בנק לאומי חתם על מזכרי הבנות עם שני הבנקים המובילים באיחוד האמירויות

ראשי הבנק המבקרים באיחוד האמירויות בראש משלחת של אנשי עסקים ישראלים בכירים, הודיעו על חתימת הסכמים עם בנק FAB מאבו דאבי ובנק NBD

חנן פרידמן / צילום: איל יצהר, גלובס
חנן פרידמן / צילום: איל יצהר, גלובס

יו"ר בנק לאומי, ד"ר סאמר חאג' יחיא, ומנכ"להבנק חנן פרידמן, חתמו היום על שני הסכמי מזכר הבנות ראשונים של לאומי עם הבנקים המובילים מאיחוד האמירויות - בנק First Abu Dhabi Bank -FAB מאבו דאבי, ובנק Emirates NBD מדובאי.

שני ההסכמים מניחים לדברי ראשי הבנק את התשתיות שתאפשרנה ליישם, הלכהלמעשה, יחסים כלכליים בין ישראל לבין איחוד האמירויות, וזאתבעקבות הסכם השלום ההיסטורי בין שתי המדינות, אשר צפוי להיחתם באופן רשמי השבוע בארה"ב.

סמוך לאחר החתימה, לאומי כבר יישם הלכה למעשה את ההסכמים שחתם והעביר היום באופן ישיר העברה בנקאית לכל אחד משני הבנקים. הסכום שנבחר להעברה לכל בנק הוא 180 דולר (עשר פעמים ח״י).

איל בן חיים, סמנכ"ל התפעול של לאומי, מסר כי: "זוהי בשורה לעשרות לקוחות עסקיים שלנו, שפנו בשבועות האחרונים לצורך העברת וקבלת כספים מהאמירויות ועד כה נאלצו לבצע זאת באמצעות בנקים אירופאים בתהליך ארוך, יקר ומסורבל".

בנק FAB מנסיכות אבו דאבי נחשב על פי לאומי לבנק הגדול ביותר באיחודהאמירויות ואחד מחמשת הגדולים במזרח התיכון, עם היקף נכסים המוערך בכ-235 מיליארד דולר. הבנק, אשר כשליש ממניותיומוחזקות ע"י זרוע ההשקעות של ממשלת אבו דאבי, פעיל בכללשירותי הבנקאות, לרבות בנקאות עסקית ושירותים הנוגעים לשווקיםפיננסיים.

בנק Emirates NBD , שבבעלות ממשלת דובאי הוא לטענת לאומי אחד מחמשת הגדולים במזרח התיכון ובאמירויות, עם היקף נכסים המוערך בכ-140 מיליארד דולר. הבנק מספק את כלל שירותיהבנקאות, לרבות בנקאות עסקית ומכלול שירותים הנוגעים לשווקים פיננסיים.

במסגרת הסכמי הבנות אלה, סיכמו הצדדים כי יפעלו יחד לקידום קשרים עם תאגידים ומוסדות פיננסיים בישראל ובאיחוד האמירויות ויספקו במשותף את הפלטפורמה הבנקאית הנדרשת לקיום קשרים אלה, כגון שירותי סליקה בין הבנקים, קווי אשראי בין בנקאיים, קידום מסחר והשקעות, מסחר במט"ח, ופעילות בתחום ההשקעות . יצירת חיבורים בין חברותישראליות לבין קרנות העושר ומשקיעים מאיחוד האמירויות.

במהלך הביקור של משלחת לאומי באיחוד האמירויות, נפגשו חברי המשלחת (שכוללת ביו היתר את ישי דוידי, האחים דני ומייקי זלקינד, הראל ויזל, חן למדן, מאיר שני, בן המבורגר ואחרים)עם אנשי ממשל בכירים, לרבות שר התעשייה והמסחר של דובאי, נשיא לשכת המסחר של דובאי, ועוד. כמו כן, חברי המשלחת הישראלית, נפגשו עם בכירי המשק בדובאי לצורך היכרות ראשונית ויצירת קשרים עסקיים.

ד"ר חאג' יחיא, יו"ר דירקטוריון לאומי: "נסיעת המשלחת מהווהבשורה חשובה למשק ולציבור בישראל עם המעבר לשלב המעשים - קטיפת פירות השלום באמצעות התנעת שיתופי פעולה עסקיים בתחומיהפיננסים, הטכנולוגיה, האנרגיה, הבריאות, התיירות, המים, החקלאות, המזון, התעשייה, התשתיות ועוד. המהלך נועד בראש ובראשונהלתרום בבניית היסודות עליהם יצמחו שיתופי פעולה רחבי היקף ביןהמגזרים העסקיים בישראל ובאיחוד האמירויות הערביות. אנחנומקווים כי העשייה הנוכחית תתרום לחיזוק הכלכלות, השכנת השלום, וקירוב הלבבות של עמי שתי המדינות ושל כלל עמי האזור, ותקדםאותנו שלב נוסף בהגשמת החזון של מזרח תיכון חדש ומשגשג, לנוולדורות הבאים".

חנן פרידמן, מנכ"ל לאומי, אמר: "אנחנו מברכים את הדרג המדיניבישראל על פריצת הדרך בהידוק היחסים שלנו עם איחוד האמירויות, אבל כעת מגיע השלב של הביצוע - פתיחת הערוצים הכלכלייםשיבטיחו את מימוש הפוטנציאל האדיר הקיים בין המדינות כבר בטווחהזמן המיידי. יצירת תשתית כלכלית משותפת בין שני הצדדים מהווהעבורנו משימה לאומית המגיעה בנקודת זמן מכריעה שבה כלכלתישראל נתונה באחד ממבחניה הקשים. אנחנו מקווים כי הקשרים שכברהתחלנו לרקום עוד לפני נסיעת המשלחת, יניבו תוצרים מעשיים אשרייתנו תמריץ נוסף למשק בישראל במאמץ להשיבו למסלולו. אנחנומעריכים כי היקף ההשקעות של גופים מהאמירויות עשוי להגיע בתוךכמה שנים עד כ-10% מהיקפי ההשקעות בהייטק הישראלי, באופןישיר או באמצעות קרנות, ובכוונתנו למקד מאמצים בתחום זה, לצדנושאים חשובים אחרים שיצעידו את הכלכלה הישראלית קדימה".

גם הפועלים חתם על מזכר הבנות עם Emirates NBD

בנק הפועלים דיווח אף הוא אתמול כי חתם על מזכר הבנות עם בנק Emirates NBD , לשיתוף פעולה בין שני הבנקים. דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים* ציין כי הסכם עם בנק מוביל באיחוד האמירויות הוא הישג פורץ דרך שמאפשר ללקוחות הישראלים לפעול במישרין באיחוד האמירויות ובהמשך במדינות נוספות.

שיין נלסון, מנכ"ל קבוצת Emirates NBD אמר כי "אנחנו שמחים להיות הבנק האמירתי הראשון שחותם על הסכם עם בנק הפועלים, בזמן ששתי המדינות מבקשות לחזק את שיתוף הפעולה הכלכלי והמסחרי. ההסכם עם אחד הבנקים המשמעותיים בישראל צפוי לפתוח הזדמנויות עסקיות ומסחריות ללקוחות שלנו, ויחזק את מעמדנו המוביל כשותף בנקאי אמין לעסקים באזור ה- MENAT".

גילוי מלא: נציג "גלובס" משתתף בביקור בדובאי במימון מלא של העיתון