האם ישראל מוכרת לאזרבייג'ן הרבה יותר מנשק?

האם הקשר הישראלי-אזרי כולל יותר מאשר מל"טים וטילים? בדקנו את המספרים • המשרוקית של "גלובס"

זאב אלקין, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס
זאב אלקין, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס

ההתלקחות הצבאית בין ארמניה לאזרבייג'ן חשפה לעין כול את מקומן של חברות ישראליות באספקת נשק לצד האזרי. בראיון לאולפן ynet, אטילה שומפלבי ביקש לשמוע מהשר זאב אלקין על ההשלכות האסטרטגיות של המעורבות הישראלית בסכסוך. "מי שתומך באזרים זה הטורקים. ארדואן ואנחנו באותו צד?", אלקין ניסה להמעיט בחשיבות התמיכה הזאת. "יש לנו שיתוף פעולה עם אזרבייג׳ן לא רק בנשק, אלא בהרבה מאוד עניינים", הוא טען. "הסחר שלנו עם אזרבייג'ן הוא מיליארדי דולרים בשנה, גם בנפט וגם בעניינים נוספים. לכן הנשק פה לא חריג". אלקין הודה שישראל לא מוכרת נשק לארמנים. הם נשענים בעיקר על בעלי בריתם ברוסיה ובאיראן.

האם חימוש הוא באמת רק סעיף אחד בקשרי המסחר הענפים בין ישראל לאזרבייג'ן? נסתכל במספרים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), בשנת 2019 ישראל ייצאה לאזרבייג'ן סחורות בשווי 404 מיליון שקל - רק 0.2% מסך הייצוא באותה שנה. 41 מדינות בעולם קנו מישראל יותר. באותה שנה, ישראל ייבאה מאזרבייג'ן סחורות בשווי 2.5 מיליון שקל בלבד - פחות מאלפית מהסחורות שיובאו לישראל.

עיקר-הסחר-בין-ישראל-לאזרבייגן---נפט
 עיקר-הסחר-בין-ישראל-לאזרבייגן---נפט

אבל כאן באה כוכבית גדולה: נתוני למ"ס נוגעים למסחר במוצרים אזרחיים, אבל הם לא כוללים את שני ענפי המסחר המשגשגים בין ישראל לאזרבייג'ן: נפט גולמי ותוצרת צבאית.

אזרבייג'ן היא יצואנית הנפט הגולמי ה-18 בעולם, וב-2019 מכרה נפט נפט גולמי ב-15.5 מיליארד דולר - 1.5% מהסחר הבינלאומי. הלקוחה החשובה ביותר שלה היא איטליה, שקנתה נפט ב-5.5 מיליארד דולר. השנייה ברשימה היא ישראל, שרכשה נפט גולמי אזרי ב-1.3 מיליארד דולר.

אשר לנשק, בשנת 2018 חתמו חברות ישראליות על הסכמי ייצוא בגובה 7.5 מיליארד שקל, לפי פרסומי האגף לייצוא בטחוני במשרד הביטחון. אין נתונים רשמיים על הנתח שהגיע לאזרבייג'ן, אבל דוח של מכון SIPRI השבדי מלמד שהיא הייתה אחת משלוש הלקוחות הגדולות של נשק ישראלי, והיקף הרכישות שלה עלה מאוד מאז 2012. מפרסומים בישראל ובעולם עולה שהיקף העסקות האלה עלה על מיליארד דולר בשנה לפחות מאז 2012.

בשורה התחתונה: דברי אלקין נכונים ברובם. ישראל סוחרת עם אזרבייג'ן ביותר משני מיליארד דולר בשנה, אם כי הסחר נשען ברובו על יבוא נפט גולמי וייצוא נשק, ומשקל הסחורות האזרחיות האחרות נמוך.

תחקיר: בעז רקוץ' וארן רונדל