שמקנאים בו, כי אם גם בעבור המקנאים עצמם ומעסיקיהם. מחקרים מראים כי כשעובד מקנא בקולגה, זה עלול לפגוע משמעותית על התפוקה שלו. זאת משום שהקנאה פוגעת במערכת היחסים וגורמת למתח בסביבת העבודה, וקשרי העבודה הפגועים הללו משבשים את האפקטיביות של הצוות, למשל, גורמים לעובדים המקנאים להתעלם מרעיונותיו של הקולגה המהווה מושא לקנאתם, כפי שהודגם ב מחקר מאוניברסיטת הרווארד .

אם כן, למעשה, מושא קנאה שפועל כדי להפחית את הקנאה כלפיו מצד האחרים יועיל לא רק לעצמו אלא גם לקולגות המקנאים בו, לצוות כולו, וכמובן למעסיקיו.

מה עושים?

  • נסו שפה אחרת: נסו להשתמש בשפה מכילה יותר. למשל, חשבו ואמרו "אנחנו" במקום "אני", תנו קרדיט לאחרים על ביצועיהם - גם אם הם פחות מרשימים משלכם, וכיוצא בזה.
  • אל תשמרו את כל הטוב לעצמכם: יש להניח שאתם בעלי כישרון ייחודי שהופך אתכם ליוצאי דופן ביכולות כלשהי שמעוררת קנאה בצוות. אל תתעקשו לשמור יכולת זו לעצמכם באופן בלעדי. הציעו עזרה וסיוע לאחרים שרוצים ללמוד אותה. במקביל לכך, אך היוועצו גם אתם בהם, ותנו להם להרגיש טובים במה שהם עושים ומועילים בעזרתם (כהחלטה אסטרטגית, גם אם אינכם זקוקים לעזרתם בהכרח).
  • אל תתרברבו: אמנם מגיע לכם להיות גאים בהישגיכם, וחשוב שמנהליכם יכירו בהם, אך הישמרו מלהצטייר כיהירים, והקפידו שלא להתפאר באוזני הקולגות. פרסמו את הצלחותיכם, אך הקפידו לנסחן באופן צנוע, עובדתי ופשוט.
  • התחברו לבעלי השפעה אסטרטגיים: בחרו את בעלי הברית שלכם. דאגו שיהיו אלה בעלי כוח השפעה, וכאלה שאינם עסוקים בקנאה בהצלחתכם (משום שהם עצמם טובים בעבודתם, בעלי ביטחון בעצמם, וחשים שהם רק מרוויחים מיכולותיכם הייחודיות). אלה יהיו, בעת הצורך, התומכים שלכם.
  • הישמרו מלחבל בעצמכם בכוונה: היו ממוקדים וזכרו שהגעתם להכרה מכיוון שמקבלי ההחלטות והכוח מעריכים אתכם. המשיכו לפעול כדי להיענות לצורכיהם, והתאמצו ככל האפשר לראות את חצי הכוס המלאה, לא לדאוג ממה שחושבים עליך הקולגות הקנאים, ולא לקחת את הדברים באופן אישי מדי. באשר לאותם מקבלי החלטות - דאגו לנקות אצמכם מולם במקרה שהמקנאים מלכלכים על שמכם.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית, מומחית לניהול ולקריירה , וכותבת הספר "המועמד הנבחר" והספר בערבית "העתיד הנבחר"