יוצאים לדרך: כונסי הנכסים הגישו בקשה לפרסום מכרז למכירת מניות השליטה בדסק"ש

הבקשה אושרה בשיתוף עם נאמן אי.די.בי, לאחר שהושגו הסכמות בין הצדדים על מכירת המניות • במקביל, פרסם נאמן אי.די.בי מכרז למכירת הבעלות על ישראייר

אלון בנימיני / צילום: אייל טואג
אלון בנימיני / צילום: אייל טואג

כונסי הנכסים ונאמן אי.די.בי מבקשים לממש בהקדם את נכסיה המרכזיים של חברת אי.די.בי, במטרה לפרוע לפחות חלק מחובותיה למחזיקי אגרות החוב שלה. בשלב הראשון יוצאו למכירה מניות השליטה (70%) בחברת החזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש) וכן מלט הבעלות על חברת התעופה והתיירות ישראייר.

הבוקר פרסם נאמן אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, הזמנה להציע הצעות לרכישת 100% ממניות ישראייר המוחזקות בידי אי.די.בי (באמצעות החברה הבת אי.די.בי תיירות), לה ניתן צו פירוק ב-25 בספטמבר. את ההצעות המחייבות לרכישת מניות ישראייר נדרשים המציעים להעביר לעו"ד נאור עד ל-8 בנובמבר, בצירוף אופן מימון הרכישה ובטחונות ליכולת המציעים לבצעה.

שעות אחדות לאחר מכן הגישו כונסי הנכסים למניות השליטה בדסק"ש, עוה"ד רענן קליר ואלון בנימיני, בקשה לביהמ"ש לאשרר את קיומו של מכרז בן שלושה שבועות למכירת מניות אלו. על-פי הבקשה מדובר על הזמנה להציע הצעות לרכישת 70% ממניות דסק"ש, המשועבדות כיום למחזיקי אג"ח י"ד של אי.די.בי.

במקביל, יקבלו המציעים במכרז אופציה לרכישת עוד 12% ממניות דסק"ש, המשועבדות כיום לטובתה של חברת אי.די.בי. את הבקשה הגישו הכונסים עוה"ד קליר ובנימיני, לאחר שהגיעו לסיכום בנושא עם הנאמן, עו"ד נאור. בתמורה להסכמתו לפרסום המכרז, קיבל הנאמן את הסכמת הכונסים להתמנות לכונס הנכסים של אותן 12% ממניות דסק"ש.

הכונסים והנאמן מבקשים לצאת לדרך עם פרסום המכרזים, לאחר שכבר הוגשו הצעות רכישה ראשונות לשתי החברות באופן רשמי. ראשית הגיש אדוארדו אלשטיין הצעה לרכישת מניות השליטה (70%) בדסק"ש תמורת סכום של 908 מיליון שקל, כאשר בהמשך הגישה חברת בי.ג'י.איי השקעות שבשליטת רמי לוי וחברת טעמן, הצעה לרכישת ישראייר תמורת 70 מיליון שקל וויתור על הלאווה של 5 מיליון שדולר שהעניקה ישראייר לאי.די.בי.

אלשטיין רכש את השליטה בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש מביהמ"ש בשנת 2014 והשקיע בה מאז סכום עתק של כ-3 מיליארד שקל. אלא שלמרות ההשקעה העצומה נקלעה אי.די.בי לחדלות פירעון ומונה לה נאמן בידי ביהמ"ש.

אלשטיין, שאיבד את מלוא השקעתו הקודמת, מנסה כעת לרכוש מחדש את השליטה בדסק"ש בהשקעה גדולה נוספת, מתוך ניסיון לשמור את עסקיה בשליטתו. דסק"ש נסחרת כיום לפי שווי של כ-920 מיליון שקל, לאחר שמנייתה זינקה ב-36% מאז איבד אלשטיין את השליטה בה.

הצעתו של אלשטיין מכסה את מלוא החוב למחזיקי אג"ח י"ד, שהיקפו כ-890 מיליון שקל, ומשקפת לדסק"ש שווי של 1.29 מיליארד שקל. עם זאת, במסגרת המכרז יידרש אלשטיין להציג את אופן מימון הרכישה והביא ביטחונות לביצוע, ובמקביל הוא צפוי להתמודד מול מציעים אחרים, שעשויים להגיש הצעות גבוהות עוד יותר.

נכסיה המרכזיים של דסק"ש כוללים 46% ממניות חברת סלקום, 74% ממניות חברת הנדל"ן נכסים ובניין, 45% ממניות חברת השיווק החקלאי מהדרין, 61% ממניות חברת ההשקעות בטכנולוגיה אלרון, וכן 70% ממניות בית ההשקעות אפסילון. נכסים ובניין עצמה מחזיקה ב-30% ממניות חברת הנדל"ן המניב גב-ים וזוכה לייצוג של שלושה דירקטורים (כולל תפקיד היו"ר) מתוך שמונת הדירקטורים של גב-ים.