יונתן קולבר מככב בוול סטריט: גייס 225 מיליון דולר עבור חברת בלנק צ'ק, ושווה יותר מ-2 מיליארד שקל במניות פייבר

בד בבד עם ההנפקה, יוזרם לחברת ION Acquisition סכום של 50 מיליון דולר על ידי קרן ION קרוסאובר והפניקס • נערכת להנפקה בוול סטריט: G Medical של יעקב גבע מתחום הניטור הרפואי

יונתן קולבר \ צילום: יונתן בלום
יונתן קולבר \ צילום: יונתן בלום

החברות הישראליות ממשיכות לנהור לוול סטריט. בסוף השבוע הושלמו שתי הנפקות של חברות מישראל, ובמקביל חברה נוספת הגישה תשקיף לקראת הנפקה בנאסד"ק. החברות הן: ION Acquisition Corp, חברת בלנק צ'ק שאין לה פעילות וגייסה הון על מנת למצוא חברה לרכישה; Siyata Mobile העוסקת בתחום התקשורת ונסחרה קודם לכן בבורסה הקנדית; ו-G Medical מתחום הניטור הרפואי, שנסחרת כיום בבורסה האוסטרלית.

ION, שהשלימה את הגיוס בסוף השבוע, גייסה 225 מיליון דולר בהנפקת מניות ואופציות - סכום גבוה מהתכנון המקורי, והוא עוד עשוי לגדול בכ-34 מיליון דולר אם הבנק ששימש כחתם בהנפקה (Cowen and Company) יבחר לממש את האופציה שברשותו לרכישות מניות נוספות. השקעה נוספת מתבצעת במקביל ובמסגרתה יוזרם לחברה סכום של 50 מיליון דולר מקרן ION קרוסאובר ומחברת הביטוח הפניקס. ביום המסחר הראשון שלה בבורסת ניו יורק עלתה מניית ION ב-4.6%.

את החברה מובילים המנכ"ל גלעד שני והיו"ר יונתן קולבר. שני הוא מנהל קרן ION קרוסאובר שלוקחת חברות בשלבי צמיחה מתקדמים ועוזרת להן להפוך לציבוריות, וקולבר הוא שותף בקרן ההשקעות ויולה, לשעבר מנכ"ל כור וכיום דירקטור במספר חברות ציבוריות, ובעל מניות מוביל בחברת הטכנולוגיה פייבר שהנפיקה את מניותיה בניו יורק אשתקד. מניית פייבר נסחרת כיום בשיא, ושווי ההחזקות של קולבר עומד על 627 מיליון דולר (מעל 2 מיליארד שקל).

לפי התשקיף שהגישה החברה לקראת ההנפקה, היא תתמקד באקוסיסטם הטכנולוגי הישראלי, דבר שיהווה יתרון תחרותי עבורה בזכות השורשים הישראליים והקשרים של צוות ההנהלה שלה. החברה ציינה כי אסטרטגיית הרכישות שלה תהיה לזהות, לרכוש ולבנות חברה עם קשר לישראל בתחום הטכנולוגיה והחדשנות.

לא מן הנמנע שזו תהיה חברה שכבר הגיעה למעמד של "חד קרן" - חברה פרטית בעלת שווי של מעל מיליארד דולר - שתוכל באמצעות המיזוג עם ION להפוך לחברה נסחרת בבורסת ניו יורק, מבלי לעבור את כל שלבי התהליך של הנפקה ראשונית (IPO).

ION מהווה חלק מהטרנד של הנפקות בלנק צ'ק (או SPAC - special purpose acquisition company) שבולט בשוק ההון בארה"ב בחודשים האחרונים. לפי נתונים שפרסמה חברת המחקר Renaissance Capital לאחרונה, הרבעון השלישי של 2020 היה רבעון שיא להנפקות מסוג זה - 75 חברות גייסו 28 מיליארד דולר במצטבר.

Siyata הישראלית-קנדית מצטרפת לנאסד"ק

הנפקה נוספת, בסדר גודל קטן בהרבה, שבוצעה בשבוע שעבר היא זו של Siyata Mobile, המספקת מוצרי PTT ( Push-To-Talk מכשירים דמויי מירס לשעבר) ומערכות תומכות סלולר, בין היתר פתרונות תקשורת לכוחות הצלה. החברה הישראלית-קנדית נסחרה קודם לכן בבורסה המשנית של קנדה, המיועדת לחברות צמיחה, וכן מעבר לדלפק בארה"ב, וכעת היא תיסחר בקנדה ובנאסד"ק. החברה הנפיקה 2.1 מיליון יחידות הכוללות מניה אחת ואופציה אחת, במחיר של 6 דולר לכל יחידה, וגייסה סכום של 12.6 מיליון דולר. גם במקרה זה לחתם, Maxim Group, ניתנה אופציה לרכישת מניות נוספות. בשני ימי המסחר הראשונים שלה בנאסד"ק המניה נסחרה במגמה שלילית. מנכ"ל החברה, מרק סילנפרוינד, מסר לאחר ההנפקה כי החברה השלימה צעד אסטרטגי וחיזקה את מבנה ההון שלה.

ג'י מדיקל יוצאת מעבר לדלפק

חברה ישראלית נוספת שנמצאת בדרך לוול סטריט היא כאמור G Medical. החברה, שנסחרת באוסטרליה לפי שווי של כ-33 מיליון דולר אוסטרלי (כ-81 מיליון שקל) עדכנה כבר בשנה שעברה שבכוונתה לבצע הנפקה בארה"ב, אך משכה תשקיף שהגישה. בסוף השבוע היא הגישה תשקיף חדש ל-SEC, רשות ניירות הערך של ארה"ב (בדומה ל-Siyata, גם ג'י מדיקל נסחרת כיום מעבר לדלפק בארה"ב וההנפקה תשדרג אותה למסחר בנאסד"ק). לפי התשקיף, בכוונת החברה לגייס כ-26.9 מיליון דולר נטו (או 31.4 מיליון דולר אם אופציית החתמים תמומש) וזאת בהנחה שמחיר המניה יעמוד על 6 דולר. עיקר הסכום שיגויס ישמש את ג'י מדיקל להגדלת מאמצי השיווק והמכירה והיתר לפיתוח מוצרים נוספים ולצרכים כלליים.

ג'י מדיקל, שנוסדה ומנוהלת על-ידי ד"ר יעקב גבע, מציעה פתרונות ניטור רפואיים ולאחרונה נכנסה גם לתחום הקורונה, משום שמוצריה יודעים לבחון רוויון חמצן בדם, חום ו-EKG - פרמטרים שבעיות בהם עשויות להצביע על סיכונים במחלת הקורונה. בראיון ל"גלובס" לפני מספר חודשים אמר גבע כי "אנחנו חושבים על רישום לנאסד"ק ומחיקה מהבורסה האוסטרלית. הבורסה בארה"ב מחפשת היום מוצרים בתחום הרפואה מרחוק".

מניית ג'י מדיקל צפויה להימחק מהבורסה האוסטרלית במהלך החודש הנוכחי, לדברי החברה במטרה להקל על ההנפקה בנאסד"ק, ולאחר שהתקבל אישור בעלי המניות של החברה למהלך.

גבע ייסד וניהל בעבר את חברת קארד גארד (LifeWatch) ומכר את חלקו בה תמורת מעל 100 מיליון שקל, לאחר מאבק שליטה. מ-2017 נסחרת ג'י מדיקל באוסטרליה ומתחילת 2020 היא איבדה כמחצית מערכה.