הבית הלבן עומד בפני אתגרי האבטחה של עבודה מרחוק כשטראמפ מטופל בקורונה

עם הנשיא בביה"ח, הבית הלבן ייאלץ להסתמך על עבודת צוות וירטואלית כמו בחברות רבות

הנשיא טראמפ מגיע להתאשפז בבית החולים וולטר ריד, לאחר שאובחן חיובי לקורונה. / צילום: ג'ייקלואין מרטין, AP
הנשיא טראמפ מגיע להתאשפז בבית החולים וולטר ריד, לאחר שאובחן חיובי לקורונה. / צילום: ג'ייקלואין מרטין, AP

ההידבקות של הנשיא טראמפ בקוביד-19 יצרה אולי את אתגר העבודה מרחוק האולטימטיבי. עם האשפוז של טראמפ ושיגורם הביתה של עוזרים רבים בבית הלבן, הממשל יישען יותר על עבודת הצוות הווירטואלית שחברות רבות אימצו במגפת הקורונה.

הבית הלבן שדרג את תוכניות החירום הדיגיטליות שלו בשנים האחרונות, אומרים פקידים לשעבר, אבל ההתסמכות החדשה על כלי עבודה מרחוק מגיעה כאשר רשויות אכיפת החוק ומומחי אבטחת הסייבר מזהירים מפני איומים מצד האקרים על מערכות המחשוב הממשלתיות.

אבטחת הסייבר קיבלה ממד נוסף של דחיפות כאשר טראמפ הועבר לבית החולים וולטר ריד, מאחר שהאקרים עלולים לנסות לפרוץ הגנות כדי ללמוד על מצבו של הנשיא. אנשים ששומרים על קשר וירטואלי עם הנשיא בבית החולים עלולים למצוא את עצמם על הכוונת של ההאקרים, אומרת תריסה פייטון, שכיהנה כמנהלת המידע הראשית בבית הלבן של הנשיא ג'ורג' בוש.

הצוות הרפואי הפך ליעד לפריצה

"הצוות הרפואי הפך כעת ליעד של פריצות", אמרה פייטון, שמשמשת כיום נשיאה ומנכ"ל של "פוטלייס סולושנס", חברת ייעוץ לאבטחת סייבר לעסקים וממשלות.

טראמפ גילה בציוץ ביום שישי בבוקר שהוא והגברת הראשונה נמצאו חיוביים בבדיקת קוביד-19. זאת, זמן קצר אחרי פרסום הידיעה על ההידבקות של עוזרת הבכירה הופ היקס. כשהנשיא עבד ממעונו ביום ו', כמה עוזרים עבדו מרחוק או הונחו לעזוב את משרדיהם, דיווח הוול סטריט ג'ורנל.

לא ידוע מהם הכלים הדיגיטליים שמשתמשים לתקשורת עם הנשיא. דובר של הבית הלבן לא הגיב לשאלות על כך.

במעונו הפרטי של הנשיא קיימים קווי תקשורת מאובטחים והוא יכול להפוך בקלות יחסית לאתר עבודה חלופי, אמרה פייטון. אך עובדים פדרליים יוכלו להתקין הגנות חזקות עוד יותר, כמו ציוד וידאו מיוחד או "כלובי פאראדיי" שמגינים מפני חדירות דיגיטליות.

האקרים ממדינות זרות צפויים לחפש לא רק את הצוות הרפואי בבית הלבן, אלא גם את בני משפחותיהם, בני בית ועובדים כמו מטפלות, עוזרות בית ומוליכי כלבים שלהם, בניסיון להשיג מידע על מצבם הרפואי של טראמפ ורעייתו, היא העריכה. כל מכשיר פרטי או מקצועי שמחובר לאינטרנט עלול להיות דלת אחורית לפריצות.

"הייתי אומרת שמכל הבחינות הנוגעות להגנה על הנשיא, אסור להם להשתמש בציוד אחר מלבד הטלפון וכתובת המייל שלהם, ואסור להם לדבר על מצבו של הנשיא בבית", אמרה פייטון.

הלחצים הללו עלולים להוסיף לבעיות זרימת עבודה בסיסית שכבר קיימות לאנשי צוות רגילים בבית הלבן שעובדים מרחוק, אומר מייקל דניאל, ששימש מתאם אבטחת הסייבר במועצה לביטחון לאומי בשנים 2012-2017. "אין ספק שעסקי הבית הלבן היפכו מתאגרים יותר לביצוע", אומר דניאל. "הצוות שאינו חשוב במיוחד יצטרך להימנע משימוש במכשירים".

המצב השתנה מאז 9/11

הבית הלבן השקיע משמעותית מאז 11 בספטמבר 2001 במדיניות וטכנולוגיה שיאפשרו לאנשי צוות לעבוד מרחוק במקרי חירום, אמר דניאל. פקידים רבים פנו לרשתות וירטואליות פרטיות שמאפשרות להם להסתתר מאחורי ההגנות על המחשוב של הבית הלבן בבתיהם, לדבריו.

אבל מומחי אבטחת סייבר מזהירים שחיבור הבית לרשתות Wi-Fi וערבוב בין מכשירים אישיים ומקצועיים הרחיב את "משטח התקיפה" של ארגונים רבים במגפת הקורונה.

עובדים שמקבלים מידע מסווג יצטרכו כנראה להמשיך להגיע לבית הלבן, הוא אמר, כי שם המידע מוגן בכלי הצפנה וקיקוד ועוד אמצעי אבטחה.

פקידי ממשל יכולים להתקין תקשורת מאובטחת באתרים מסוימים במידת הצורך, אמר דניאל. "במתקן כמו בית החולים וולטר ריד, שאליו הנשיא יכול להגיע בקביעות, תהיה להם תשתית מוכנה לעבודה", הוא הוסיף.