סערה בגרמניה: הצבא בחר בחברה בבעלות איחוד האמירויות לחוזה ענק של רובי-סער

עלות העסקה המשוערת עומדת על כ-250 מיליון אירו • החברה הנבחרת גברה על "הקלר אנד קוך" שמספקת נשק לצבא גרמניה מאז 1959 • כלי התקשורת בגרמניה:  משרד הרכש הצבאי לא בירר לעומק את הקשרים של החברה עם איחוד האמירויות

רובי סער של Haenel Defence / צילום: Haenel Defence
רובי סער של Haenel Defence / צילום: Haenel Defence

תעשיית הנשק הגרמנית סוערת ביממה האחרונה אחרי שהתברר כי הצבא הגרמני בחר ביצרנית נשק קטנה המוחזקת על ידי איחוד האמירויות הערביות לספק לו את הדור החדש של רובי- סער, בעלות משוערת של כ-250 מיליון אירו. החברה, Haenel שמה, שמעסיקה בשלב זה תשעה עובדים בלבד, גברה על "הקלר אנד קוך" שמספקת נשק לבונדסווהר (צבא גרמניה) מאז 1959. החברה הקטנה נמצאת בבעלות תאגיד הנשק של איחוד האמירוית שהוקם באחרונה, תחת השם EDGE. כותרת המגזין "שפיגל" הבוקר, בדיווח על הפרשה, היתה "רובה הסער הערבי".

חברת CG Haenel ממוקמת בעיר זוהל שבתורינגיה, ולפי ההערכות כעת תצטרך להתרחב במהירות כדי לענות על ההזמנה הענקית. "דבר אחד ברור", כתב ה"שפיגל", "חברת הנשק הקטנה מתורינגיה יכולה לספק כזו הזמנה (120 אלף רובי סער) רק בעזרת הבעלים המיליארדרים שלה".

החברה ציינה כי קונגלומרט התעשיות הביטחוניות מאבו דאבי המחזיק בה - EDGE - הוקם באיחוד האמירויות בנובמבר האחרון, ומהווה איחוד של 25 חברות שונות בתחומי הנשק, הסייבר, התקשורת והלוויינות, עם 12 אלף עובדים ומכירות של חמישה מיליארד אירו בשנה. נסיך הכתר השולט באיחוד האמירויות, מוחמד בן-זאיד, נכח בטקס הפתיחה.

כלי התקשורת הגרמנים הביעו תמיהה לגבי הבחירה בחברה, והקבילו את הזכייה של רובה הסער האוטומטי שהציעה - MK 556 - על חשבון רובה הסער שהציעה "סמיתי הקלר אנד קוך" לניצחון של קבוצת כדורגל חובבנית בעבר נגד באיירן מינכן בתחרות על הגביע הגרמני. החברה היתה הראשונה שייצרה רובי-סער לצבא הנאצי ( StG 44) אולם היא הולאמה במהלך הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית (מזרח גרמניה), והושקה מחדש ב-2008 במתכונת מצומצמת. מחזור המכירות שלה ב-2018 עמד על 7 מיליון אירו בלבד.

פוליטיקאי ממפלגת השלטון (CDU) אמר ל"שפיגל" כי ההצעה שהגישה החברה היתה "זולה יותר" מזו שהגישה "הקלר אנד קוך", וכללה גם את התפעול השוטף והאחזקה של כלי הנשק שיימכרו. המגזין ביקר את העובדה כי משרד הרכש הצבאי לא בירר לעומק את הקשרים של החברה עם איחוד האמירויות. בניגוד לתעשיית הנשק במדינות אחרות, כמו צרפת, אחד הדברים המייחדים את התחום בגרמניה הוא שכל החברות העוסקות בתחום הן פרטיות, ולא מדובר בחברות ממשלתיות.

.ההחלטה עדיין לא סופית וחברת "הקלר אנד קוך" הודיעה כי תגיש ערעור על תוצאות המכרז.