מחלות לב | פיצ'ר

המחשב שבלב: השלב הבא של ניטור חולים כרונים

וקטוריוס מדיקל פיתחה מחשב זעיר שעוקב אחרי מצבם של חולים באי-ספיקת לב

מימין: ד"ר אייל אוריון ואורן גולדשטיין / צילום: וקטוריוס טכנולוגיות רפואיות
מימין: ד"ר אייל אוריון ואורן גולדשטיין / צילום: וקטוריוס טכנולוגיות רפואיות

כמו שידענו תמיד שיום אחד נגיע לירח ונשוחח בטלפון עם תמונה, כך אנחנו יודעים שבעתיד יושתלו מחשבים בתוך הגוף שלנו. למעשה, זה קורה כבר היום. יישומים למחשבים מושתלים נעשים נפוצים יותר ויותר. אחת החברות שפועלות בתחום הזה היא Vectorious Medical Technologies, שפיתחה מחשב דיגיטלי אלחוטי המושתל בלב ומאפשר לנטר אי-ספיקת לב ולטפל בה.

מייסדי החברה הם אורן גולדשטיין, שהיה מנהל בכיר בחברות מטאלינק, אמימון וקופרגייט, וד"ר איל אוריון, שעבד כסקאוטר בחממת רד ביומד. אחרי שקופרגייט נרכשה על ידי סיגמא האמריקאית, גולדשטיין ביקש למנף את היכולות שלו לעולם הרפואה, ואוריון העלה בפניו את הצורך בניטור הלב.

מהפכה בניטור של מחלות

גולדשטיין, המכהן כיום כמנכ"ל וקטוריוס, מספר שהרעיון עלה אחרי שאוריון חזר מכנס שהוצגו בו כל הפתרונות והחידושים בתחום של אי-ספיקת לב. בין היתר דובר שם על הפתרון של חברת קרדיוממס, שהמוצר שלה מודד באופן רציף את הלחץ בעורק הריאה. מאוחר יותר החברה הזאת נמכרה בחצי מיליארד דולר, והיום היא חלק מאבוט ונמצאת בשלב הניסויים שאחרי האישור לשיווק.

"וקטוריוס קמה ב-2011, עוד לפני ההצלחה של קרדיוממס, מתוך ניסיון לדמיין מה יהיה השלב הבא של ניטור מתוף הגוף", אומר גולדשטיין. "אנחנו במידה רבה השלב הבא של הטכנולוגיה של קרדיוממס. הם מנטרים את הלחץ בעורק הריאה, שהוא מדד לא ישיר ללחץ שאנחנו מנטרים. כמו כן, המוצר שלנו הוא דיגיטלי, בעוד המדידה של קרדיוממס היא אנלוגית, על כל המשתמע מכך מבחינת איכות השמע והיכולת לשדר בכמה ערוצי מידע. שתל דיגיטלי גם עושה בקרה על עצמו.

"כיום המוצר מושתל באנשים שיש להם פגיעה משמעותית באיכות החיים והמוצר יכול להציל את חייהם. אז הם יהיו מוכנים אולי לנקוט צעד שלאנשים בריאים ייראה לא טריוויאלי. בעתיד כולם עשויים להשתמש בשבבים מושתלים, כשיראו את התועלות שבכך".

מכשירים שמנטרים את פעילות הלב כבר קיימים בשוק, כמו השעון של אפל, אבל הם מיועדים לאנשים בריאים. "אי אפשר לנהל אי-ספיקת לב ומחלות מורכבות אחרות על בסיס מדדים עקיפים כגון דופק ואק"ג", אומרת קרן רייטר, סמנכ"לית השיווק של וקטוריוס. "גם המדענים של אפל מודים במגבלות הרפואיות. מידע הנאסף באמצעות מכשירים רפואיים המושתלים בגוף הוא מהפכה של ממש בניטור ובטיפול של מחלות כרוניות".

התעניינות ממשקיעים אסטרטגיים

הפיתוח של המוצר נמשך שבע שנים, בעיקר בגלל אתגר המזעור שלו. כעת הוא נמצא בניסוי קליני. הוא הושתל כבר ב-18 אנשים והיעד הוא להגיע ל-45 חולים עד אמצע 2020. זה אמור להספיק לאישור באירופה. לאחר מכן, ב-2022 החברה מתכננת מחקר FDA. לפי החברה, המוצר כבר הוביל לשינוי החלטות קליניות שהובילו להשפעה משמעותית על חיי המנוטרים.

האם יש חשש מפריצה לשתל והתערבות בפעולתו?
גולדשטיין: "היתרון הגדול הוא שאנחנו רק משדרים מהגוף החוצה, כך שלא ניתן להשתמש במוצר כדי לפגוע בגוף. אם חס וחלילה מישהו יתערב במידע בדרך החוצה, יש דרכים לתפוס את הטעות, למשל על ידי השוואה להיסטוריה של שבועיים".

לדברי גולדשטיין, החברה זוכה להתעניינות גדולה מצד משקיעים אסטרטגיים, שמתעניינים בכל התפיסה של השתלת מחשבים בלב ובגוף בכלל, שמאפשרת חיים איכותיים לחולים.

בין המשקיעים העיקריים של החברה: Broadview Ventures; GO Capital ; Cleveland Clinic; Fresenius Medical Care; , חממת רד ביומד (יהודה ונאווה זיסאפל); זוהר זיסאפל; וזוהר גילון.

וקטוריוס מדיקל

הוקמה ב-2011 על ידי אורן גולדשטיין (מנכ"ל) וד"ר איל אוריון (יו"ר); פועלת בתחום ניטור הלב באמצעות מחשב זעיר מושתל ● עד היום גייסה 35 מיליון דולר, מתוכם 15 מיליון גויסו עם פרוץ משבר הקורונה ● לחברה 40 עובדים בתל אביב