ג'ונסון אנד ג'ונסון מצטרפת למובילי המירוץ לחיסון לקורונה

לאחר שהדגימה שהמוצר שלה יוצר נוגדנים אצל מתנדבים בשלבים המוקדמים של הניסוי, ג'ונסון אנד ג'ונסון החלה בניסוי שצפוי לגייס 60 אלף מטופלים • זאת לעומת 30,000 בניסוי של חברת מודרנה ו-44,000 בניסוי של חברת פייז

ג'ונסון אנד ג'ונסון./  צילום: רויטרס
ג'ונסון אנד ג'ונסון./ צילום: רויטרס

חברת התרופות והמכשור הרפואי ג'ונסון אנד ג'ונסון  הודיעה על כניסתה לשלב III של הניסויים הקליניים בחיסון לקורונה (Covid-19). לאחר שהדגימה שהמוצר שלה יוצר נוגדנים אצל מתנדבים בשלבים המוקדמים של הניסוי, היא החלה כעת בניסוי שצפוי לגייס 60 אלף מטופלים, וזאת לעומת 30,000 בניסוי של חברת מודרנה ו-44,000 בניסוי של חברת פייזר, אשר גם הן נמצאות בשלב III של הניסויים. חברת אסטרהזנקה, שגם היא החלה את שלב III, בוחנת את החיסון שלה ב-10,000 איש בבריטניה, אבל ניסוי מקביל שלה בארה"ב נפסק בשל חשש לתופעות לוואי.

ג'ונסון אנד ג'ונסון מגיעה באיחור של כחודש וחצי אחרי שלוש המובילות, אולם מציגה גם יתרונות אפשריים, במידה וכל החיסונים יתגלו כיעילים ברמה דומה. החיסון שלה ניתן במנה אחת, לעומת שתי מנות לחיסונים האחרים, וגם השינוע של החיסון הוא פשוט יותר - אין צורך בהקפאה. המוצרים של פייזר ומודרנה מבוססים על RNA, שכן צריך הקפאה, ואילו של אסטרהזנקה מבוסס על וירוס צינון מהונדס גנטית כך שיכיל רכיב מוירוס הקורונה, בדומה למוצר של ג'ונסון, ולכן כמוהו אין לו את מגבלת השינוע.

העובדה שג'ונסון מגיע למירוץ רביעית, אולי מסבירה גם את מספר המתנדבים הגדול שהיא מגייסת, אשר יכול לעזור לה ליצור בידול מול הניסויים של החברות שהקדימו אותה. הערכות החברה הן כי יהיו לה תוצאות ראשונות מן הניסוי עד סוף השנה, לעומת פייזר שהצהירה כי עשויות להיות לה תוצאות כבר באוקטובר, ומודרנה שמעריכה כי היא עשויה לדווח תוצאות החל מנובמבר. לגבי אסטרהזנקה לוחות הזמנים עדיין לא ברורים, בגלל ההקפאה של הניסוי.

כרגע אין מידע של ממש לגבי היעילות של אף אחד מן החיסונים במניעת הדבקה של מתחסנים בפועל, אלא רק מידע על שינויים ברמת הנוגדנים בדם שלהם. כך, שייתכן שכל החיסונים הנמצאים בשלבים המתקדמים של הניסויים יצליחו, או רק אחד מהם, או אף אחד מהם. כמו כן, ייתכן ויהיה הבדל בין החיסונים בפרופיל תופעות הלוואי, בקלות היצור או בעלות היצור שתקבע גם את המחיר הסופי.

נציין כי בנוסף לארבע החברות הללו, שלוש חברות סיניות וחיסון אחד ממקור רוסי, נמצאים גם הם בניסויים מתקדמים בעשרות אלפי חולים. אולם, החיסונים מרוסיה ומסין אינם נבדקים על ידי ה-FDA, רשות המזון התרופות האמריקאית, אשר בקהילה המדעית המערבים נחשבת לתו התקן לבדיקת מוצרים אלה.

בריטניה תצבע "ניסויי אתגר"

בינתיים, בריטניה הודיעה כי תהיה המדינה הראשונה שתבצע "ניסויי אתגר" בחיסון לקורונה, כלומר תחסן מחצית מקבוצת מתנדבים, תיתן למחצית תרופת דמה, ואז תחשוף את שתי הקבוצות לקורונה בכוונה. מדובר בניסוי שיתחיל בינואר 2021, במלונית קורונה סגורה ומבודדת, וישתתפו בו כל החיסונים שיהיו באותו הזמן בשלבי פיתוח מתקדמים. כ-2,000 מתנדבים כבר נרשמו, וכיוון שמדובר בניסוי אתגר, מספר זה אמור להספיק לראות את ההבדל בין הקבוצות. מתנדבי הניסוי יקבלו 3,750 ליש"ט עבור השתתפותם, יותר מאשר מתנדבים בניסוי קורונה רגיל משום שהם מבודדים במהלך תקופת הניסוי.