יוצאת מגבולות ישראל: או.פי.סי תרכוש חברת אנרגיה בארה"ב בכ-750 מיליון דולר

את העסקה מתכננת לבצע או.פי.סי, בשיתוף עם גופים מוסדיים ישראליים, שככלל, חלקם בהחזקות בחברות אנרגיה ירוקה בבורסה משמעותי

עידן עופר / צילום: איל יצהר, גלובס
עידן עופר / צילום: איל יצהר, גלובס

תחום האנרגיה הירוקה הוא אחד מענפי הפעילות הלוהטים בבורסה בתל אביב זו תקופה ממושכת, עם עליות חדות במניות הסקטור, התומכות בהצטרפות חברות חדשות מהענף למסחר. זאת, במקביל לדיווחי החברות על אודות שלל עסקאות להרחבת הפעילות ועל צמיחה בתוצאות הכספיות.

מי שממשיכה את רצף העסקאות היא חברת האנרגיה או.פי.סי (OPC), שבשליטת עידן עופר, שעדכנה על השקעת ענק בהיקף מוערך של כ-700-800 מיליון דולר (כ-2.4-2.8 מיליארד שקל) ברכישת חברת תחנות הכוח באנרגיה מתחדשת ובגז טבעי  (Competitive Power Ventures (CPV, הפועלת בארה"ב.

מניית או.פי.סי  הגיבה לעדכון החברה בעליות חדות, שהגיעו במהלך המסחר לשיעור דו-ספרתי, ומחקו לה את עיקר הירידות שהציגה מתחילת השנה, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי הנע סביב כ-4 מיליארד שקל.

CPV, הפועלת בפיתוח, בהקמה ובניהול תחנות כוח באנרגיה מתחדשת ובאנרגיה קונבנציונלית (גז טבעי), מחזיקה כיום בשותפות בחמש תחנות כוח מונעות גז טבעי, בהיקף של כ-4,050 מגוואט (מתוכם חלקה כ-1,300 מגוואט), ובתחנת כוח נוספת קטנה יותר באנרגיית רוח (כ-150 מגוואט).

עוד היא שותפה בהקמת תחנת כוח מונעת גז טבעי בהספק של קרוב ל-1,300 מגוואט (חלקה כ-220 מגוואט), וכן היא מספקת שירותי ניהול לתחנות כוח, בהספק נוכחי מצטבר של כ-10,600 מגוואט.

ל-CPV צבר פרויקטים בשלבי פיתוח שונים של קרוב ל-2,250 מגוואט באנרגיה מתחדשת, וצבר פרויקטים בהיקף של כ-4,000 מגוואט נוספים של תחנות כוח מונעות בגז טבעי.

עוד לפי או.פי.סי, החברה הנרכשת, המעסיקה כ-90 עובדים, יזמה והקימה מאז היווסדה בשנת 1999 "תחנות כוח בהספק כולל של כ-14,800 מגוואט, מתוכם כ-4,850 מגוואט באנרגיית רוח ועוד כ-9,950 מגוואט בתחנות כוח קונבנציונליות (גז טבעי, א' ל')".


מו"מ על השקעה עם מוסדיים ישראליים

באו.פי.סי, בראשות המנכ"ל גיורא אלמוגי, ציינו כי בכוונתה, בהנחה שהעסקה תושלם כמתוכנן, "להרחיב את פעילות ייצור החשמל שלה בארצות הברית באמצעות CPV על-ידי ביצוע צבר הפרויקטים הקיים והרחבתו, בעיקר בתחום אנרגיות מתחדשות".

את העסקה מתכננת לבצע או.פי.סי, בשיתוף עם גופים מוסדיים ישראליים, שככלל, חלקם בהחזקות בחברות אנרגיה ירוקה בבורסה משמעותי, והיא מעדכנת כי העסקה, אם תצא לפועל, תתבצע כשחלקה בה יעמוד על 70% והיתרה תוחזק על-ידי המוסדיים.

בשלב הנוכחי מנהלת או.פי.סי מו"מ מול כלל, מגדל (בעלת עניין באו.פי.סי) ופועלים שוקי הון, להשתתפות בהשקעה.

מקורות המימון לעסקה "צפויים להתבסס על גיוס הון או גיוס חוב (ציבורי, פרטי או בנקאי) או יתרות מזומן, או שילוב ביניהם".

