לא רק ארה"ב: הבורסה הישראלית הרחק מאחורי כל השווקים כמעט; רק ספרד ואנגליה מאחורינו

עם ירידה של כ-20% מתחילת השנה, מציג מדד הדגל המקומי ת"א-35 ביצועים דומים לבורסות האיטלקית והאנגלית - הנחשבות לנפגעות מרכזיות מהקורונה • ובינתיים בשוק האמריקאי: ענקיות הטכנולוגיה דחפו את הנאסד"ק ואת ה-S&P 500 לעליות של 26% ושל 6%, בהתאמה, מתחילת השנה

הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

רבות דובר בחודשים האחרונים על ביצועי החסר של הבורסה המקומית, הבולטים מול אלה של שוק ההון האמריקאי. שם, נהנים המשקיעים בעיקר מעדנה בקרב ענקיות הטכנולוגיה, המושכות את השווקים מעלה ומובילות את המדדים האמריקאיים המובילים להיסחר סביב רמות שיא, או סמוך להן, למרות חוסר הוודאות בסביבת הכלכלה העולמית בהשפעת התפשטות וירוס הקורונה.

אולם מלבד השוק האמריקאי, בדיקת ביצועי מדדים רבים נוספים בעולם מראה כי מדד הדגל המקומי - ת"א-35, נמצא מאחור גם ביחס לבורסות רבות אחרות, מאסיה ועד אירופה, וכי מתחילת השנה ועד כה הוא מתמקם בתחתית טבלת הביצועים, ביחס מנוגד להובלה היחסית של ישראל במדדי חולים ונפטרים ביחס לגודל האוכלוסייה. זאת, לצידן של חלק מהבורסות במדינות הנחשבות לנפגעות המרכזיות מהקורונה - בריטניה ואיטליה, וקצת לפני ספרד.

עם ירידה של כ-20% מתחילת השנה ושל כ-23% מרמת השיא השנתית שלו, ת"א-35 מציג ביצועים דומים לבורסה האיטלקית, שנחלשה בכ-18% מתחילת השנה ובכ-24% מרמת השיא השנתית, ולבורסה בלונדון, עם ירידות של כ-22%-23% מתחילת השנה ומהשיא. מתחתיהן ניצבת הבורסה בספרד המציגה צלילה של 28% מתחילת השנה, ושל כ-32% מרמת השיא.

בצד החיובי, כאמור, בולטים ביצועי השוק האמריקאי, בהובלת מדד הנאסד"ק - בעל ההטיה הגדולה למניות הטכנולוגיה - שקבע את רמת השיא השנתית שלו בשבועות האחרונים (ממנה התרחק כ-6%), ומציג מתחילת השנה עלייה נאה של כ-26%.

זאת בעוד שמדד S&P 500, שגם בו הטיה משמעותית למניות טכנולוגיה, מסתפק בעלייה של כ-6% מתחילת השנה, והתרחק כ-5% מרמת השיא השנתית שלו, שאותה קבע באחרונה. ביצועים דומים מציג גם מדד שנחאי הסיני, שם רמת השיא השנתית נרשמה בחודשי הקיץ האחרונים. אגב, גם מדד הבורסה בסיאול, בירת קוריאה הדרומית, רשם עליות שערים מתחילת השנה, בשיעור של כ-8%, והבורסה בשווייץ ירדה "רק" 4% מתחילת שנה.

"חשיפה קטנה של המדד למניות טכנולוגיה"

שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים, אומר כי "את ביצועי החסר של ת"א ביחס למדדים האמריקאיים אפשר לייחס לחשיפת חסר בשוק המקומי לסקטורים שנהנים מהקורונה, בראשם הטכנולוגיה.

"חלקן של חברות הטכנולוגיה בת"א-35 קטן משמעותית מחלקן במדדי S&P והנאסדק. מול זה, חלק החברות החשופות למצב הכלכלי הנכללות בת"א 35 גדול יחסית, גם מתחום הפיננסים החשוף להאטה בפעילות במשק, וגם מתחום הנדל"ן, שסביבו קיימת אי-ודאות גדולה".

עוד אומר צסלר, כי "אם נבחן את הבורסות בסין, אפשר לייחס את הביצועים שלהן לכניסה המוקדמת למשבר ביחס לשאר העולם, ולהצלחה להתמודד יפה עם המשבר מבחינת נתוני הצמיחה, התומכים בביצועי המדדים שם, בעוד שכרגע לא רואים שם עדות משמעותית לגל התפשטות שני של הווירוס".

