כוננות ספיגה: כיצד יושפעו החברות בבורסה מהסגר השני

אנליסטים של יחידת המחקר בבנק הפועלים מציינים כי הסגר הקרוב שונה במספר מאפיינים מהסגר שהוטל במרץ-אפריל • איזה סקטורים בבורסה יושפעו יותר מהסגר הנוסף על המשק ואיפה דווקא ירשמו עלייה בפעילות

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

לקראת הכניסה לסגר שני על המשק הישראלי, בניסיון לבלום את התפשטות מגפת הקורונה, בבנק הפועלים בוחנים כיצד ישפיע הסגר על חברות וסקטורים בבורסה המקומית.

אנליסטים של יחידת המחקר בבנק הפועלים מציינים כי הסגר הקרוב שונה במספר מאפיינים מהסגר שהוטל במרץ-אפריל, כשהשוני העיקרי הוא מתן היתר לסקטור הפרטי לעבוד כמעט כרגיל, למעט קבלת קהל ומגזרים ספציפיים (מלונות, פנאי, הסעדה בהושבה), אך תוך השבתת מערכת החינוך, שמאלצת הורים להיעדר מעבודה. הסגר מוטל בחגי תשרי, דבר שמפחית את הפגיעה. בנוסף, בניגוד לסגר הקודם שהיה עולמי, הפעם הוא רק בישראל.

איך ישפיע הסגר על כל מגזר? בתחום הנדל"ן המניב מעריכים בבנק כי סגירה של הקניונים (עזריאלי , מליסרון ) תוביל שוב ללחץ מצד השוכרים ולמתן הנחות, שעלולות לדרדר את החברות להפסדים ברבעון השלישי. בתחום המשרדים הפעילות לא הושפעה בסגר הראשון כי מרבית החוזים כובדו, אך להערכתם משרדים ייפגעו בשל המעבר לעבודה מהבית. הסגר גם מגדיל את הסיכון להאטה בצמיחה, ואולי אף מיתון, שיוביל חברות רבות לצמצומים בשטחי עבודה.

מגזר נוסף שיושפע לשלילה ע"פ כלכלני הבנק הוא האנרגיה, שנפגע מהסגר הראשון בשל הירידה בביקוש לדלקים. בבנק הפועלים מעריכים שגם בסגר השני צפויה פגיעה מסוימת בחברות האנרגיה, אך עם התאוששות מהירה יחסית עם הסרת מגבלות התנועה.

בתחום הקמעונות מציינים כלכלני בנק הפועלים שהתחום מושפע מאוד מהצריכה הפרטית, שמושפעת ממצב המשק. בהתייחסות לקמעונאיות המזון, שזכו לביקושים מוגברים בסגר הראשון, בבנק מעריכים שסגר נוסף בתקופת החגים (שממילא מאופיינת בצריכה מוגברת), לצד העובדה שישראלים רבים נשארו בארץ, יתמכו בתוצאות רשתות השיווק. בקמעונות האופנה מתייחסים בבנק לדלתא  ופוקס ; בדלתא להערכתם הסגר יהיה שונה מקודמו כי הוא מוגבל רק לישראל (15% מסך מכירות החברה). בפוקס, הסגר השני צפוי להוביל לסגירת חנויות אך עם סיומו צפויה עלייה בפעילות.

בענף התקשורת, שנפגע בסגר הקודם מירידה בהכנסות שירותי נדידה ומכירת ציוד, אך נהנה מעלייה בצריכת רוחב הפס בשל עבודה מהבית ולימודים מקוונים, בבנק הפועלים צופים המשך פגיעה דומה אך מעריכים שהחברות התייעלו והתארגנו למצב ויוכלו לקזז חלק משמעותי מהפגיעה. להערכתם, בזק איתנה פיננסית ובעלת נגישות לשוק ההון, כך שהיא תוכל להתמודד היטב עם המשבר; פרטנר  ממוצבת להערכתם בנקודה שתאפשר חזרה לצמיחה; וסלקום , לאחר רכישת גולן, תחזק את מעמדה ותגדיל את התזרים החופשי.

בתחום ה-IT, שבסגר הראשון לאחר ירידות חדות חזר לעליות חדות בשל ההבנה בצורך בשירותים, בבנק מעריכים שגם סגר שני לא ישפיע מהותית על החברות.

תחום התעשייה, שנחשב ברובו לחיוני, אמור להערכתם להמשיך לפעול כרגיל, ומשום שרוב החברות בתחום מוטות-יצוא (ICL, מיטרוניקס), ונמלי היום פתוחים, לא צפויה השפעה ישירה. תחום הפרמצבטיקה, שלא הושפע מהסגר הקודם, לא יושפע גם כעת משום שחברות הפארמה (בראשן טבע ופריגו) גלובליות עם פעילות זניחה מאוד בישראל, ופעילות הייצור לא תופרע.

תחום נוסף הוא השבבים, וגם הוא לא נפגע בסגר הראשון, ואף נהנה מהאצת הגידול בביקושים לרוחב הפס. גם כאן לא צפויה השפעה מהותית על שתי החברות הבולטות המסוקרות בבנק - טאואר  ונובה  - שהן חברות גלובליות שמושפעות פחות מהמגבלות המקומיות.