שבבים | ניתוח

30 שנה של דעיכה: ארה"ב איבדה את מעמדה בתחום ייצור השבבים. איך זה משפיע עליה?

בחברת הייעוץ BCG מציגים את מצבה העגום של ארה"ב בתחום, אך סבורים כי ניתן לשקם אותו • ההצעה: תמריצים בהיקף של 50 מיליארד דולר, בניית 19 מפעלים ויצירת 70 אלף משרות

מעבדת שבבים בסין / צילום: רויטרס
מעבדת שבבים בסין / צילום: רויטרס

בשנה האחרונה הגיע לשיאו המאבק של הממשל האמריקאי בחברת השבבים וואווי הסינית. הממשל חושש כי שילוב השבבים הסיניים במכשירים ובמתקני סלולר גדולים יאפשר לסינים לרגל אחר המדינות המערביות. זאת אחת הסיבות לחשיבות של שליטה בשוק השבבים, מכיוון שהיום הם נמצאים בכל מכשיר - מסמארטפונים ועד מכוניות חכמות.

אבל זאת לא הסיבה היחידה לדאגה אצל האמריקאים. בארה"ב רוצים להחזיר את הייצור למדינה, מתוך הרצון להביא משרות, אך גם מכיוון שיש קשר בין המקום שבו מתבצע הייצור לבין פיתוח חדשנות בתחום. בחודשים האחרונים הם מנהלים מגעים עם חברות כמו אינטל ו-TSMC הטאיוואנית בנוגע לסבסוד מפעלים.

מדינות-אסיה-שולטות-בייצור-השבבים
 מדינות-אסיה-שולטות-בייצור-השבבים

יותר קל להחזיק מפעל בארה"ב

דוח חדש של חברת הייעוץ BCG מציג את עומק הבעיה האמריקאית ואת אובדן השליטה שלה במהלך השנים. הדוח גם מציג אלטרנטיבות שעומדות בפני ארה"ב כדי לחזור למשחק. לפי נתונים שהוצגו בדוח, ב-1990 ארה"ב הייתה אחראית ל-37% מהיקפי ייצור השבבים בעולם, ב-2000 ל-19% והיום ל-13% בלבד. אירופה, אגב, ירדה מ-44% ב-1990 ל-9% היום. מי שעלו הן כמובן מדינות אסיה, ובראשן טאיוואן וסין. לפי תחזית שהציגה BCG, אם ארה"ב ומדינות אחרות לא יתעשתו, סין תקפוץ בעשור הקרוב מנתח שוק של 15% ל-24%.

מצד אחד, במונחי הכנסות המצב של ארה"ב טוב יותר, כי המפעלים במדינה יותר חדשניים, אך חלקם בהיקפי הייצור החדשים שנוצרים הוא 6% בלבד. אחת הסיבות לכך היא עלות אחזקת מפעל חדש במשך עשר שנים - בארה"ב העלות הזו גבוהה בכ-30% בהשוואה לטאיוואן, דרום קוריאה או סינגפור וב-50% יותר מסין, כך לפי הדוח. עלות מפעל חדשני נעה בין 10 ל-40 מיליארד דולר. 40%-70% מהפרש העלויות נובע ישירות מהתמריצים הממשלתיים.

פגיעה בחדשנות ובשרשרת האספקה

בתעשיית השבבים, לייצור חדשני יש מקום מרכזי בהתפתחות. לא מדובר בייצור פשוט אלא בייצור שמצריך טכנולוגיות מאוד מתקדמות שיאפשרו לייצר שבבים קטנים, חכמים ובעלי הספק נמוך. לפי BCG, הייצור אחראי ל-45% מהערך המוסף שנוצר בתעשייה ול-20%-25% מההשקעות על מחקר ופיתוח. כך לדוגמה, חברת TSMC הטאיוואנית היא היצרנית הגדולה בעולם של שבבים בעבור חברות אחרות. אם בעבר אינטל הייתה המתקדמת ביותר מבחינת טכנולוגיות ייצור, TSMC עקפה אותה, ומכיוון שהיא מייצרת בעבור חברות אחרות, היא השיגה מקום מרכזי בתעשייה.

בנוסף, יש חשיבות למפעלי הייצור בשרשרת האספקה, ולכן חשוב לארה"ב שיוקמו כמה שיותר מפעלים במדינה, בעיקר בתעשיית השבבים המוליכים-למחצה, שזקוקים לייצור חדשני. סיבות נוספות הן תעסוקה (כל מפעל מעסיק 3,000-6,000 עובדים בעלי מיומנויות גבוהות, לפי BCG) ושיפור במאזן הסחר של ארה"ב.

לפי הערכות שהוצגו בדוח, תעשיית השבבים העולמית צפויה לגדול בעשור הקרוב ב-50%, כך שאם ארה"ב תיקח נתח גדול יותר מהצמיחה הזו, היא מסוגלת לצמצם את הפער. "על פי הניתוח שלנו, תוכנית של הממשל שהיקפה ינוע בין 20 ל-50 מיליארד דולר של מענקים והטבות מס לבניית מפעלים חדשים ומתקדמים, תוביל לשינוי מגמת הירידה שמתרחשת ב-30 השנה האחרונות. בהתאם לגודל התוכנית, ארה"ב עשויה להשיג בין 14% ל-24% מכושר הייצור החדש, לעומת 6% אם לא תעשה שום צעד", כתבו ב-BCG.

להערכתם, תוכנית תמריצים בהיקף של 50 מיליארד דולר תוביל להקמה של 19 מפעלים מתקדמים בארה"ב בעשור הקרוב, שיכסו את הביקושים מהתעשייה הביטחונית ותעשיית החלל האמריקאיות ויהוו כרבע מכל כושר הייצור החדש בעולם.

המפעלים החדשים יובילו ליצירת 70 אלף משרות באופן ישיר. בלי סבסוד, יוקמו להערכת BCG, תשעה מפעלים בלבד, כפי שהוקמו בעשור האחרון. בחברת הייעוץ מדגישים כי בארה"ב יש את כל התנאים הדרושים לעשות זאת, כמו ידע, כוח עבודה מיומן, תשתיות מתאימות, גישה לשווקים בינלאומיים ואקוסיסטם תומך.