נתניהו: "אחרי הסגר הזה נקווה לעבור לסגר מקל יותר. אבל זה תלוי בתוצאות ורמת התחלואה"

לקראת הסגר שייכנס מחר לתוקף ושיימשך עד לשמחת תורה, ב-11 באוקטובר, נאמו הערב ראש הממשלה נתניהו, יו"ר כחול לבן גנץ ויו"ר האופוזיציה לפיד • במקביל לנאומים נמשך בכנסת הליך תיקון חוק הקורונה הגדול והתקנות החדשות שצפויות לתת את המסגרת לסגר

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ

לקראת הסגר הצפוי ונוכח חילוקי הדעות בממשלה, נאמו הערב יו"ר כחול לבן השר בני גנץיו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ולסיום ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"בשל העלייה החדה בתחלואה בקורונה, החלטנו היום על צעדים הכרחיים כדי להציל חיים, פתח ואמר ראש הממשלה נתניהו. "צעדי הסגר אינם קלים אבל הצלת חיים קודמת לכל.

"לפני הכל אני רוצה לומר תודה לרופאים שמטפלים בחולים כשהם לבושים בחליפות מגן, תודה לאחים ולאחיות שבקושי רואים את ילדיהם, לשוטרים, חילים, צוותי מד"א ולכל האזרחים שפועלים באחד המשברים הגדולים ביותר שידעה האנושות. זו היא שעת חירום לאומית . אנחנו במלחמת הקורונה, זו מלחמה על הכלכלה על הבריאות ועל החיים. הגל השני מכה בכל העולם וגם בנו.

"בימים האחרונים כמעט בכל מדינות המערב יש מספרי שיא של תחלואה, חלקן מטילות סגרים על אזורים נרחבים בתוכן, לפעמים אזורים גדולים יותר מישראל. גם אצלנו המגפה צפויה לגבות מחיר כבד בחיי אדם. צר לי לומר לכם אבל זו האמת. רק אם נעמוד ונילחם יחד ונקפיד על הכללים, רק כך ננצח את המגפה.

"זה מה שעשינו בכל מלחמות ישראל וזה מה שעשינו בגל הראשון. קיבלנו החלטה לסגור מוקדם את השמיים , הצלנו חיים רבים בזכות סגר מוקדם. בזכות ההתייצבות המשותפת בחזית המאבק, ישראל שימשה דוגמה לעולם, כי היינו מן הראשונים להטיל את הסגר.

"היינו גם הראשונים לפתוח את הכלכלה. הבאנו תוכניות סיוע ואפשרנו לכלכלה לפעול וכתוצאה מכך, הפגיעה במוצר הישראלי היא חצי מן מדינות אירופה. רק אתמול OECD, שיבח אותנו. אבל יש כלל פשוט- כאשר אתה פותח את הכלכלה, התחלואה עולה. ועם הסרת המגבלות נוצר רפיון בהוראות, אי לבישת מסכות, והתקהלויות מסוכנות.

"ולצערי מי שהובילו את זה היו פוליטקאים פופוליסטים, הם אמרו שהמחלה לא מחלה ושהכל גחמה של אדם אחד. אתם יודעים מי זה. הערב שמעתי את לפיד, בזמן חירום לאומי, כאשר צריך לגבש את כולם, הוא מכרסם. זה אותו יאיר לפיד שאמר ׳אין הצדקה' לתקנות וחבר מפלגתו שאמר ׳אין למלא אחר הוראות׳.

"אותם פוליטיקאים מיסמסו את ההוראות שהבאנו לכנסת ובלמו הנחיות מצילות חיים. היו התלבטויות רבות, כי חלק מן המומחים אמרו שאפשר לחיות ללא סגר ולחיות עם 3000-6000 נדבקים ביום. אבל הגענו כבר ל-7000 נדבקים ליום. מערכת הבריאות נאנקת. מספר החולים ממריא וביממה אחרונה 59 מתים, זה מחיר נורא למשפחות ולכולנו. 

זה לא רק המתים והחולים הקשים. קראתי עכשיו קובץ של מחקרים מארה״ב וכולם מתנקזים לתוצאה של 20% מאלה שמחלימים. אנשים צעירים, יסבלו לכל חייהם מתופעות כרוניות, נזקים בכליות, לב, בעיות נורולוגיות, בעיות קוגנטיביות. דור שלם שנדבקו שישאו צלקות לכל החיים.

