ועדת השרים תבחן אמצעי מעקב חדשים ואת היכולת לחייב התקנת אפליקציית מגן

מנתוני הוועדה עולה כי הכלי האפקטיבי ביותר כיום הוא איכוני השב"כ, שלמעלה מ-40% מהנדבקים אותרו באמצעותם • אפליקציית מגן 2, לעומת זאת, לא נוחלת הצלחה רבה בלשון המעטה

שדרות רוטשילד בתל אביב במהלך הסגר / צילום: Corinna Kern, רויטרס
שדרות רוטשילד בתל אביב במהלך הסגר / צילום: Corinna Kern, רויטרס

חברי ועדת שרים לנושא איכוני השב"כ ואמצעים דיגיטליים לנושא הקורונה תקיים הבוקר (ד') דיון שבו יוחלט האם לאשר רכישת אמצעי עזר נוספים לאיכון אזרחים וכן בנושא יעילות אפליקציית מגן 2. ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את יו"ר הוועדה אלי כהן לבדוק את יעילותן של אפליקציות אחרות הקיימות בשוק, ולקראת הדיון בקול קורא שיצא מטעם הוועדה התקבלה הצעה לאמצעי עזר נוספים כמו מחזיקי מפתחות או צמידים שאזרחים יסתובבו איתם. ההצעות שהגיעו לוועדה עומדות על שווי של 80 מיליון שקל.

אלי כהן/צילום: שלומי יוסף
 אלי כהן/צילום: שלומי יוסף

חבר חדש בוועדה יהיה השר זאב אלקין שהביע בישיבת הממשלה האחרונה את מורת רוחו מאפליקציית מגן 2 וטען כי יש צורך באפליקציות יעילות יותר והפעלת כלים דיגיטליים כדי לקטוע את שרשראות ההדבקה. בעקבות דבריו אז בישיבת הממשלה ביקש ממנו נתניהו להצטרף כחבר לוועדה שבה חברים נתניהו עצמו, גנץ, ניסנקורן, אדלשטיין, אשכנזי, שטייניץ וכמובן היו"ר כהן. בישיבה שתתקיים היום ישתתפו גם ראש המלל, ראש השב"כ ונציג משרד המשפטים.

זאב אלקין / צילום: איל יצהר
 זאב אלקין / צילום: איל יצהר

עוד כאשר עמד בעצמו בראשות הוועדה בממשלת המעבר, טען השר שטייניץ כי יש לחייב את התקנת אפליקציית מגן 2 כתנאי כניסה למקומות סגורים. באופן דומה טען גם אלקין כי יש לחייב בעלי עסקים ועובדים בהתקנת האפליקציה כדי לקבל תו סגול וכך יורחב מעגל המשתמשים באפליקציה. למרות זאת, החשש של חברי הוועדה הוא מנקודת העיוורון של האפליקציה במגזר החרדי, שם התחלואה עולה בעוד השימוש בטלפונים חכמים נמוך יותר.

יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף
 יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף

מנתוני הוועדה עולה כי הכלי האפקטיבי ביותר כיום הוא איכוני השב"כ, שלמעלה מ-40% מהנדבקים אותרו באמצעותם. בשב"כ עובדים על פיתוח האלגוריתם כל העת ול"גלובס" נודע כי היקף בידודי השווא הרחב שנובע מאיכוני השב"כ שעמד על 1-13, ירד ל-1-8, ובשב"כ פועלים כל העת להמשיך לשפר את איכותו. זאת לעומת אפליקציית מגן 2 שלא נוחלת הצלחה וזה בלשון המעטה. בוועדה טוענים כי גם נתוני שימוש באפליקציה ברחבי העולם נמוכים ועומדים על כ-15% ולכן היא לא מסוגלת לתת מענה נדרש.

בישיבה הבוקר כאמור ישמעו חבריה על אמצעי העזר הנוספים, העלויות ויעילותם וכן על הדרך שבה יש לנהוג כדי להגדיל את השימוש באפליקציית מגן שתיים של משרד הבריאות. זאת לצד פעולת הממשלה להגדיל את מערך הבדיקות, באיחור ניכר, למאה אלף בדיקות ביום וכן הכנסת הבדיקות המהירות לשימוש. שני אלו: הבדיקות לצד היכולת הדיגיטלית לאתר נדבקים פוטנציאליים או מי שנחשפו לחולה יכולים להיות אלו שבבוא היום יאפשרו שליטה במספר הנדבקים וימנעו את הסגר הבא.