המשטרה פנתה ליועמ"ש לקבלת אישור לפתיחת בדיקה פלילית נגד גמליאל

המשטרה החלה לקיים בדיקות ראשוניות בעניינה של השרה גמליאל, שהפרה את הנחיות הסגר, כבר אתמול עוד טרם קבלת אישורו של מנדלבליט • פתיחת חקירה פלילית תתאפשר רק באישורו של היועמ"ש

ח"כ גילה גמליאל / צילום: דוברות המשרד לשוויון חברתי
ח"כ גילה גמליאל / צילום: דוברות המשרד לשוויון חברתי

המשטרה פנתה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לקבלת אישור לפתוח בבדיקה פלילית מקדימה בעניינה של השרה גילה גמליאל. זאת לאחר שגמליאל הפרה את הנחיות הסגר, חלתה בקורונה ועל פי הפרסום בעיתון "הארץ" אף שיקרה והסתירה פרטים מהותיים בחקירה האפדימיולוגית שנערכה לה.

יש לציין כי כבר אתמול החלו גורמים במשטרה לקיים בדיקות ראשוניות בעניינה של השרה גמליאל, עוד טרם קבלת אישור היועץ המשפטי לממשלה או עדכונו.

הסתרת פרטים מהותיים מגורמי מקצוע עלולה לעלות כדי עבירה פלילית של עשיית מעשה העלול לגרום להפצת מחלה. אולם עד כה טרם הוגש כתב אישום ואף לא בוצעה חקירה פלילית נגד גורם כלשהו בגין אי שיתוף פעולה עם גורמי המקצוע במשרד הבריאות.

חסינות חברי הכנסת מהסגר - לא בכל מצב

 בייעוץ המשפטי של הכנסת נדרשו לשאלה מה קורה עם חברי הכנסת שמפרים את הנחיות הסגר או הבידוד כבר בגל הראשון. זאת נוכח העובדה שחברי הכנסת נהנים מחסינות וחופש תנועה בכל הארץ ושום מגבלה לא חלה עליהם. חברי כנסת שפנו אז לייעוץ המשפטי של הכנסת רצו לברר האם לכאורה גם מגבלות הסגר אינן חלות עליהם, ובייעוץ המשפטי הוחלט אז שאם ח"כ הפר את הסגר לצורך מילוי תפקידו, כמו למשל הגעה לכנסת, החסינות עומדת לו. במקרים אחרים בהם חבר כנסת מפר הוראות סגר או בידוד, הוא לא יוכל להשתמש בחסינות שלו.

כבר אז טענו בייעוץ המשפטי לכנסת בפני חברי הכנסת שפנו אליהם כי הזכות לבריאות חשובה יותר מהחסינות, כך אם חבר כנסת חולה בקורונה או שנמצא בבידוד ומפר הנחיות שלא לצורך מילוי תפקידו - החסינות לא תוכל להציל אותו מפני העמדה לדין או תשלום קנס וזאת לצורך האיזון בין הזכות של חברי הכנסת ששום מגבלת תנועה לא חלה עליהם לזכות לבריאות של הסביבה שלהם. כך, במקרה של ח"כ מיקי לוי למשל אם המשטרה תחליט להטיל עליו קנס בשל הפרת הסגר פעמיים, החסינות לא תפטור אותו מלשלם.

במקרה של גמליאל, שמכהנת כשרה, היומע"ש הוא זה שיחליט אם להסיר את החסינות שלה.