יו"ר הפד: ארה"ב חשופה לסיכון "טראגי" של מעט מדי סיוע כלכלי

"ההבראה תהיה חזקה ומהירה יותר" אם הממשל יתמוך בכלכלה עד שנצא מכלל סכנה, אמר פאואל

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, הזהיר מפני השלכות כלכליות טראגיות אם הקונגרס והבית הלבן לא יספקו סיוע נוסף למשקי בית ועסקים שנפגעו ממגפת הקורונה.

"התפשטות המגפה עדיין רחוקה מלהסתיים", אמר פאואל בדברים הבוטים ביותר שנשא עד כה בנושא זה, בכנס וירטואלי של כלכלנים מהמגזר הפרטי. "בשלב מוקדם זה, הייתי אומר שהסיכונים בהתערבות מדינתית הם עדיין אי-סימטריים. מעט מדי סיוע יוביל לכלכלה חלשה, וייצור קשיים בלתי נחוצים".

"בניגוד לכך, הסיכונים של מתן סיוע נדיב מדי הם קטנים", הוא אמר. "אפילו אם הפעולות יתבררו בסופו של דבר כגדולות מכפי שהיה נחוץ, הן לא יתבזבזו לשווא".

כמה שעות אחרי שהוא דיבר, הנשיא טראמפ הודיע שהוא השעה את הדיונים עם הדמוקרטים בקונגרס על הרחבת הטבות האבטלה שפקעו ביולי ומתן סיוע נוסף לעסקים, ערים ומדינות שנפגעו קשות בארה"ב.

טראמפ אמר שהכלכלה מתנהלת היטב ללא הוצאה נוספת, ושהוא ישקול מחדש את הדיונים על סיוע בחודש הבא.

"הוריתי לנציגי להפסיק את הדיונים עד אחרי הבחירות", צייץ טראמפ בטוויטר. מדד דאו ג'ונס ירד בכ-500 נקודות או 1.8% מיד אחרי הודעתו.

אחרי מבוי סתום של כמה חודשים, הדיונים בין יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי הדמוקרטית, ושר האוצר, סטיבן מנוצ'ין, צברו תאוצה בימים האחרונים, כאשר הדמוקרטים בקונגרס והבית הלבן בחנו פריצת דרך אפשרית לפני הבחירות ב-3 בנובמבר.

בהודעה אחרי נאומו של פאואל, פלוסי אמרה, "אזהרותיו של היו"ר פאואל לא יכלו להיות ברורות יותר: פעולה חזקה נחוצה מיד".

טראמפ שוחח מוקדם יותר אתמול (ג') עם מנוצ'ין ורפובליקנים בכירים בבית הנבחרים ובסנט. בהודעתו הוא אמר שהציע להוציא עד 1.6 טריליון דולר, אך התנגד להוצאה גדולה עוד יותר שביקשה פלוסי, שמבקשת סיוע משמעותי דחוף למדינות והרשויות המקומיות.

פאואל שוחח בטלפון ביום ה' שעבר עם מנוצ'ין ופלוסי על סיוע למדינות ולרשויות מקומיות, לפי מקור יודע דבר, לפי האתר Politico.

פאואל, שמחוקקים משתי המפלגות רוחשים לו כבוד, חזר ונקרא לקונגרס לאשר אמצעי הוצאה נוספים מאז אפריל. "הוא הפך לתקליט מקולקל", אמרה דיאן סוונק, הכלכלנית הראשית בחבר ראיית החשבון גרנט תורנטון. "אין שום דבר חדש במסר שלו, אבל הדחיפות עולה".

דברי יו"ר הפד באים אחרי סימנים שההבראה הכלכלית איבדה תנופה בשבועות האחרונים. תוספת מקומות העבודה החודשית והצעות העבודה הצטננו. הכנסות משקי הבית ירדו בסוף הקיץ, וההוצאה הצרכנית עולה בקצב איטי יותר.

ארה"ב החליפה בערך מחצית מ-22 מיליון המשרות שהיא איבדה במארס ואפריל, בתחילת המגיפה. שיעור האבלה ירד בספטמבר ל-7.9% מכמעט 15% באפריל.

פאואל אמר שמדידה רחבה יותר של אובדן תעסוקה, שמשקפת טוב יותר את התנאים הנוכחיים, כולל ירידה גדולה במספר האמריקנים שמחפשים עבודה, וקושי גדול יותר לתאר את סטטוס העבודה בגלל הוצאה לחל"ת, מביאה לשיעור אבטלה ריאלי של כ-11%.

למרות המפנה החיובי בסחר העולמי, ארה"ב רשמה באוגוסט את הגירעון המסחרי החודשי הגבוה ביותר שלה מזה יותר מעשר, כאשר היבוא עלה בקצב מהיר יותר מן היצוא, דיווח אתמול משרד המסחר הפדרלי.

הפד עשה הכל כדי שהשווקים ימשיכו לתפקד

פאואל שיבח אתמול את 3 טריליון הדולרים בהוצאה ואמצעים נוספים שהקונגרס אישר מוקדם יותר השנה. התגובה הזו היתה "באמת ראויה לציון, והכי חדשנית מאז השפל הכלכלי הגדול", הוא אמר. "ההבראה תהיה חזקה ומהירה יותר אם המדיניות המוניטרית והפיסקלית ימשיכו לעבוד זו בצד זו כדי לספק תמיכה לכלכלה, עד שהיא תצא לגמרי מכלל סכנה".

הפד הפחית את ריבית הבסיס שלו לכמעט אפס במרץ, קנה כמויות חסרות תקדים של אג"ח ממשלתיות, והציע להלוות ישירות לעסקים, ערים ומדינות כדי שהשווקים ימשיכו לתפקד.

פאואל אמר שהפעולות של הפד ושל קובעי המדיניות התקציבית החלישו את הדינמיקה הרגילה של מיתון כלכלי שמתרחשת במצבי האטה, שבה משקי הבית והעסקים מפחיתים את ההוצאה, ומצמצמים את גיוס העובדים והתוצר שלהם, והבנקים ומוסדות ההלוואה מהדקים את תנאי האשראי שלהם.

פאואל אמר שההבראה התנהלה מהר יותר מן המצופה, אך התמקדה במידה רבה בסיכוני צמיחה חלשה יותר, מאשר באפשרויות להפתעות חיוביות בחודשים הקרובים.

הוא הדגיש שתי סכנות בולטות. הראשונה היא, לדבריו, שהישגים ראשוניים מהירים מפתיחה מחדש של הכלכלה בקיץ עלולים להפוך ל"דשדוש ארוך מהצפוי חזרה להבראה מהירה", כאשר חברות מגזר השירותים שנפגעו קשות יתקשו להתאושש מביקוש חלש.

הסכנה השנייה היא שהאטה ממושכת בקצב השיפור עלולה להצית "דינמיקה טיפוסית של מיתון, כאשר החולשה מזינה עוד חלשה". האטה כזו עלולה להחריף פערים גזעיים ופערי הון בכלכלה, ש"יהיו טראגיים, בייחוד על רקע ההתקדמות של המדינה שלנו בסוגיות הללו בשנים שהובילו למגיפה", אמר פאואל.