תחבורה חכמה ופרטיות: תאונה שניתן למנוע

בעידן שבו שירותי התחבורה החכמה מתקדמים בצעדים משמעותיים, חשוב לשמור על איזון בין איסוף ועיבוד מידע ועידוד טכנולוגיות מתקדמות, לבין הצורך לשמור על פרטיות המשתמשים בהם

תחבורה חכמה / צילום: שאטרסטוק
תחבורה חכמה / צילום: שאטרסטוק

התחבורה החכמה כבר כאן. כלי רכב חשמליים הם עובדה קיימת בכבישי ישראל, כלי רכב אוטונומיים כבר נוסעים ברחובות ערים ברחבי העולם, מסן פרנסיסקו ועד ירושלים, אפליקציות לתשלום ולתיקוף בשירותי תחבורה ציבורית מוטמעות עוד רגע במכשירים הסלולריים של כולנו, ומי מאתנו משתמש עוד במפה לשם תכנון נסיעה? שינויים טכנולוגיים אלו ואחרים הם מבורכים ועשויים להביא לשיפור יעילות השימוש בתחבורה ואף להוזלת עלויות הנסיעה.

מהפכה זו, הנקראת מהפכת 'התחבורה החכמה', צפויה לשנות את הניידות שלנו במרחב הציבורי, והשפעתה על הציבור רחבה הרבה מעבר לתחום התחבורה בלבד. מהפכה זו צפויה להשפיע באופן דרמטי על תחומים שונים ורבים במשק, כגון יוקר המחיה, תכנון ובנייה, שוק העבודה, בריאות הציבור וגם על הפרטיות של כל אחת ואחד מאתנו.

ריבוי סנסורים (חיישנים) ברכבים, רישות רחובות במצלמות, ניטור ואיסוף נרחב של מידע אישי ובפרט מטלפונים חכמים במסגרת שימוש בכלי תחבורה, מציבים אתגר משמעותי לפרטיות. האוכלוסיות החשופות להפרה או לפגיעה בפרטיותן הן נהגים, נוסעים ואף הולכי רגל. במובנים רבים ניתן לומר כי מהפכת התחבורה החכמה משפיעה על כלל אזרחי ותושבי המדינה. על פניו נראה כי ככל שהשימוש בתחבורה החכמה גדול יותר, כך השמירה על פרטיותנו מצטמצמת.

הנחה סבירה היא כי במצב של שימוש בתחבורה חכמה, המידע האישי שלנו הכולל מידע על נתיבי נסיעתנו, מיקומנו במרחב, אמצעי הניידות (רכבת, מונית, קורקינט חשמלי) המועדף עלינו ועוד, יאפשר לחברות המפעילות שירותי תחבורה ולגורמים נוספים, לרבות אלה המספקים שירותים לאותן חברות, לזהות את צרכינו כמעט בכל רגע נתון ולספק לנו שירותים מותאמים אישית. אז איפה בעצם הבעיה? החשש הוא שנאבד שליטה על המידע האישי שלנו ומכאן הדרך לשימוש לא ראוי בו, קצרה ביותר. גניבת מידע אישי, שימוש במידע אישי אודותינו ללא קבלת הסכמתנו למטרות שונות, מתקפת כופר על ידי החדרת תכנה מזיקה לטלפון הסלולרי, פרסומות לא רצויות ועוד - כך יכול להיראות עתידנו הדיגיטלי ומהפכת התחבורה החכמה רק מאיצה אותו.

מוותרים על רובד מהפרטיות שלנו תמורת שיפור טכנולוגי

בסביבה הדיגיטלית, לא אחת בתמורה לקבלת שירותים שיש בהם לשפר את איכות חיינו, אנו "מוותרים", במודע או שלא במודע, על רובד מהפרטיות שלנו. כך למשל, ערים חכמות מאפשרות לנו לקבל שירותים מוניציפאליים מהירים ואיכותיים, אבל לשם כך, הן גם משתמשות במצלמות רבות אשר שמות אותנו תחת מעקב מתמיד. בדומה, באותו אופן שבריאות דיגיטלית עשויה לשפר את שירותי הבריאות המסופקים לציבור, כך גם טמונה בה סכנה לחשיפת המידע הרפואי שלנו.

