ליצמן עשוי לחזור מהתפטרותו ממשרד השיכון לאחר החגים, אבל בענף הנדל"ן לא מצפים לו

שר השיכון השיק לאחרונה את התוכנית "דיור במחיר מופחת" במקום מחיר למשתכן, אבל במצב הפוליטי הנוכחי אין היתכנות ליישומה • לא ברור אם יחזור לתפקיד כפי שעשה אחרי שהתפטר ממשרד הבריאות, אבל בכהונתו הקצרצרה לא הספיק להותיר כל חותם

יעקב ליצמן / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
יעקב ליצמן / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

שבוע לאחר שתוכנית הדיור שלו אושרה, נטש שר הבינוי והשיכון את משרדו בטריקת דלת, והותיר משרד נבוך וענף בנייה בחוסר ודאות. לרב יעקב ליצמן יש ניסיון קודם בהתפטרות מתפקיד שר הבריאות - בעת משבר עבודות הרכבת בשבת בנובמבר 2017. חודשים ספורים אחר כך הוא חזר לתפקיד אף שפתרון המשבר היה חלקי ביותר. האם זו תמונת המצב גם כיום וליצמן ישוב לתפקיד? רוב המקורבים והפרשנים העוסקים בסוגיה סבורים שלא, ושליצמן במהלך שמנתב את דרכו החוצה מהפוליטיקה.

הוא עצמו הסביר ביום שני את המהלך בעת שנפרד מעובדי לשכתו במשרד השיכון: "יש לי ערכים ועקרונות. פגיעה בחגי ישראל הוא קו אדום וזה תוכנן מראש והתרעתי מראש שאתפטר וכך עשיתי... אני רואה ב'הארץ' ובעוד אתרים כל מיני שטויות וסיבות שקריות למה התפטרתי. הכול הבל. שום הסדרים ואין כל משהו מאחורה. תלמדו יש אנשים שיש להם עקרונות וערכים ומשלמים על זה מחיר בלב שלם". משמע הסיבה היחידה להתפטרות היא התנגדותו לסגר, שבין השאר מגביל מאוד את התפילות בחגים.

אלא שאחת מהעובדות הבולטות לעין בהתפטרותו של השר יעקב ליצמן היא היותו לבד במערכה. העיתון "יתד נאמן" למשל, בטאונה של "דגל התורה" הליטאית, כלל לא הזכיר את ההתפטרות, אף שסיקר באריכות את ההתרחשויות בממשלה. ברמה המעשית, הוא היחיד מקרב החרדים שהתנגד בהצבעה על הטלת הסגר, יו"ר ש"ס, אריה דרעי למשל, תמך, היה מעורב ביצירת המתווה לתפילות בחגים ואף קרא להישמע ולהיצמד להנחיות אל מול הקהל שלו.

העיתונאי נועם זיגמן, מנהל אתר ."לדעת" ושדר ב"קול ברמה" אומר כי בשנים האחרונות הועם זוהרו של ליצמן בחצר הרב מגור, הן בשל מאבקי השבת הלא מוצלחים בקואליציה והן מסיבות אחרות שעודדו יריביו של ליצמן בחסידות החזקה. וכך החלו לטפח את הממשיך המיועד, חבר הכנסת הטרי אליהו חסיד, שאינו מ"מחנה" ליצמן בחסידות. הוא היה מנהל מוסדות החינוך של גור בתל אביב, תפקיד בכיר במיוחד.

לא מבכים את לכתו

ליצמן כמעט שלא הספיק להותיר חותם במשרד השיכון במהלך כהונתו הקצרצרה. בשבוע שעבר אישרה מועצת מקרקעי ישראל, הגוף מתווה המדיניות של רמ"י, את תוכניתו ש להחלפת מחיר למשתכן בתוכנית "דיור במחיר מופחת", אבל היום כבר לא ברור אם התוכנית תיושם בכלל. מכל מקום, אם הותיר אחריו ליצמן חותם כלשהו במשרד עליו הופקד לפני כארבעה חודשים - זה סימן השאלה שאופף את הענף דקה לאחר לכתו.

ימיו הגדולים של משרד השיכון מצויים הרחק מאחוריו, וכבר שנים שהמשרד אינו משמש גורם משמעותי בענף הבנייה והנדל"ן למגורים. משרדי האוצר, הפנים והמשפטים משפיעים הרבה יותר. בשנים האחרונות המשרד זוהה יותר מכול עם יישום תוכנית "מחיר למשתכן" שנהגתה אצל השר משה כחלון במשרד האוצר. עדיין שר השיכון נהנה מהילה של אדם שמקורב לענף, ועוסק בו ב"פול טיים ג'וב", ויכול לסייע לקדם דברים אצל המשרדים האחרים, ועל אף הספקות הרבים שהעלה מינויו של יעקב ליצמן לתפקיד, קיוו בענף, שהאיש יפתיע ויקדם דברים.

היום אין רבים בענף הנדל"ן שמבכים את לכתו של השר. להפך. "הענף לא הרגיש אותו", אומר נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו. "יש לו תוכנית דיור, אבל אי אפשר לממש אותה עד שיהיה תקציב; נתוני הבנייה נמצאים בירידה רבה, יש בעיות עם עובדים פלסטינים ועכשיו אנחנו שוב בדרך לסגר, אבל את ליצמן לא הרגשנו".

לפני כחודש השתתף ליצמן בכנס זום שערך ארגון הקבלנים והבונים מחוז מרכז. זה היה הכנס הפומבי הראשון שבו השתתף, ובדיעבד - גם האחרון. ואולם זה הספיק להעלות תגובות של זעם ואכזבה על הופעת האיש, שהקרינה לנוכחים חוסר עניין, חוסר מושג, וחוסר הקשבה ואולי אפילו חסר כבוד לתיק שעליו הוא מופקד. לעומת זאת, הוא לא הסתיר את העניין הרב שהוא רוחש לציבור בוחריו החרדים. ואולם הבעיה, שענף הבנייה ותחום הדיור הם תחומים שבהם יישום המדיניות ייארך שנים, כך שמלכתחילה קדנציה כה קצרה לא יכלה להניב שום פרי.

ואולם עכשיו, כשנטש במפתיע, הותיר אחריו את התוכנית המאושרת, כסימן שאלה גדול למחליפו בתפקיד. ראשית, כפי שאמר סרוגו, התוכנית אינה בת מימוש, שכן היא דורשת אישורים תקציביים לצורך סבסוד ומתן מענקים לרוכשי דירות בפריפריה, בדומה לתוכנית מחיר למשתכן; שנית, אם התוכנית כן גרמה למשהו מיידי, זה היה הפשרת קרקעות יקרות באזור תל אביב והמרכז, לשיווקים מיידיים על ידי רמ"י.

בכך הסיר ליצמן את הפקק שהוטל רמ"י, שלא יכול היה לשווק את הקרקעות הללו, כל עוד הן זומנו להשתתף במחיר למשתכן. האם לזה התכוון במקור? האם ניתן לכנות דבר כזה "הישג"? כנראה שלא. האם זה טוב? כנראה שגם לא.

האם אחרי החגים הוא יחזור

האם ליצמן יחזור לכנסת לאחר ההתפטרות? זה אמור לקרות אוטומטית לפי החוק הנורבגי שבמסגרתו התפטר ליצמן מהכנסת, אבל לא ברור שכך יקרה גם כעת. ראשית בגלל התסבוכת בהסכמים בין שני פלגי יהדות התורה, דגל הליטאית ו"אגודה" החסידית ("יהדות התורה") שאליה משתייך ליצמן. ההסכמים קובעים חלוקה שוויונית של התפקידים בממשלה וחברי הכנסת, ואם ליצמן חוזר, חבר הכנסת שנכנס אחרון ביוני ויאלץ לוותר על מקומו הוא אליהו ברוכי מדגל, ובכך יופר האיזון, אלא אם חבר הכנסת שלפניו, אליהו חסיד, איש חסידות גור, יתפטר. זה כבר הודיע שלא יעשה כן, והצפי הוא למאבק של ממש בישיבת הסיעה. אם ליצמן יחליט לוותר ולצאת גם מהכנסת, מה שלא מסתמן כעת, יהיו לאגודה פחות בעלי תפקידים.

ומדוע יחליט לא לחזור? ליצמן התבטא יותר מפעם אחת בשנים האחרונות כי "הקדנציה הנוכחית היא האחרונה שלי". המאבקים בתוך החסידות, זוהרו שהועם בעיני הרב מגור, והשחיקה הגדולה במעמדו ותדמיתו בציבור הכללי, הן סיבות טובות לפרוש. גם פרשת מלכה לייפר, הנאשמת בפדופיליה, שבה הוא צפוי ככל הנראה לעמוד בפני כתב אישום על כך שפעל להשגת חוות דעת פסיכיאטרית שקובעת שלייפר אינה כשירה לעמוד לדין - השפיעה על החלטתו.

מנגד ליצמן הוא איש למוד קרבות ועקשן, שלא יוותר בקלות. המאבק על תיק השיכון בתוך יהדות התורה, כבר החל כשבדגל התורה דורשים שהתיק לא יימסר לליכוד תמורת תיק אחר אלא ינתן למועמד אחר, אחד מסגני השרים אייכלר או פרוש (שהיה בעברו סגן שר השיכון), או יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר. מנגד בחצר הרב מגור לא יהיו מוכנים לוותר על התיק שאליו נשלח ליצמן בשליחות כדי לסייע בפתרון מצוקת הדיור החריפה של החברה החרדית.

כל אלה מובילים להערכה כי לאחר החגים, כשהמשבר יחלוף, ייתכן שליצמן ישוכנע לחזור לתפקיד שר השיכון, לכמה חודשים לפחות, עד המשבר הפוליטי הבא.