בדיקת קורונה חינם לכל דיכפין: האם זה נפוץ בעולם?

כמה מדינות יספקו לכל תושב מודאג בדיקת קורונה במחיר נמוך? פחות ממה שבנט חושב • "המשרוקית של גלובס"

נפתלי בנט / צילום: אמיר מאירי
נפתלי בנט / צילום: אמיר מאירי

בדיקות קורונה זולות בלי תנאים מוקדמים, טוען יו"ר ימינה נפתלי בנט, יכולות לייתר חלק גדול מהריחוק החברתי. בנאום בכנסת הוא הסביר את ההיגיון באמצעות סיפור על סבתא רותי, שגם הפעם תישאר לבד בחג, כי מי יודע - אולי אחד הנכדים נושא את הנגיף. בדיקה פרטית שתאשר שהם בריאים תעלה מאות שקלים לראש. "עד עכשיו", אמר בנט, "אי-אפשר להשיג בדיקות זמינות בזול. למה במלזיה אפשר? למה בגאורגיה אפשר? במסצ'וסטס אפשר, בניו יורק אפשר! במדינת ישראל אתם לא יכולים לדאוג שרותי תוכל לעשות את החג עם הנכדים?"

בנט טען דברים דומים גם בראיון שנתן באותו בוקר לגלי צה"ל. הוא סיפר שבישראל בדיקה פרטית עולה כ-700 שקל, בעוד ש"במלזיה, בארה"ב, באירופה" הבדיקות זולות מאוד או בחינם.

מה באמת מקבלים בחו"ל שלא מקבלים אצלנו? נזכיר שבישראל, כמו במדינות אחרות, מי שפיתח תסמיני קורונה או בא במגע עם חולה מאומת מוזמן להיבדק בלי להוציא אגורה. רק אנשים ללא סימפטומים צריכים לשלם על בדיקה פרטית. באסותא, למשל, בדיקה כזאת תעלה 550 שקל בימות השבוע ו-750 שקל בסופ"ש. כמה היא תעלה בעולם?

מלזיה. מלזים בלי סימפטומים לא מקבלים בדיקות חינם במערכת הציבורית. בנט הפנה אותנו למרכז הרפואי סאנוויי בקואלה לומפור, שמציע בדיקות פרטיות. הבדיקות האלה עולות 300 רינגיט (250 שקל). לא סמלי, אבל פחות מאשר בישראל. 

גאורגיה. לפי אתר המאבק בקורונה של ממשלת גאורגיה, הקבוצה היחידה שמוזמנת להיבדק ללא סימפטומים היא אנשי עסקים שנכנסים למדינה, וגם זה לא בחינם. הם ישלמו למעבדה פרטית 250-150 לארי (270-160 שקל). (על התרגום מגאורגית תודתנו לדוקטורנט להיסטוריה אור-אל בילינסון מאוניברסיטת ייל).

מסצ'וסטס. בנט הפנה אותנו לבדיקות הקורונה במרכזי הבריאות של חברת קיירוול. דא עקא, כדי להיבדק שם "ליתר ביטחון" תצטרכו להיפרד מ-160 דולר (550 שקל). החזר מהביטוח תקבלו רק בתנאים דומים לאלה שבישראל - תסמיני קורונה או מגע עם חולה.

אירופה. בדיקה מדגמית של כמה מדינות מגלה מדיניות בדיקות דומה: חינם לעומדים בתנאים, ובתשלום לכל השאר. התעריפים לא פעם דומים לאלה שבישראל. בהולנד, באירלנד ובאנגליה מצאנו בדיקות פרטיות ב-165-150 אירו (יותר מ-600 שקל). 

ניו יורק. רגע לפני שנואשנו, מצאנו מקום שבו בנט מדייק. מדינת ניו יורק, שהוכתה קשה במגפה, אכן מספקת בדיקות חינם לכול. היא הלכה בעקבות העיר ניו יורק, שאפילו מעודדת תושבים שנמצאו שליליים להיבדק שוב ליתר ביטחון.  

בשורה התחתונה: דברי בנט לא נכונים ברובם. מכל המקומות שהזכיר, רק בניו-יורק מוצעות בדיקות חינם לאנשים בלי סימפטומים. באחרים בדיקה פרטית עולה מאות שקלים, וברובם התעריף דומה למקובל בישראל.

תחקיר: אוריה בר-מאיר