"אז מול זה- אני רואה אנשים מתקהלים, רוקדים, עושים סעודה בשולחן צפוץ. אז די, תעוררו, חייבים לעשות מעשה, סגר הדוק דווקא בחגים כאשר המחיר נמוך ביותר. יש רק 5 ימי עבודה. בקצב הדבקה הזה, אם לא נעשה, לא יהיה מנוס מסגר הדוק בהמשך. מנהיגות צריכה לקבל החלטות נכונות גם אל מול מבול התקשורת, הצייצנים והפקה-פקה.

"היום לפנות בוקר קיבלנו החלטה קשה ונכונה ברוב גדול, משמאל וימין, הסגר הוא כללי ממחר אחה"צ ועד מוצאי שמחת תורה. זה אומר להישאר בבית, אפשר להזמין משלוחים, אפשר ללכת לסופר. אין התקהלויות. כל הפירוט מופיע באתר פיקוד העורף ואתרי משרד הבריאות והאוצר.

"אחרי הסגר הזה נקווה לעבור לסגר מקיל יותר. אבל זה תלוי בתוצאות ורמת התחלואה, ולאחר מכן נתקדם לתכנית הרמזור. לאורך כל התקופה רשת הבטחון תסייע. בנוסף אני מקדם בדיקות מהירות לקורונה, שנותנות תוצאות תוך דקות ולא תוך שעות. באשר לחיסון, יש אור בקצה המנהרה, כי ברור לי שיהיה חיסון בישראל כמה שיותר מהר. 

אנחנו בפני שנה חדשה, במסורת עמנו, הימים הנוראים, אני מקווה שמהם תצא בשורה חדשה של תקווה, בתנאי שנגלה אחריות אישית וערבות הדדית. וזה אומר עטית מסיכות, שמירת מרחק ומניעת התקהלויות. אנחנו מסוגלים לזה".

"ההפגנות הן מדגרת קורונה"

לשאלה שהופנתה אליו, בנושא המחלוקות של ממשלת החירום שמטרתה ניהול קורונה, ענה ראש הממשלה "את ההחלטה קיבלנו ברוב הקולות וזה חצה שני צדדים של המתרס. היה דיון ענייני ולא פשוט. האם זה יעמוד לנו בהמשך? מקווה שכן. הלכידות הפנימית היא ביכולת הפעולה שלנו. 

"לגבי ההפגנות, אני שומע דברים הזויים. אומרים לי שאני רוצה סגר כדי למנוע הפגנות. זה מגוחך. הסגר זה למען הצלת חיים. כדי לשטח את העקומה. לאפשר מדרג יציאה. אני רוצה להגיד לך הפוך, ההפגנות האנרכיסטיות האלה, הן מסייעות לי פוליטית. הציבור מואס בזה. 

"יש פגיעה עצומה באמון הציבור, כי הציבור אומר ככה? אז אני עם שלט והפגנה בים. ואני מפגין אצל המשפחה. ההפגנות האלה הן צפצוף על כלל אזרחי ישראל. מפוררי משמעת. זה גם מדגרת קורונה. השוטר הודבק יומיים אחרי שהיה בקורונה כי התנפלו עליו. זה מדגרת קורונה וזה מדגרת אנרכיה. בסגר הכללי ימנעו הפגנות. שיפגינו ליד בלפור בקפוסלות. אבל הרעיון שכולם יכולים לשבור את הסגר. זה היה אחד הדברים ההרסניים ביותר, כי תופעה כזו לא ראו בשום מקום בעולם. הזכויות הן מקודשות, אבל אין בלתי מוגבלות. צריך למצוא איזון נכון". 

לשאלה שנגעה לאמון הציבור, ענה ראש הממשלה כי "יש ציבור גדול שרואה שאני לא בוחר שיקולים נוחים. זה נוח פוליטית לעשות את הסגר הזה? תראה את כל חצי הלעג. הציבור יודע שאני עומד בפרץ. ויש פרשנים שמלבים והתקשורת מלבה את זה. באף מדינה התקשורת לא מלבה ככה כמו פה. יש ציבור שמאמין במה שאני עושה ויודע שאני דואג קודם כל למדינה". 

"הסיבה לסגר הזה היא הניהול הכושל, הפוליטי, המרושל וההיסטרי של ראש הממשלה הזה"

"הסיבה לסגר הזה היא הניהול הכושל, הפוליטי, המרושל וההיסטרי של הממשלה הזו, של ראש הממשלה הזה", פתח ואמר יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. זה מחדל, ואדם אחד חתום עליו. זה מחדל נתניהו. אין להם תוכנית עבודה מלבד לסגור את כולם בבתים.