לגבי אירופה הוא מוסיף, כי "הייתה שם תקופה של עדנה לפני כחודשיים, אבל מאז המצב התדרדר, ובסיכום שלושת החודשים האחרונים רואים שהביצועים שם דומים לשוק המקומי. אומנם אירופה חווה כרגע גל התפשטות שני פחות קשה מאצלנו, אבל אין שם גורמים תומכים מבחינה סקטוריאלית, שתומכים בשווקים, כפי שאפשר לזהות בארה"ב".

עם עדכון הרכבי המדדים בבורסה המקומית, שנעשה במהלך חודש אוגוסט, נתלו תקוות לא מעטות בשש מצטרפות חדשות לת"א-35, המשתייכות לענפי הטכנולוגיה השונים, שיסייעו לשיפור הביצועים, אחרי שכולן נהנו מעליות חדות דו-ספרתיות ואף יותר מכך, מתחילת השנה ועד מועד הצטרפותן למדד הדגל, שסייעו להן להצטרף אליו.

בבורסה ציינו לקראת הצטרפותן, כי מניות אלה - אופקו, מיטרוניקס, סאפיינס, נובה, מטריקס ואנרג'יקס - "כולן חברות מתחומי ההייטק והקלינטק, שנהנו מאטרקטיביות גוברת בהשפעת מגפת הקורונה העולמית".

אולם, בשלב הנוכחי נראה כי ממועד הצטרפותן לת"א-35, אותן מניות מיצו את ה"ראלי" שאפיין אותן מתחילת השנה, ובסך הכול מאז החלו להיסחר במדד הדגל לפני כחודשיים ועד כה, חלקן שמרו על יציבות, וחלקן הציגו ירידות שערים, המגיעות עד לכ-9%.

לפי נתוני בנק הפועלים, עדכון המדדים האחרון אומנם הגדיל את חלקן של חברות הטכנולוגיה במדד ת"א-35, אולם הוא עדיין קטן משמעותית מחלקן של חברות הענף במדדים האמריקאיים.

הביצועים הדלים של הבורסה בתל אביב בלטו גם בסיכומו של חודש ספטמבר, עם ירידה חודשית של כ-6%, שגם היא הייתה גדולה יותר ביחס לירידות שנרשמו בעיקר הבורסות בארה"ב ובאירופה.

בעניין ביצועי ספטמבר, ציינו בבורסה, כי המסחר, שהתנהל על רקע חופשות חגי תשרי, הושפע מכמה גורמים, בראשם "התגברות גל שני של התפשטות נגיף הקורונה, וכניסת המשק לסגר נוסף החל ב-18 בספטמבר למשך שלושה שבועות לפחות".

המצב הפוליטי ניכר היטב בשוק

אולם לא רק בספטמבר ניתן לקשור את ביצועי החסר של השוק המקומי להתמודדות המשק המקומי עם הקורונה.

נוסף על הרכב מדד הדגל, הכולל מניות של חברות רבות הנמצאות בלב המשבר, ומשפיע על ביצועיו, נראה כי גם המצב הפוליטי מעיב בצורה ניכרת על תפקוד הבורסה מאז פרוץ משבר הקורונה לפני יותר מחצי שנה.

זאת כשאת ההתנהלות השוטפת אל מול המשבר מלווה חוסר ודאות גדול האופף את עתיד התאוששות הכלכלה המקומית, הנרשם על רקע חוסר ודאות פוליטי גדול, ומשפיע בדרכו על אופן התמודדות הממשלה עם המשבר.

בעניין השפעות המצב הגיאופוליטי בשווקים השונים, צסלר אומר, כי "סנטימנט של חוסר ודאות במישור הזה הוא בעל השפעה אקוטית על מצב השוק, משום שמשקיעים מחפשים ודאות, וכל מה שמתנהל בחוסר ודאות, גם ברמת התקציב והממשל, יכול להשפיע לשלילה על ביצועי השוק".

"אולם", מוסיף צסלר, "חוסר הוודאות נמצאת גם במקומות נוספים בעולם, וארה"ב היא הדוגמה הבולטת ביותר לכך, שם קיימת אי-ודאות גדולה מאוד לגבי זהות הנשיא הבא, ועדיין נרשמים שם ביצועי יתר, בעיקר בזכות ההשפעה הסקטוריאלית בהרכב המדדים. בסך הכול, אם משקללים את עניין הבחירות בארה"ב וגל ההתפשטות השני של הקורונה, נראה כי התנודתיות צפויה להמשיך ללוות אותנו גם בהמשך השנה".