מחקר בבריטניה: 80% מהחיוביים לקורונה היו נטולי תסמינים ביום הבדיקה

משמעות המחקר היא שכמות האנשים שאינם מרגישים חולים אך כבר מספיק חולים כדי שניתן יהיה לאתר אותם בבדיקה, גבוה מכפי שנאמד בעבר

"שיטפו את הידיים! כולנו בזה יחד", גרפיטי בבריטניה / צילום: Liam McBurney / PA, Associated Press
"שיטפו את הידיים! כולנו בזה יחד", גרפיטי בבריטניה / צילום: Liam McBurney / PA, Associated Press

מחקר שנערך בבריטניה הראה כי כ-80% מהבריטים שנבדקו בבדיקת סקר ונמצאו חיוביים לווירוס הקורונה, לא הציגו תסמינים המזוהים עם המחלה ביום הבדיקה. רובם, אך לא כולם, פיתחו תסמינים מאוחר יותר. שיעור החיוביים לקורונה חסרי התסמינים או הקדם-תסמיניים שמגיעים לבדיקות הקורונה הרשמיות, הוא ככל הנראה נמוך יותר. לכן מסקנות החוקרים הן כי כמות האנשים שאינם מרגישים חולים, אך כבר מספיק חולים כדי שניתן יהיה לאתר אותם בבדיקה, גבוה מכפי שנאמד בעבר.

בשילוב עם מחקרים מהזמן האחרון שמראים כי העומס הוויראלי במחלת הקורונה נמצא בשיאו דווקא יום אחד לפני הופעת התסמינים, ובשילוב מחקרים נוספים המראים כי גם חולים שלעולם לא מפתחים תסמינים יכולים להיות מדבקים, מחקר זה מצביע על כך שנשאים מדבקים רבים מסתובבים בציבור בלי לדעת שהם כאלה.

בתקופת מחלה כמו זו שבה אנחנו נמצאים היום, שבה רוב ההידבקויות אינן ממקור ידוע מראש והתחלואה אינה נחשפת כשהחולה כבר בבידוד, המשמעות היא שאנשים מדבקים רבים מסתובבים בינינו. מחקר זה מדגים את החשיבות בשמירה על כללי זהירות להגנה על הסביבה מפני עצמנו גם אם אין לנו שום סיבה לחשוב שאנחנו חולים (על ידי עטיה של מסכות, שמירה על ריחוק חברתי והפחתת מפגשים). לדברי החוקרים, משמעות המחקר היא גם כי יש להגדיל את קיבולת הבדיקות ולבצע יותר בדיקות סקר באזורים מועדים.

נתונים שנאספו בישראל מעידים על מגמה דומה. בבדיקת סקר, כ-69% ממי שנמאו חיוביים, היו חסרי תסמינים המזוהים לרוב עם קורונה ביום הבדיקה. יש לציין כי בהדרגה מתחיל הציבור לחשוד בקורונה גם עם התפתחות של סימנים לא טיפוסיים כמו עייפות, פריחה, דלקות עיניים, שלשולים (בעיקר אצל ילדים) וכאבים לא צפויים.