"אנחנו נתפלל באחריות ונפגין באחריות. נקיים את כל ההנחיות. לא ניתן לנתניהו להפוך את זה למלחמה בין דתיים לחילונים. כולנו יחד במאבק נגד המחלה, במאבק להציל את הכלכלה. הממשלה לא שומרת עלינו, בואו נשמור אחד על השני.

"זו לא תקלה. זה מחדל. זו התוצאה של ממשלה שאין לה מושג מה היא עושה. שאיבדה את אמון הציבור. כל דרגי המקצוע היו נגד הסגר. רוני גמזו, הפרוייקטור, התנגד לסגר המלא. גרוטו התנגד. משרד האוצר התנגד לסגר המלא. סתמו להם את הפה. יוצאים לסגר בלי שום תוכנית. בלי להגדיר יעדים.

"אני מצטרף לקריאת הרב יוסף. השמרו לנפשותיכם. תתפללו באוויר הפתוח. עם מסכות. פיקוח נפש דוחה הכל. אנחנו נציית כמובן להוראות לגבי ההפגנות. גם אם הן ניתנו ממניעים זרים. נלך לגשרים, זה אלף מטר מהבית, נפגין בקפסולות של 20 איש.

"אם כבר יוצאים לסגר יש ששה דברים שצריך לעשות, הנה התוכנית שהממשלה היתה צריכה להציג ולא הציגה:

1. אסטרטגיית יציאה: פרמטרים ברורים. מה המדד להצלחה, מה אנחנו מנסים להשיג? איזו ירידה בתחלואה תוביל לפתיחת בתי ספר מחדש, לפתיחת עסקים מחדש, לסיומו של הסגר? לאן רוצים להגיע? לאיזה מספר? לאיזה אחוז הדבקה? שייתנו נתון עקבי. לא משתנה כל יומיים.

2. מודל מיידי לפיצוי לעצמאים שייכנס לתוקפו מיידי עם תחילת הסגר, רשת בטחון ודמי אבטלה לעצמאים. ביטול מודל החל"ת ומעבר למודל הגרמני.

3. הקמת מערך חקירות אמיתי רחב היקף. קטיעה, סגירה ואכיפה ברמה המקומית לצד מערכת רפואת חירום שמסוגלת להתמודד ברמה הארצית עם עומסי תחלואה.

4. מינוי דובר מקצועי למשבר. בלי מסיבות עיתונאים פוליטיות, רק מידע והוראות ברורות לציבור הישראלי כל יום.

5. דוגמה אישית של כל חברי הממשלה. כל שר שעובר על כללי הסגר חייב להתפטר מיד. זה כולל את ראש הממשלה. אנחנו חייבים לבנות את אמון הציבור.

6. הצגת מתווה להעברת סמכויות לראשי הערים לראשי הרשויות המקומיות. לתת להם את הסמכויות והמשאבים כדי שינהלו את הערים בשיתוף פיקוד העורף.

"זו התוכנית המינימלית לצאת איתה לסגר. זה עושה סדר בכאוס המוחלט שהממשלה הזו הובילה אותנו אליו. אנחנו דורשים מהממשלה לאמץ אותה באופן מיידי.

"ההחלטה על פתיחת המשק הייתה מהירה מדי"

"אנחנו נמצאים במשבר מהקשים שידענו", כך אמר רה"מ החליפי בני גנץ. "יש לנו שיעורי נדבקים וחולים מהגבוהים בעולם. יש לנו יותר מובטלים מבמשברים הכלכליים הקשים שעברנו. ובכל יום מתווספים עשרות שמות למניין הקורבנות. אנחנו נאבקים על חייהם של אזרחי ישראל - ואני מסרב להיגרר לפופוליזם, לאובססיות ולציניות ומתמקד רק בדבר אחד: בלהציל חיים. בלהציל חברה. לא תמצאו ולא שיקול אחד מבין שיקוליי שאינו טובת אזרחי ישראל ובריאותם.

"זה לא מאבק בין מתפללים למפגינים. זה לא נגיף שתוקף רק חרדים או ערבים. זה לא קשור לימין או שמאל. כשמפגין יגלה הבנה למתפלל, ומתפלל יגלה הבנה למפגין שניהם יעזרו בהכרעת הנגיף. כי בארבעים שנותיי בצבא למדתי שכך, באחדות ובשיתוף פעולה, מכריעים מערכה.

