מתניעה מחדש: אובר חוזרת לרחובות לונדון

בית המשפט בלונדון פסק כי אובר עכשיו "ראויה" להחזיק רשיון לפעילות בבירת אנגליה

רכב של אובר / צילום: / Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
רכב של אובר / צילום: / Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

אובר זכתה בערעור על שלילת רישיון התפעול שלה בבירת בריטניה, ובכך הובטחה לפי שעה פעילות חברת הנסיעות המקוונות באחד השווקים הגדולים בעולם.

הפסיקה בבריטניה היא צעד גדול של אובר בבניית יחסי אמון עם גופי פיקוח אחרי שנים של סכסוכים בלונדון ובמקומות נוספים. תחת כהונתו של המייסד המשותף טרביס קלאניק, שהתפטר כמנכ"ל ב-2017 ופרש ממועצת המנהלים בסוף 2019, אובר בחנה דרך קבע את גבולות הרגולציה במדינות שבהן היא פעלה כדי להאיץ צמיחה.

הסכסוך באנגליה נבע מסירוב רשויות הפיקוח בלונדון לחדש את רישיון התפעול של החברה, בעקבות מקרים רבים של נהגים ללא רישיון שהשתמשו ביישום של אובר להסעת נוסעים.

אובר מסרה באותה עת שהיא תיקנה את הבעיה, אך הרשויות בלונדון רצו לוודא שאין בעיות תוכנה אחרות. אובר ערערה על ההחלטה הזו, ותוך כדי בירור הערעור הותר לה להפעיל את נהגיה ברחובות לונדון.

"הכרה במחויבות של אובר לבטיחות"

אתמול (ב') פסק בית משפט בלונדון שאובר ראויה להחזיק את הרשיון שלה, למרות כמה הפרות מתמשכות, לפי פסק הדין. אובר מסרה שהיא קיבלה 18 חודשי רישוי בכפוף לתנאים חדשים רבים. "ההחלטה הזו היא הכרה במחויבות של אובר לבטיחות", מסרה החברה.

מניית אובר  עלתה אמש ב-3%, ומתחילת השנה המניה עלתה בכ-20%.

הפסיקה אתמול מונעת, במשך שנה וחצי לפחות, את האיום הממושך של רשות התחבורה של לונדון לאסור את פעילות אובר בבירת בריטניה. זמן קצר אחרי כניסת אובר לשוק בלונדון, הרשות הזו החלה להאשים אותה במחדלי בטיחות ופיקוח. אובר ניהלה תחילה מלחמת חורמה בהאשמות הללו, לפני שנקטה גישה פייסנית יותר. מנכ"ל החברה, דארה חוסרווסאהי, שנכנס לתפקידו בקיץ 2017, החל להודות בליקויים.

קבלנים או עובדים? גם בקליפורניה יש לאובר בעיות רגולטריות

אובר התנגשה עם רגולטורים בחלקים אחרים של העולם. בקליפורניה, למשל, החברה מעורבת בהתדיינות משפטית בשאלה האם היא חייבת להגדיר את נהגיה כעובדים שלה, במה שישנה את מבנה העלויות של עסקיה.

אובר והחברה היריבה ליפט אומרות שהן מאמינות שהנהגים שלהן הם קבלנים עצמאיים, בין היתר מפני שהן מתארות את עצמן כמפעילות יישום דיגיטלי שמתאם בין נהגים ונוסעים, ולא כחברות תחבורה.

הן מבקשות שתושבי קליפורניה יצביעו על כך בקלפיות ביום הבחירות, במקום לקבל החלטות בבתי מחוקקים של המדינה. יוזמת ההצבעה העממית, שידועה כ"הצעה 22", הפכה להצבעה היקרה ביותר לשדולה שמאחוריה בהיסטוריה של קליפורניה.

בצד המאבקים על הרגולציה, עסקי הזמנת הנסיעות אונליין של החברה סבלו מהירידה בביקוש לתחבורה בזמן מגפת הקורונה. באוגוסט דיווחה אובר על רבעון שני חלש, עם ירידה של 75% בהזמנות לנסיעות בהשוואה שנתית ושל 72% מהרבעון הראשון.

3.5 מיליוני נוסעים ו-45,000 נהגים מורשים בלונדון

לונדון היא אחד השווקים הגדולים והחשובים של אובר בכל העולם. כמו בערים אחרות, החברה נתקלה בהתנגדות חזקה של נהגי מוניות מורשים, והאופוזיציה של איגוד המוניות השחורות המפורסמות בעיר הייתה חזקה ביותר.

תושבים רבים אימצו את אובר כחלופת הביניים לנסיעות היקרות במוניות והתחבורה הציבורית הזולה יחסית. לפי החברה, יש לה 3.5 מיליוני נוסעים ו-45,000 נהגים מורשים בלונדון.

בית המשפט ציין כמה הפרות של תנאי הרישיון של אובר על ידי נהגים, כולל מכוניות שלא היה להן מבחן בטיחות שנתי, אך ציין שהחברה הפחיתה את השכיחות של מקרים אלו. בית המשפט גם קבע שאובר חיזקה את פיקוח מועצת המנהלים על הבעיות, ושיפרה את התקשורת עם רשות התחבורה של לונדון. הוא לא מצא ראיות לכך שהחברה ניסתה להסתיר את הבעיות שלה: "לאובר אין רקורד מושלם, אך היא מראה שהיא משתפרת בנושאים הללו", מסר בית המשפט.

בנובמבר 2019 שללה רשות התחבורה העירונית, TfL, את הרישיון של אובר בטענה שהיא מצאה 14,000 מקרים בסוף 2018 ותחילת 2019 שבהם נהגים ללא הסמכה השתמשו בתצלומי נהגים עם רשיון כדי לאסוף נוסעים בעצמם. דובר של רשות התחבורה העירונית אמר בזמנו שבכמה מקרים נהגים של אובר ניצלו את הפרצה הזו כדי לאפשר למכרים שלהם לאסוף נוסעים במקומם.

ב-2017, רשות התחבורה של לונדון דחתה את בקשת אובר לרישיון לטווח ארוך בגלל בעיות בטיחות ותרבות ארגונית לא תקינה. היא הצביעה על השימוש הפנימי של אובר ביישום שנקרא Greyball, שמאפשר לה להתחמק ממעקב של רשויות מקומיות, וכן על בעיות בדיווחים של החברה על עבירות למשטרה.

אובר ערערה על ההחלטה ההיא וזכתה ברישיון ל-15 חודש, שפקע בספטמבר 2019. הוענקה לה הארכה של חודשיים, שפקעה בנובמבר 2019.