ראוי כי היבטי הפרטיות ואבטחת המידע בתחבורה חכמה יקבלו התייחסות מעמיקה כבר בשלב המקדים של התכנון הטכנולוגי כחלק מתהליך של עיצוב לפרטיות, תוך שימת דגש על סוגיית ההסכמה. על פי חוק הגנת הפרטיות, הסכמה לוויתור על מידע אישי צריכה להיות "מדעת". כלומר, יש להעניק לכל אחת ואחד מאתנו את האפשרות להסכים לאיסוף המידע ולהבהיר לנו את ההשלכות הפוטנציאליות של איסוף זה על פרטיותנו.

דבר זה נכון במיוחד כאשר מדובר במתן הסכמה לשימוש באפליקציות תחבורה בכלל, ובאפליקציות לתחבורה ציבורית המהווה שירות חיוני לאזרח, בפרט. תחום התחבורה החכמה כולל אתגרי פרטיות רבים נוספים ובהם איסוף מידע שלא לצורך ובעיקר מידע על אודות הרגלי הנסיעה שלנו שמהווים פוטנציאל לחשיפת מידע נוסף עלינו. אתגר טכנולוגי בולט נוסף הוא השימוש בהרשאות גישה למכשירים ואמצעים טכנולוגיים נוספים, ובדגש על הרשאות גישה למידע המצוי בטלפונים הניידים שלנו, וזאת מבלי שאנחנו מודעים להשלכות של חשיפת מידע רגיש זה ועיבודו לצרכים שונים, כתוצאה מהרשאה זו. במקרים רבים ההרשאה המבוקשת אינה מחויבת לשם מתן השירות עצמו. כך לדוגמה, דרישה להרשאה לנתוני מיקום בטלפון החכם לשם שימוש באפליקציות תחבורה, עושה שכל, אך הרשאה לשימוש במיקרופון אינה מחויבת לשם הפעילות הבסיסית של האפליקציה.

הפרטיות היא זכות יסוד בסיסית של כל אדם, שעליה חייבים להגן. יחד עם ההגנות הקיימות בחוק בעניין פרטיות המידע על אודות המשתמשים, בתחבורה חכמה ניכר גם הצורך לשים דגש ליצירת אמון, שקיפות וביטחון בקרב המשתמשים שהמידע על אודותיהם נשמר ומאובטח באופן מיטבי. בעידן שבו שירותי התחבורה החכמה מתקדמים בצעדים משמעותיים, חשוב לשמור על איזון בין איסוף ועיבוד מידע ועידוד טכנולוגיות מתקדמות, לבין הצורך לשמור על פרטיות המשתמשים בהם.

במטרה להגביר ולחזק את ההגנה על פרטיות המשתמשים בשירותי תחבורה שונים ולהוביל ליישום עקרונות חוק הגנת הפרטיות והתקנות מכוחו בעת שימוש בשירותים אלו, הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים פרסמה מדריך בנושא 'הגנת הפרטיות בגופי תחבורה בסביבה דיגיטלית'. המדריך מנגיש לכלל גופי התחבורה במשק הישראלי את העקרונות והכללים המשפטיים הרלוונטיים לפעילותם ומציג המלצות להתנהלותם בכל הנוגע לשמירה על פרטיות הציבור ולהגנה על מידע הנוגע אליו בכל אמצעי דיגיטלי בו נעשה שימוש לשם קבלת שירותי תחבורה חכמה. כל זאת, במטרה לאפשר קיום של תחבורה חכמה מתקדמת ומתפתחת לצד צמצום הסיכונים לפגיעה בפרטיות שלנו הנובעים מהתפתחות ראויה זו. 

הכותב הוא מנהל מחלקת חדשנות ופיתוח מדיניות ברשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים