שלמה החזקות במגעים לרכישת מחצית מתלמה תיירות

קבוצת שלמה דיווחה לבורסה כי היא מנהלת מו"מ ובדיקות נאותות לרכישת עד 50% מחברת תלמה נסיעות ותיירות • משבר הקורונה בלם את הנפקתה הצפויה של תלמה, שבשוק העריכו את השווי שלה ב-500 עד 600 מיליון שקל

יו"ר שלמה החזקות אסי שמלצר / צילום: אוראל כהן
יו"ר שלמה החזקות אסי שמלצר / צילום: אוראל כהן

חברת שלמה החזקות דיווחה לבורסה כי היא מנהלת מו"מ ובדיקות נאותות לרכישת עד 50% מחברת תלמה נסיעות ותיירות. משבר הקורונה בלם את הנפקתה הצפויה של תלמה תיירות, שבשוק העריכו את השווי שלה ב-500 עד 600 מיליון שקל. בחברה טענו כי מדובר בשווי של כמיליארד שקל.

לפני התפרצות הקורונה, פורסם כי תלמה נערכה לגיוס של מאות מיליוני שקלים באמצעות הנפקת המניות הראשונית (IPO) בבורסת תל אביב, שאותה היו אמורות להוביל חברות החיתום אוריון ודיסקונט חיתום. מועד ההנפקה תוכנן בין מאי לאוגוסט 2020. המשבר גם העמיד בסימן שאלה סדרת עסקות רכישה שעליהן חתמה תלמה באחרונה בהתבסס על תמורת ההנפקה המתוכננת, ובראשן רכישתה של חברת אמריקן אקספרס טרוול תמורת 130 מיליון שקל.

בחודש יוני סיפר בראיון ל"גלובס" ארז שמול (בנה של המייסד תלמה שמול), כי ההנפקה המתוכננת של תלמה בבורסה בתל אביב, שבסוף מטבע הנסיבות לא יצאה לפועל, לא מטרידה אותו. להיפך. לדבריו, עכשיו כשהקורונה סיפקה לו הזדמנויות הוא יוכל להמשיך ולבסס את החברה שלו, ולהגיע להנפקה מחוזק יותר, וגם השווי יעודכן בהתאם, ויעבור את רף המיליארד שקל - תג המחיר המוצהר של החברה ערב ההנפקה שלא התקיימה (בשוק העריכו כאמור כי השווי היה נע כנראה בין 500 מיליון שקל ל-600 מיליון שקל).

חברת שלמה החזקות, שנמצאת בבעלות משפחת שמלצר ובראשות אסי שמלצר, נחשבת לחברה החזקה בענף הליסינג והשכרת הרכב המקומי, והיא כוללת בתוכה גם פעילות בתחום הביטוח. במחצית הראשונה של 2020 התכווצו ההכנסות ב-3% ל-1.79 מיליארד שקל, כאשר ההכנסות מליסינג והשכרה ירדו ב-3% ל-916 מיליון שקל, ואילו ההכנסות ממכירת כלי רכב ירדו ב-4% ל-632 מיליון שקל. למרות הירידה בהכנסות, גדל הרווח הגולמי של שלמה במחיצת הראשונה של השנה ב-1%, ל-365 מיליון שקל, ואילו הרווח התפעולי עלה ב-4% ל-162 מיליון שקל. את הסיבה לכך אפשר למצוא בעיקר בהפחתת ההוצאות שביצעה החברה.

תלמה נחשבת לחזקה במיוחד במגזר העסקי, ומפעילה 37 סניפים ו-500 עובדים. תחת ניהולו האגרסיבי של שמול ביצעה החברה בשנתיים האחרונות סדרת רכישות, שנועדו להגדיל את היקפי הפעילות שלה במידה ניכרת לפני ההנפקה - ובהן רכישת אתר "אליס", הנחשב לשיאן מכירות כרטיסי טיסה באונליין. באחרונה רכשה תלמה, כפי שנחשף ב"גלובס", גם את אתר חיפושי הטיסות Smartair תמורת כ-40 מיליון שקל.