"אני אומר לכם: זו מלחמה על החיים שלנו, על החיים שלכם, של הוריכם ושל ילדיכם.
אסור שהשיסוי שמובילים בעלי אינטרס בין חלקי העם יביא לתבוסה במלחמה הזו.

"אזרחים יקרים, צריך לומר בכנות - ההחלטה על פתיחת המשק הייתה מוקדמת מדי ורחבה מדי, ההחלטה להעביר את מערך קטיעת שרשרת ההדבקה לצבא הגיעה מאוחר מדי. כל זה פחות חשוב כעת, מה שנדרש בעת הזו זה לעשות מעשה.

יש לנו צוותי רפואה מסורים שעושים עבודה נהדרת ושקרובים לקצה יכולת הקיבולת שלהם, משטרה וצבא שבמקביל לפעולות השוטפות עובדים יום ולילה מול הרשויות והאוכלוסייה האזרחית. יש לנו אנשי שלטון החוק, פקידי אוצר ואנשי ציבור מסורים שמסייעים לנו ואנחנו חייבים להיות קשובים אליהם.

"אבל כדי לנצח את הקורונה, צריך להתמקד בהורדת התחלואה ותוך כדי שאנחנו שמנצחים את הקורונה נפעל גם לחסל את נגיף השנאה המחלחל לקרבנו. את כל המריבות והספינים צריך לשמור לזמן אחר. צריך פשוט להתאפק ולהתגייס.

"עם ישראל יכול לנצח כל נגיף כמו שהוא יכול להביס כל אויב - אבל לא נוכל לעשות זאת כשבתוכנו מחרחרי ריב ומדון ומומחי פלגנות שמחבלים במאמצים האלו. לא נוכל לעשות זאת, כשיש פוליטיקאים ואנשי ציבור שקוראים שלא להשמע להוראות, שמוכנים לסכן חיי אדם למען רווח אישי צר.

"אני לא מכיר דרך אחרת לנצח בלי אחריות משותפת שמחייבת אותנו בדוגמה אישית מהמעלה הראשונה, וכן גם ויתורים, כל אחד בעולם הערכים שלו. מי שייצא להפגין ועלול לסכן אחרים במחלה ומוות - שיבחר להפגין ליד ביתו. מי שייצא להתפלל ועלול לסכן אחרים במחלה או מוות - שיבחר להתפלל בביתו.

"למפגינים, שאת זכות המחאה שלהם אנחנו נאלצים לשבש זמנית, אני מבקש להגיד - אני מאמין בזכותכם למחות, עשיתי ואעשה הכל כדי להגן עליה. אני מבטיח לכם שאתם תחזרו להפגין.

"לשומרי המסורת שאנחנו סוגרים בפניהם את שערי בתי הכנסת אני מבקש לומר - הישמרו לנפשותיכם מאוד. פיקוח נפש דוחה הכל. הכל. "נוכל לחזור לבתי הכנסת - גם אני - כאשר בעזרת השם נשתלט על המגפה.

"כשר הביטחון של מדינת ישראל, לצד פעילותי המתמשכת והרציפה אל מול האתגרים הביטחוניים וכמנהיג לאומי - אני מחויב לשמור על חייכם גם במלחמה הזו ומבטיח שננצח אותה. זה לא יהיה קל, יהיו עוד מהמורות בדרך- אבל אנחנו ננצח".

הליך החקיקה להימשך אל תוך הלילה

רצף הנאומים מגיע לאור חילוקי הדעות המלווים את הכניסה לסגר, בעיקר על רקע החלטת הממשלה להגביל את ההפגנות שעד עתה המשיכו כסדרן, למרות התחלואה הגוברת. במקביל לנאומים יימשך בכנסת הליך תיקון חוק הקורונה הגדול והתקנות החדשות שצפויות לתת את המסגרת לסגר. לדברי גורמים בכנסת צפוי הליך החקיקה להימשך אל תוך הלילה, נוכח הביקורת עליו בקרב חברי האופוזיציה.

גנץ צפוי להתייחס בנאומו מהבידוד למחלוקת על הטלת הסגר הכללי ולקרוא להישמע להנחיות למרות הביקורת על ההגבלות החדשות. מוקדם יותר היום נערכה ישיבת סיעת כחול לבן, במהלכה הציג השר ניסנקורן לחברי סיעתו את מתכונת הסגר הצפוי וכן את החלקים השנויים במחלוקת. גורמים שנכחו בישיבה טענו כי השר יזהר שי שמתח הלילה ביקורת נוקבת על הממשלה לא דיבר במהלך כל הישיבה, ועתידו במפלגה עדיין לוט בערפל.