מתווה התעופה: משרד המשפטים אוסר על רשות שדות התעופה לבדוק תאריך רכישה של כרטיסי טיסה

לפי המתווה רק נוסעים שרכשו כרטיס לפני ה-25.9 בשעה 14:00 ראשיים לצאת מהארץ • אלא שעובדי הרשות לא יוכלו לבדוק זאת והשוטרים לא יכולים למנוע כניסה לנתב"ג • בתוך כך ישראייר הגישה עתירה לבג"ץ נגד המתווה

נתב"ג / צילום: שאטרסטוק
נתב"ג / צילום: שאטרסטוק

מתווה התעופה ממשיך לעורר סערה בקרב אנשי הענף: מאז שעות הבוקר נעצרה בדיקת הנוסעים על ידי עובדי רשות שדות התעופה בכל הנוגע למועד רכישת כרטיס הטיסה בהתאם למתווה התעופה.

נזכיר כי המתווה מתיר לנוסעים לצאת מהארץ רק אם רכשו כרטיס לפני ה-25.9 בשעה 14:00. הנוסעים יידרשו להציג מסמך המעיד על מועד רכישת הכרטיס במידה ויידרשו.

עד הבוקר הנוסעים תושאלו על ידי עובדי רשות שדות התעופה - כעת בהנחיית משרד המשפטים התשאול הזה נעצר. עובדי רשות שדות התעופה ממשיכים לוודא את קיומם של המסמכים האחרים הנדרשים לטיסה לרבות מסמכים רפואיים וממצאי בדיקות קורונה.

משרדי המשפטים הודיע כי "נכון לעכשיו אין לרש"ת סמכות לבדוק בכניסה לנתב"ג את מועד רכישת הכרטיס, לא לדרישה של הצגת אישור מנכ"ל תחבורה (לאישורים חריגים לטוס מר״ח) או בירור לגבי טעמי הטיסה, וודאי שלא לאסור את הכניסה לשדה מן הטעמים הללו. ככל שרש"ת אכן פועלת כך ללא סמכות יש לחדול מכך מיד".

מי שמוסמך לשאול את הנוסעים שאלות הוא שוטר, אלא ששוטר יוכל לשאול שאלות אך לא למנוע כניסה לנתב"ג. לפי הודעת משרד המשפטים "ויובהר, שהצבת שוטר בכניסה תאפשר לשוטר לשאול את השאלות הנוגעות להגבלות בתקנות הגבלת שהייה במרחב והגבלת הפעילות (כגון דרישה להציג אישור בדבר מועד רכישת כרטיס), אך הכל בכפוף לאמור בתקנות הגבלת שהייה במרחב והגבלת הפעילות. המשמעות היא שגם השוטר לא יכול למנוע כניסה לשדה התעופה - זאת, מאחר שתקנות הגבלת שהייה במרחב לא מטילות איסור על כניסה לשדה תעופה, אלא בענייננו מקנות סמכות להטיל קנס על מי שיצא מביתו שלא מן הטעמים המותרים (קרי קנס על יציאה מהבית, ולא איסור על כניסה לשדה תעופה -וראה נוסח תקנה 19 לתקנות שהייה במרחב והגבלת הפעילות). לכן, גם שוטר שיוצב בכניסה בשלב זה, טרם תיקון תקנות התעופה מכוח חוק הסמכויות המיוחדות, יכול לכל היותר להטיל קנס".

הפרצה הזו אמורה להיסגר עם עדכון התקנות.

בתוך כך ישראייר הגישה לבג"ץ עתירה נגד המתווה בטענה לפגיעה בחוק יסוד האדם עם המניעה של היציאה מהארץ ובחופש העיסוק עם האיסור למכור כרטיסי טיסה על טיסות שקיימות במערכת.