ההייטק, התעשיות הביטחוניות וחלק מהפיננסים יוחרגו מהסגר. אלו עוד הקלות ניתנו ברגע האחרון?

ההקלות סוכמו לאחר שבישיבת הממשלה אושר מתווה מחמיר לסגר שאינו מאפשר לעסקים שאינם מוגדרים חיוניים לפעול בתכונת מצומצמת • כ"ץ: "אני גאה בכך שאחרי מאבק קשה הצלחתי היום לשנות את מתווה סגירת המגזר הפרטי ובניגוד לכוונה שהסתמנה אתמול"

מחסום משטרתי בתל אביב.בתקופת הסגר הראשון בצל הקורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס
מחסום משטרתי בתל אביב.בתקופת הסגר הראשון בצל הקורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס

חלקים מענף ההייטק, התעשיות הבטחוניות וחברות הנותנות שירותים לחברות הייטק - יוחרגו מהסגר באופן מלא או חלקי. כך עולה מסיכום הדיונים שנערכו במהלך היום בין משרד האוצר ומשרד המשפטים.

ההקלות סוכמו לאחר שבישיבת הממשלה אושר מתווה מחמיר לסגר שאינו מאפשר לעסקים שאינם מוגדרים חיוניים לפעול בתכונת מצומצמת - כפי שנעשה בסגר הקודם. כמו כן לא הותר לעסקים קטנים המעסיקים עד 10 עובדים לפעול באופן מלא - כפי שהותר במרץ.

הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג העריכה כי סגר מלא יעלה למשק עד 35 מיליארד שקל בתקופה שבין ה-18 לספטמבר ל-11 באוקטובר, אך נתניהו, שנזף במהלך הישיבה בגרינברג אמר היום כי הוא "איננו חושב שסגר של 5 ימים יעלה למשק 30 מיליארד שקל".

במהלך הבוקר הסכים ראש הממשלה בנימין נתניהו להחרגת ענף הבניין, ובהמשך סוכם על החרגות נוספות.

מדובר בין היתר התעשיות הבטחוניות, (התעשייה האווירית, רפאל, אלביט מערכות ומפעלים קטנים יותר) וכן ביצואנים הגדולים ובראשם אינטל. במהלך היום הוסכם כי גם חברות הזנק, שעדיין לא החלו לייצא, יורשו ככל הנראה לעבוד במתכונת מצומצמת של 30% ממצבת העובדים.

בנוסף, סוכם תובטח הרציפות התפקודית לחברות ההייטק, באמצעות מתן אישור לעובדים הכרחיים להמשך הפעילות התפקודית של מקום העבודה ובהם מנהלי שרתים בהייטק ועובדי מעבדות באוניברסיטות. בנוסף יוחרגו מהסגר חברות ועובדים המספקים תחזוקת שבר לעסקים ובהם עובדים בתחום התחזוקה, השכר, משלוחים ועוד פעילויות הכרחיות לשימור בית העסק. קבוצה נוספת שסוכם כי תוחרג מהסגר, אם כי לא ברור באיזה היקף, הם נותני השירותים הנדרשים לצורך קבלת מענקי סיוע קורנה מהמדינה (רואי חשבון ,יועצי מס ועוד).

כ"ץ אמר הערב: "אני גאה בכך שאחרי מאבק קשה הצלחתי היום לשנות את מתווה סגירת המגזר הפרטי ובניגוד לכוונה שהסתמנה אתמול, לאפשר למפעלים רבים שעמדו להיסגר בתחומי ההייטק, התעשיות הבטחוניות, הבניין, הפיננסים והשרותים להמשיך ולפעול גם בתקופת הסגר, בדומה למתווה מרץ - אפריל, תוך הקפדה מלאה על כללי הבריאות. המשק הפרטי הוא מקום עבודה למיליוני אנשים והלב הפועם של הכלכלה הישראלית ואעשה הכל להמשיך ולחזק אותו בימי מבחן קשים אלה".