בעלת מניות באל על דורשת להגיש תביעה נגזרת נגד בעלת השליטה כנפיים

הדרישה הוגשה על ידי בעלת מניות באל על שמגדירה את כנפיים כחברה ש"נמצאת במצב של חדלות פירעון דה פקטו" • "אל על היא חברה שבעלת השליטה העמידה אותה בסיכון בלתי סביר לחלוטין. מדובר בחברה אשר בעלת השליטה בה לא הזרימה כספים בחמש השנים האחרונות"

עו"ד יודי לוי, יו"ר דירקטוריון אל על / צילום: ניר קידר
עו"ד יודי לוי, יו"ר דירקטוריון אל על / צילום: ניר קידר

בד בבד עם ההכנות להנפקת אל על, בעלת מניות בחברה (המחזיקה ב-28 אלף מניות) פנתה ליו"ר דירקטוריון החברה, יהודה (יודי) לוי, בדרישה כי יגיש תביעה נגזרת נגד חברת כנפיים, בעלת השליטה באל על. במכתב שהגיש בשמה עו"ד יורי נחושתן, מוגדרת אל על כחברה ש"נמצאת במצב של חדלות פירעון דה פקטו".

בעלת המניות דורשת כי כנפיים תיקח אחריות על החובות שאל על צברה עד כה. טענת נחושתן היא שעל פי חוק החברות, טרם הגשת תביעה נגזרת, על התובע לדרוש מהדירקטוריון לפעול בעצמו, ואם יימנע מלעשות כן - יכול בעל המניות להגיש בקשה לאישור תביעה נגזרת.

העילה המנומקת להגשת התביעה היא של "הרמת מסך", ונחושתן דורש לחייב את בעלת השליטה בחובות החברה לרוכשי הכרטיסים, כולם או חלקם, שאותם הוא מגדיר כ"נושים שהפכו לכאלה בעל כורחם" (להבדיל מנושים אחרים).

"בעלת השליטה העמידה את אל על בסיכון בלתי סביר לחלוטין"

חובות אל על לנוסעים בטיסות שבוטלו הצטברו ל-280 מיליון דולר, ואלה מצטרפים לשאר חובות החברה, שממונפת בין השאר על עסקת ההצטיידות במטוסי הדרימליינר שלה. נחושתן סבור שהמצב המשפטי מחייב את הדירקטוריון לתבוע את בעלת השליטה להזרים הון לחברה, "על מנת שתתקן את המצב של מימון דק וסיכון בלתי סביר שאותו יצרה כאשר החלה בתוכנית ההצטיידות של מטוסי הדרימליינר, ותיקח על עצמה לשלם את החובות לרוכשי הכרטיסים וזאת ללא תלות במתווים המתגבשים של חילוץ החברה ממצב חדלות הפירעון שהיא שרויה בו ובכדי לתקן את עוולות העבר".

על פי מכתבו של נחושתן, חובותיה של אל על מצטברים ל-3.3 מיליארד דולר. לטענתו "אל על היא חברה שבעלת השליטה העמידה אותה בסיכון בלתי סביר לחלוטין בכל הנוגע לחובות לנושים שהפכו לכאלה בעל כורחם. מדובר בחברה ממונפת ש-95% מנכסיה מומנו בחוב ואשר בעלת השליטה בה לא הזרימה כספים בחמש השנים האחרונות".

נחושתן טוען כי בשנים 2015-2017 אל על חילקה דיבידנדים של למעלה מרבע מיליארד שקל, וכי המינוף שלה גדל בצורה ניכרת בחמש השנים האחרונות, כך שלפי מבנה ההון שלה היא הציבה את עצמה בסיכון עוד לפני פרוץ המשבר: "התוצאה היא שהחברה היום היא חדלת פירעון באופן מוחלט לא רק בשל התחייבויותיה לרוכשי הכרטיסים (280 מיליון דולר) אלא גם בשל מצבת ההתחייבויות הכללית שלה שהיא עצומה בקנה מידה ביחס להון העצמי המועט המצוי בה... אל הסיכון הזה יש להוסיף את הסיכון הנובע מכך שיכולתה של כנפיים להזרים הון לאל על מוגבל ביותר עקב מבנה ההון הבעייתי שלה".

מחברת כנפיים ומאל על לא נמסרה תגובה.