שערי צדק ואסותא באשדוד הודיעו שלא יקבלו עוד חולי קורונה

העומס בבתי החולים בשל מגפת הקורונה: שני בתי חולים כבר הודיעו כי לא יוכלו לקלוט עוד חולי קורונה בשל העומס במחלקות • משרד הבריאות העביר בקשה לכלל בתי החולים לפתוח מחלקות קורונה נוספות על חשבון מחלקות פנימיות כאשר התפוסה במחלקות הקורונה מגיעה ל-80%

חולה קורונה מטופל בבית החולים שיבא / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות
חולה קורונה מטופל בבית החולים שיבא / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות

בתי החולים שערי צדק בירושלים ואסותא באשדוד הודיעו שלא יקבלו עוד חולי קורונה, בשל העומס הרב במחלקות והצורך להעניק טיפול מיטבי למספר הולך ועולה של מטופלים בתוך מגבלת צוותי טיפול. בבית החולים שערי צדק ישנן 70 מיטות טיפול בשתי מחלקות קורונה ובמחלקת טיפול נמרץ, ואילו מחלקה נוספת תפתח במוסד רק לאחר החגים.

אף ששני בתי החולים הגיעו כעת למצב של אי ספיקה, חשוב להדגיש שמדובר במצב שיכול להשתנות במהרה, בהתאם למספר החולים במחלקה. יחד עם זאת, הצוותים פועלים תחת עומס גדול ועולה. כעת, מטופלים שיגיעו לבתי החולים אסותא אשדוד ושערי צדק ויידרשו באשפוז, יועברו לבתי חולים אחרים.

יתר על כן, מחלקות קורונה בתי חולים ברחבי הארץ הופכות צפופות יותר. מנהל המרכז הרפואי לגליל, פרופ' מסעד ברהום, הודיע היום, כי לאור הגידול במספר החולים הקשים והקריטיים, בכוונתו לפתוח מחר (יום שלישי) מחלקת קורונה רביעית, על חשבון מחלקה פנימית. זוהי מחלקה הפנימית השנייה שהופכת למחלקת קורונה במרכז הרפואי שבנהריה.

לפי פרופ' ברהום, מנהל המרכז הרפואי גליל, "אנו נצטרך להיעזר במרדימים כחלק מצוות שיטפל בחולים קשים וקריטיים, ולכן לא תהיה לנו ברירה אלא לדחות ניתוחים אלקטיביים".

צוותי הרפואה שחוקים עוד לפני החורף

לפי משרד הבריאות, בכלל בתי החולים, הצוותים הולכים ונשחקים בשל עומס החולים, עוד לפני עונת החורף. בשבוע שעבר החלה עבודת ויסות של העברת חולים בין בתי החולים השונים בארץ בכדי למנוע מצב של עומס. בשל מספרי החולים הגבוהים, הצפי הוא שמספר חולי הקורונה בבתי החולים יעלה באופן משמעותי.

על כן, בתי החולים התבקשו על ידי משרד הבריאות לפתוח מחלקות קורונה נוספות מיידית באם מחלקה מגיעה ל-80% תפוסה, אך בשל מספר אנשי הצוות המוגבל, קיים חשש כי הפעלת המחלקות תפגע בפעילויות אחרות של בתי החולים.

במכתב ששיגר פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות למנכ"לי בתי החולים, הזהיר כי כי לאור שיעורי ההדבקה הגבוהים יתווספו תוך עשרה ימים עוד 300-200 חולי קורונה במצב קשה או מונשמים, מה שעלול להוביל את בתי החולים לקצה גבול היכולת.

עוד הנחה לוי כי על בתי החולים הכלליים להפסיק פעילות אלקטיבית לא חיונית על פי יכולות בית החולים, לאור פתיחת עוד מחלקות קורונה והידרשות לצוות מיומן, לרבות מרדימים, לטיפול בחולים המורכבים.

מספר בדיקות נמוך בשל החג

2,565 בני אדם אומתו אתמול (יום א') עם קורונה ברחבי ישראל, כך לפי משרד הבריאות. בשל החג, מספר הבדיקות היה נמוך יחסית ועמד על 23,474 בדיקות, אך אחוז הבדיקות החיוביות הינו גבוה - כ-11%, מה שמצביע על תחלואה 'סמויה' נרחבת בקהילה, שטרם אותרה. בסך הכל, בישראל מתמודדים בעת הזו 51,180 בני אדם עם מחלת קורונה פעילה.

מספר החולים במצב קשה המאושפזים בבתי חולים ברחבי הארץ מוסיף להיות גבוה; 643 בני אדם, ועוד 241 מאושפזים במצב בינוני. בסך הכל, בבתי החולים מאושפזים 1295 חולים, ואילו מרבית החולים - 49885 מטופלים במסגרות הקהילתיות. הצוותים בבתי החולים מתמודדים עם חוסר גובר בכוח אדם; 3157 אנשי צוות במערכת הבריאות מצויים כעת בבידוד בית לאחר שנחשפו לחולה קורונה, ויותר מ-1000 אומתו עם קורונה.