בעניין זה הוסיפו באו.פי.סי, כי במקרה שבו תבצע גיוס הון בבורסה, החברה האם שלה, קנון הולדינגס, שבאמצעותה מחזיק עופר בשליטה בה, "תשקול ברצינות" השתתפות בגיוס. כיום קנון, הנסחרת גם בארה"ב, מחזיקה בכ-70% ממניות או.פי.סי, ובעלת החזקות בולטת נוספת היא קבוצת מגדל, עם כ-9% מהמניות.

או.פי.סי קיבלה תקופת בלעדיות של 30 ימים להשלמת מו"מ וחתימה על הסכם הרכישה הסופי, והיא מוסיפה כי השלמת העסקה כפופה לקבלת אישורים רגולטוריים שונים בארה"ב, שהענקתם צפויה בטווח של 3-6 חודשים.

פעילותה של או.פי.סי מתרכזת בייזום, בפיתוח, בהקמה ובתפעול תחנות כוח ומתקני ייצור חשמל בישראל, והפרויקט המרכזי שלה כיום הוא תחנת הכוח רותם, הממוקמת במישור רותם שבנגב.

רותם היא תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, והיא החלה בפעילות במהלך שנת 2013 לאחר שבהקמתה הושקע סכום כולל של כ-2 מיליארד שקל. היא פועלת על בסיס גז טבעי, בהספק של קרוב ל-470 מגוואט. עיקר הכנסותיה מבוססות על מכירת חשמל לחברות גדולות במשק הישראלי, דוגמת בזן, קבוצת עזריאלי, ישקר ועוד, בהסכמים ארוכי-טווח. או.פי.סי מחזיקה ב-80% מהתחנה וביתרה מחזיקה חברת ורידיס, שבשליטה בה מחזיקה חברת דלק רכב.

נוסף על כך, בחודש יולי האחרון החלה ההפעלה המסחרית של תחנת הכוח של או.פי.סי בחדרה, בהספק של יותר מ-140 מגוואט, וכן החברה מקימה תחנת כוח על בסיס גז טבעי בהספק של קרוב ל-400 מגוואט, בסמוך לצומת פלוגות שבאזור קריית גת.


אפקון מקימה קרן השקעות ייעודית

גם חברת אפקון שבשליטת משפחת שמלצר מזהה פוטנציאל הולך וגדל בתחומי האנרגיות המתחדשות, עם עדכונה על הקמת קרן השקעות ייעודית בתחום בהיקף של כ-150 מיליון אירו, בשיתוף גופים מוסדיים.

באמצעות אפקון אנרגיות מתחדשות, החברה מתכננת לאגד כל פרויקט בתחום בתאגיד ייעודי ולפעול לקבלת מימון להקמתו ממשקיעים חיצוניים, וכן מאפקון, באמצעות קרן ההשקעות.

לפי אפקון, החברה נמצאת "בשלבים שונים של מגעים והתקשרויות, חלקם לבדה וחלקם ביחד עם שותפים (הכוללים גופים ישראליים מהמובילים בתחום), בקשר עם מספר פרויקטים, בתחום טורבינות הרוח, שדות פוטו-וולטאיים (סולאריים, א' ל') ופרויקטים של אגירת אנרגיה, בעיקר באירופה, אשר היקף ההספק המצטבר שלהם הינו מאות מגוואט". נוסף על כך, בכוונת החברה "לפעול לאיתור ולייזום פרויקטים נוספים".

במסגרת הפעילות בתחום, אפקון חתמה על הסכם לרכישת 70% מחברת לוגיה, חברה יזמית בתחום האנרגיה המתחדשת, תמורת עד 21 מיליון שקל, וצמד המייסדים של לוגיה, ערן ליטבק ויאיר הראל, צפויים לכהן כמנכ"לים משותפים באפקון אנרגיות מתחדשות.

אפקון אנרגיות מתחדשות הוקמה ב-2019 ומאז פועלת לאיתור פרויקטים בתחום האנרגיה המתחדשת. עד כה החברה לא הציגה הכנסות בהיקפים מהותיים.

כיום פועלת אפקון בתחום האנרגיה המתחדשת בפרויקטים של טורבינות רוח בישראל ובהטענת אנרגיה במכוניות חשמליות, והיא רואה בפעילות אפקון אנרגיות מתחדשות "כמשלימה וסינרגטית לתחומי העיסוק שלה".