"הפנימו והבינו, זה קרב על חיינו": אדלשטיין ואוחנה בנסיון להבהיר את ההנחיות

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה וממלא מקום המפכ"ל, מוטי כהן, ערכו מסיבת עיתונאים חריגה במרכז תל אביב • בהצהרות עצמן לא נמסר מידע חדש, אך השלושה נאלצו להתמודד עם הפגנה קולנית במחאה על הזכות להפגין

מפגינים עולים אל הכנסת / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press
מפגינים עולים אל הכנסת / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה וממלא מקום המפכ"ל, מוטי כהן, ערכו היום (ג') מסיבת עיתונאים חריגה במרכז תל אביב. למרות שבהצהרות עצמן לא נמסר מידע חדש, נאלצו השלושה להתמודד עם הפגנה קולנית ברקע שהפריעה לנאומיהם. עשרות מפגינים צעקו קריאות דוגמת "לוקחים לעניים, נותנים לעשירים, איזו ממשלה של מושחתים" והשתמשו בזמבורות ותופים, ונשמעו היטב בשטח מסיבת העיתונאים ובצילומי הוידאו. המפגינים מוחים על כוונתה של הממשלה לצמצם את זכות ההפגנה בשבועות הקרובים, ולאפשר הפגנות רק במרחק של 1000 מטרים מהבית.

ממלא מקום המפכ"ל פתח את התדרוך ואמר: "זוהי תקופה מאתגרת לכולנו. מזה תקופה ארוכה שאנחנו מבצעים אכיפה של תקנות הקורונה, שהוטלו על הדרג המדיני, בהן גם שמירה על הסדר במחאות, לצד יתר המחאות המוטלות על משטרת ישראל. התחלואה היא קשה והמשימה היא הצלת חיים. על הציבור להישמע להנחיות, לנהוג באחריות ולסייע במאמץ המשותף לבלימת התפשטות המגפה. לאחרונה אנחנו עדים לשיח מתלהם נגד השוטרים המבצעים את עבודתם. אני מוקיע את השיח הזה, וקורא לציבור להישמע להנחיות השוטרים ולנהוג באיפוק ובאחריות".

"הפרטים בחברה יעילים וחכמים יותר מהמדינה"

השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, קרא לציבור בדבריו לקחת על עצמו יותר אחריות ממה שהממשלה מטילה עליו, ולהתגייס באופן אקטיבי למאבק בקורונה: "מדינת ישראל נמצאת במלחמה, מלחמת עולם. כל העולם במאבק הזה. זו מלחמה קשה בנזק לנפש, וקשה לא פחות בנזק לכלכלה. על הכף מונחים רבים מהישגיה של מדינת ישראל משחר הקמתה, שעלולים לרדת לטמיון. בלי כלכלה אין מערכת חינוך, בריאות, רווחה וביטחון פנים. הדרך היחידה שלנו להציל את מדינת ישראל מקריסת מערכות, היא לעזוב את כל יתר הוויכוחים שאתם שומעים פה ברקע, מעניינים וחשובים ככל שיהיו, ולהתגייס למאבק. קחו על עצמכם יותר מהרף המינימלי אותו מגדירה הממשלה.

"הפרטים בחברה יעילים וחכמים יותר מהמדינה. אם אתם מכירים אדם שנפטר בגלל הקורונה, ספרו את הסיפור שלו לאנשים. קראו לציבור ולחברים לעצור את הקורונה. אל תמתינו שהמדינה תעשה זאת. אתם תעשו זאת טוב, יעיל ומהיר ממנה. משטרת ישראל פרוסה בצורה המירבית בכל רחבי הארץ. השוטרים עושים עבודת קודש, אבל אנחנו צריכים את הציבור. הפנימו והבינו: זה קרב על חיינו".

באשר להפגנות, אמר אוחנה כי הוא מעריך שיש הדבקות בהפגנות למרות שאין נתונים על כך, ושהאפקט החמור שלהן הוא השפעה על כך שבחור ישיבה בבני ברק למשל, רואה את ההפגנות ומסיק מהן שהוא יכול להפר את הוראות משרד הבריאות.

"ההנחיות מגיעות ממקור אחד: בריאות הציבור. אין שום שיקול אחר"

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמר בכינוס "צריך לזכור, ואני אומר את זה בסיפוק רב: הרוב המכריע של הציבור הישראלי נשמר, שומר על בריאותו ומקשיב להנחיות משרד הבריאות. נכון שיש מפרים, ובמפרים האלו מטפלת משטרת ישראל. המשימה הזו היא משימה מאוד לא פשוטה. יש מקום גם לאופטימיות; הציבור נשמר, וזה אומר שאנחנו בע"ה נראה את הירידה במספרי התחלואה והחולים הקשים. זה ייקח שבועות ארוכים, זה לא יהיה פשוט, וזה תלוי מאוד בהתנהגות הציבור. אנחנו נבוא מחר לקבינט הקורונה עם תוכניות ברורות ליציאה הדרגתית מהסגר הנוכחי, ולא נחזור על פתיחה מהירה של המשק או של ענפים שונים. נהיה זהירים מאוד, ולא יעזרו לחצים ולובי. נשחרר את החיים החברתיים והמשק בזהירות הרפואית הנדרשת.

"ההפרות שאנחנו ראינו, אם זה בבני ברק או בהפגנות כולל עכשיו כפי שאתם שומעים, או באירוע במגזר הערבי, ההפרות האלו מסכנות את כולנו. המדענים לא יודעים את הכל על נגיף הקורונה. אבל על דבר אחד כולם מסכימים: לנגיף אין העדפות פוליטיות, הוא פוגע בכולם. אני מאוד מקווה שהכנסת גם תשלים את החקיקה המתאימה, ושלא נראה בשבועות הקרובים התקהלויות משום סוג. ההנחיות האלו נובעות ממקור אחד: בריאות הציבור. אין שום שיקול אחר".

כשנשאל אדלשטיין האם יכול להיות שטעו עם מתווה התפילות, שכן קופות החולים כבר מתחילות לראות עלייה בתחלואה לאחר ראש השנה, ענה: "בעקבות תפילות ראש השנה שהתקיימו בניגוד למתווה, יהיה לנו גל תחלואה באותם מקומות בהם הצטופפו מאות אנשים. לגבי ההפגנות, אני חושב שהגענו למצב בו אנחנו נפגעים, בין היתר בגלל השאלות הבלתי פוסקות בממשלה ובכנסת - כמה נדבקו בחדרי כושר, כמה במסעדות, וכמה ברחוב אלנבי. לא יהיו ואין נתונים כאלו באף מדינה בעולם. בקרוב ל-50% מהחקירות, אנחנו לא מגיעים לחולה אפס. אנשים לא יודעים לומר איפה הם נדבקו. אני שומע כאן את הרעשים ברקע; אם מישהו יודע לעשות את הקולות האלו עם כלי נשיפה עם מסכה, שיגיד לי איך. בבתי הכנסת תוקעים בשופר ניגשו אל החלון או יצאו החוצה. גם השכל הישר עוזר במאבק בנגיף הקורונה".

הדגלים השחורים מסרו בתגובה לדבריהם של אדלשטיין ואוחנה כלפי ההפגנות: "מדובר ביו"ר כנסת שהפר פסיקות בג"צ ובמשרתו של נתניהו שמנסה לסיים את הדמוקרטיה בישראל. היום כל האזרחים והאזרחיות מבינים: מדינת ישראל לא תסיים את משבר הקורונה כל עוד נתניהו ראש ממשלה".