בגלל מתווה התעופה: מטוס של ארקיע ימתין שבוע ביוון על הקרקע

בגלל המתווה שלא מאפשר לישראלים לקנות כרטיסים לטיסות יוצאות, לארקיע לא משתלם להחזיר את המטוס לישראל ריק, ולהטיס אותו ריק שוב כדי שיוכל להחזיר את הנוסעים • בינתיים, ח"כים מהקואליציה פועלים על מנת לבטל את מתווה התעופה: "אין כל הגיון בהגבלת טיסות למי שבריא"

מטוס שייקה אופיר של ארקיע / צילום: דני שדה
מטוס שייקה אופיר של ארקיע / צילום: דני שדה

בשעה שמטוסים פרטיים לא נחים ומעבירים את הישראלים שהפרוטה מצויה בכיסם לנפוש ביוון או בטורקיה, מתווה התעופה ממשיך להכות בחברות התעופה. נזכיר כי המתווה מאפשר רק למי שרכש כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר לצאת מהארץ או למי שקיבל אישור חריג ממשרד התחבורה.

ההחלטה הזו, שככל הנראה נעשתה רק למראית עין, מייצרת מצב אבסורד עבור חברות התעופה. כמה אבסורד? מטוס "שייקה אופיר" של חברת ארקיע הטיס ישראלים ליוון לפני החג והוא יישאר על הקרקע במשך שבוע בכרתים עד לסיום החופשה של מי שהספיק לרכוש כרטיס טיסה, בגלל שלארקיע לא משתלם להחזיר את המטוס לישראל ריק, ולהטיס אותו ריק שוב לכרתים בכדי שיוכל להחזיר את הנוסעים.

זהו מצב מגוחך שעבור ארקיע הוא מגוחך שבעתיים משום שמדובר בטיסות הראשונות של החברה אחרי שהיא לא הטיסה נוסעים משך חצי שנה. מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל עוז ברלוביץ' הסביר ל"גלובס" כי התזמון האומלל שבו חזרה ארקיע לטוס כאשר על הנוסעים נאסר לטוס מציב את החברה בפני הפסדים קשים.

לדבריו, "היקף האופרציה סביב החזרת החברה לפעילות טיסתית היא מאוד יקרה ומסובכת וכוללת הכשרה של מכונאים, דיילים טייסים ואז - ביום אחד עוצרים לנו מכירות. זה הפסד כלכלי עצום. תכננו להפעיל 3-4 טיסות ביום ליוון וכעת עצרו לנו את זה. הטיסות שהספקנו להוציא יצאו מלאות כי הספקנו למכור לפני ה-25.9 - מהיום שעלינו לאוויר ועד היום של ההחלטה. באמצעות הלחץ והביקוש לטוס הצלחנו למלא בשבוע שתי טיסות ואת מה שתכננתם למלא, ניאלץ לעצור. יתרה מכך הציבור שמתנהל בחוסר וודאות לא יודע מתי התקנות מסתיימות וחושש לרכוש כרטיסים לאחר מכן". נזכיר כי המתווה בשלב זה אמור לפוג ב-14 באוקטובר אחרי שהמועד הקודם שהוזכר היה ה-11 באוקטובר.

"אין כל הצדקה למנוע מישראלים לצאת מהארץ"

עד כה נימוק הגיוני למניעת האפשרות של אזרחים ישראלים לצאת מהארץ לא התקבל. וככל שחולפים הימים ההחלטה נראית אבסורדית יותר ויותר. "נתב"ג הוא מקום סטרילי", אומר ברלוביץ' "100% הנוסעים שיוצאים בטיסות הם נוסעים בריאים שבאו עם בדיקה שמוכיחה את זה. אפשר לדרוש מכל מי שטס, גם ליעדים שלא דורשים להציג ממצאי בדיקה להגיע לנתב"ג עם ממצאים בדיקת קורונה עדכנית ואפשר לפקח על כל התהליך בנתבג כפי שנעשה גם עכשיו. אין כל הצדקה למנוע מישראלים לצאת מהארץ", אומר ברלוביץ'.

בתוך כך בימים האחרונים פנו גם חברי כנסת לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לבטל את מתווה התעופה בעיקר אחרי ההתבטאויות שלו על סולידריות כמקור לעצירת הענף ושל ד"ר שרון אלרעי-פרייס ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות שנימקה את עוצר הטיסות ב"שוויוניות חברתית".

בפנייה שהעבירה סגנית יו"ר הכנסת ח"כ שרן השכל לראש הממשלה היא מבקשת ממנו לבחון מחדש את סגירת נמלי התעופה: ״אני פונה אליך בבקשה לשנות את ההחלטה על סגירת נמלי התעופה בפני הציבור הישראלי. אני מאמינה כי בעת הזו, בזמן הסגר, כשחירות אזרחי נפגעת בצורה כל כך קשה על מנת להגן על בריאות הציבור יש לשקול כל הגבלה נוספת, שאינה נובעת מסיבה בריאותית. אם הגבלות יוטלו בשם ערך השוויון לא רק נשית פגיעה קשה ובלתי מידתית על הציבור אלא גם נפגע באמון הציבור, כאשר אנו דורשים מהם לשמור על הנחיות כדי להגן על בריאותו. עלינו להקפיד כי ההגבלות שאנו משיתים על הציבור יתנהלו לפי סכנות בריאותיות בלבד. בכל מקרה של חשש מהפצת המחלה או סכנת בריאות הציבור, יש להחמיר ככל הנדרש. אין כל הגיון בהגבלת טיסות למי שבריא ועומד בהנחיות ובוודאי שאסור לעשות זאת לשם נראות בלבד ובאופן שרירותי".

ח"כ שרן השכל / צילום: שלומי יוסף
 ח"כ שרן השכל / צילום: שלומי יוסף

פנייה נוספת יזם ח״כ אלכס קושניר ששיגר מכתב לשרת התחבורה, שר הבריאות ולפרויקטור הקורונה: "אלו הם לא אחוזי התחלואה אלו הם לא הנתונים האפידמיולוגים ולא הסיכון הכרוך בטיסות בעת המגפה. מבחן השוויוניות אינו תקף במקרה זה היות וגם במצב שגרה ישנם אזרחים שאינם יכולים להרשות לעצמם רכישת כרטיסי טיסה. מכאן אני מסיק כי החלטתכם על הגבלת היציאה מישראל היא איננה חוקתית ופוגעת בחופש התנועה של האזרחים ללא הצדקה. להזכירכם, שמדובר בזכות בסיסית במדינה דמוקרטית. אני דורש לבטל את ההגבלות על יציאה מישראל לאלתר. זאת תוך כדי שמירה על הנחיות משרד הבריאות לאלה שחוזרים למדינה. במידה ודרישתי זו לא תענה, אשקול לפנות לערכאות משפטיות כדי לעמוד על זכויותיו של הציבור".

התקווה היא שעוד לפני שתגיד ישראייר עתירה מחודשת אחרי שעתירתה נדחתה בשל אי מיצוי ההליכים, מישהו יתפכח. לא יתכן מצב שבו ענף שלם מושבת והאזרחים לא מורשים לצאת מהארץ כשלאיש אין נימוק משכנע שהפעולות הללו מסייעות למתן את התחלואה בישראל.