טוויטר תשלם הוצאות בגובה 20 אלף שקל ללינוי בר גפן

בר גפן תבעה את הרשת החברתית, לאחר שזאת לא הסכימה להוריד ציוץ שהטריד אותה ואת בן זוגה מינית • מכיוון שמדובר בחברה בינלאומית, נדרשת הסכמה של בית המשפט לתביעה ובר גפן קיבלה אותה • השופט נגד טוויטר: "סברתי לתומי כי הימים בהם הקורבן הופך לאשם, בפרט כאשר מדובר בעבירות מין, חלפו מהעולם"

לינוי בר גפן /  צילום: אלעד ברנגה
לינוי בר גפן / צילום: אלעד ברנגה

העיתונאית לינוי בר גפן רשמה ניצחון על טוויטר לאחר שבית המשפט חייב את התאגיד הבינלאומי לשלם לה הוצאות בגובה 20 אלף שקל. כמו כן סירב בית המשפט לקבל ניסיון של הפלטפורמה להתנער מתביעתה על אחריות להטרדה מינית שעברה בטוויטר, תוך היתלות בהיסטוריית ההתבטאויות שלה ובעברה המיני.

תחילת הפרשה בציוץ מיני בוטה באופן יוצא דופן שצויץ נגד בר גפן ובן זוגה בן זליכה. הציוץ הוא כה בוטה עד כי בית המשפט הוציא עליו צו איסור פרסום, מתוך הכרה בזה שעצם הציטוט שלו מהווה הטרדה מינית.

בר גפן פתה לטוויטר מספר פעמים בדרישה להסיר את הציוץ אולם נענתה במענה אוטומטי כי הציוץ איננו מפר את כללי השימוש. בר גפן פנתה לעוה"ד גיא אופיר וליבי שוד אלדר, המתמחים בתביעת תאגידים בינלאומיים, שאיימו בתביעה, ורק לאחר פנייתם הציוץ הוסר וחשבון הצייצן הושהה באופן זמני.

בר גפן אכן תבעה את טוויטר אולם מאחר ומדובר בתאגיד בינלאומי שאיננו תחת ריבונות ישראלית, נדרש לכך אישור מבית המשפט. מדובר בהליך משפטי שנקרא אישור המצאה, ואכן בית המשפט קבע כי התביעה תתקיים בארץ.

בניסיון לבטל את האישור טענו בטוויטר באמצעות משרד עורכי הדין הרצוג, פוקס, נאמן טענות שניתן היה לקוות שכבר נעקרו מהשורש בתביעות הטרדה מינית. לטענתם אם המותקפת השתמשה בעבר בשפה בוטה או שיש לה ניסיון מיני, אפשר להצדיק את ההתקפה.

במסגרת התביעה הוצגו ציוצים בוטים של בר גפן והתייחסות לעברה מתוך ניסיון לטעון שמי שמתנהגת ומתבטאת באופן כזה, אל לה להתפלא כששפה נמוכה מופני כלפיה.

טענות על עבר מיני במקום לעסוק בנושא עצמו

הגישה של טוויטר ומשרד עורכי הדין שלהם הצליחה כנראה להרגיז מאוד את השופט גלעד הס שקבע שהתביעה תתקיים בישראל ושבינתיים טוויטר תשלם הוצאות גבוהות במיוחד לבר גפן.

"אני סבור כי בקשה כוללת טענות סרק אשר מוטב היה שלא היו נטענות", כתב השופט הס והוסיף כי "אודה ולא אבוש כי הופתעתי מהתנהגות זו של המבקשות (טוויטר). סברתי לתומי כי הימים בהם הקורבן הופך לאשם, בפרט כאשר מדובר בעבירות מין, חלפו מהעולם. אין מקום כי בעלי הרשת הפופולרית טוויטר , במסגרת תביעה אשר הוגשה לגבי ציוץ שעל פניו יש בו משום לשון הרע ואף הטרדה מינית במקום לעסוק בנושא עצמו, יבחרו לפרוס על פני עמודים רבים טענות בדבר עברה המיני הנטען של המשיבה, וזאת באופן בוטה, קיצוני, ולטעמי משפיל"

לדבריו הבקשה כוללת התייחסויות מבזות ובלתי ראויות כלפי בר גפן " אכן לגיטימי וסביר כי המבקשות יציגו הגנה איתנה ותקיפה מפני התביעה או בפני היתר המצאה , אולם לשיטתי אין זה לגיטימי במסגרת זו לעסוק בעברה המיני של המשיבה בצורה כה נרחבת ומבישה , כאשר הדברים אינם נחוצים לעניין".

בפוסט ארוך שפרסמה בר גפן ברשתות החברתיות שיתפה בר גפן את תחוש‏ותיה לגבי הפרשה: "למי שמתלבטת: כן, תתבעו נזיקין על הטרדה מינית. גם את המטריד וגם את המאפשרים לו. אחד אחד. בסבלנות. תבלעו את העלבון ותתבעו אותם, שישלמו. המקרה שלי קטן, אבל אני מקווה מאוד שיותר ויותר שופטים ושופטות יישרו קו עם השופט הס וכמותו יבהירו לעורכי/ות דין שקו ההגנה העלוב הזה, שבו מנסים להלך אימים על נפגעות באמצעות חדירה לתחתוניהן, איננו מקובל יותר. הנה, עכשיו אתם יודעים/ות שזה אפשרי".

עוה"ד גיא אופיר וליבי שוד אלדר שייצגו את בר גפן מסרו בתגובה כי "ההתבטאויות של טוויטר בכתב הטענות שהוגש לבית המשפט היו סקסיסטיות ושוביניסטיות ברמה קיצונית. הם מבטאים גישה שאם אישה מתבטאת עצמה בשפה משוחררת אז מותר להטריד אותה מינית, כי היא ביקשה את זה. אילולא היו נכתבים הדברים בכתב טענות שהוגש לבית המשפט ומוגן מפני תביעה, ניתן היה לתבוע על הטרדה מינית בגין מה שכתוב בכתב הטענות המביש".