הבחירות לנשיאות ארה"ב היו חריגות עוד לפני הקורונה. ואז הכל הסתבך עוד יותר

משפט ההדחה של טראמפ, המהומות בעקבות פרשת ג'ורג' פלויד והשריפות הקטלניות בקליפורניה: כך התחילה השנה • עוד במרץ, היה ברור לרבים בארה"ב שקמפיין 2020 יהיה חריג שבחריגים • איך מנהלים קמפיין בלי עצרות המונים, כיצד משפיעה ההידבקות של טראמפ והאם העובדה שהציבור מעדיף אותו בהיבט הכלכלי יכולה להכריע את הכף • המדריך לטראמפיסט, פרויקט מיוחד

טראמפ (מימין) וביידן עוטים מסכות. הנשיא לגלג על ההקפדה / צילום: רויטרס
טראמפ (מימין) וביידן עוטים מסכות. הנשיא לגלג על ההקפדה / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ נחשף כגדול המתחמקים מתשלומי מס פדרלי בתחקיר של "ניו יורק טיימס"; הופעתו בעימות הנשיאותי הראשון יצרה מהומה לאחר ששבר את הקודים הממלכתיים הנהוגים וגם לא הצליח לגנות קבוצות גזעניות; ולבסוף, הנשיא אושפז בבית חולים בגין קורונה אחרי חודשים של זלזול בהנחיות וטיפול כושל באיום המגפה, שממנה מתו יותר מ-210 אלף אמריקאים. וכל זה קרה רק בשבוע אחד באוקטובר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

קמפיין הבחירות 2020 הופך למשוגע מרגע לרגע. אפילו הצוות הבכיר שמקיף את טראמפ, שרבים ממנו חולים מקורונה בבתיהם, לא מצליח לעקוב אחרי האירועים ולייצר מסרי קמפיין או ספינים להתמודדות עם ההתרחשויות. ובתוך כך, הסקרים לא מחמיאים לנשיא טראמפ ונותר פחות מחודש לרכבת ההרים הזו, כלומר מערכת הבחירות לנשיאות.

שנה משוגעת, עוד לפני הקורונה

עוד בחודש מרץ, כשהקורונה התפשטה בארה"ב וג'ו ביידן עוד לא היה המועמד הרשמי של המפלגה הדמוקרטית, היה ברור לרבים בארה"ב שקמפיין 2020 יהיה חריג שבחריגים. תומכי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב רואים בנשיא טראמפ סכנה לדמוקרטיה ורבים מהם מדברים במונחים של "קץ הדמוקרטיה" אם טראמפ ינצח ויזכה קדנציה שנייה.

השנה נפתחה עם משפט ההדחה של הנשיא טראמפ. בקיץ 2019 הוגשה בעילום שם תלונה של קצין מסוכנויות הביון של ארה"ב, שבמכתב מפורט האשים את הנשיא, את שר המשפטים ויליאם בר ואת מקורבו ועורך דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני, בכך שהפעילו לחץ על ראש ממשלת אוקראינה ויקטור זלנסקי לפתוח בחקירה נגד ג'ו ביידן ובנו, האנטר ביידן, באשמת שחיתות באוקראינה. לפי התלונה, טראמפ התנה את סיוע החוץ לאוקראינה בתמורה לפתיחת החקירה. משפטו של טראמפ טלטל את ארה"ב. הוא החל בהגשת כתב האישום על ידי בית הנבחרים, אך בסנאט, בו נערך המשפט, האישומים נדחו וב-5 בפברואר - טראמפ זוכה.

ברקע כבר החלה לפעפע המגפה. סימנים ראשונים של הפצה צצו בארה"ב והנשיא טראמפ פינה זמן להצהרות לעיתונות כשהוא חוזר ואומר שהמגפה הזו קלה יותר משפעת, ושהיא תעלם עד אפריל. מסיבות העיתונאים התכופות שלו זעזעו רבים: טראמפ הסביר שהנגיף הוא מתיחה שבושלה על ידי הדמוקרטים (Democratic Hoax כלשונו), הציע לאזרחים ליטול תרופות נגד מלריה, ובאחד התדרוכים הוא אף העלה בשידור חי את הרעיון של הזרקת חומרי חיטוי לגוף.

מעל לכל, טראמפ התעלם באופן עקבי מן ההמלצות של מומחי הממשל, בעיקר עטיית מסכות - הן בבית הלבן והן באירועי הקמפיין שלו.

אך שנת הבחירות המורכבת לא הושפעה רק מהקורונה. בסוף חודש מאי פרצו מהומות והפגנות בכל רחבי ארה"ב אחרי ששוטר הרג את ג'ורג' פלויד מחוץ לחנות בעיר מיניאפוליס במדינת מינסוטה. במשך 8 דקות ו-46 שניות לחץ השוטר את ברכו על צווארו של פלויד, בזמן שזה גונח ונאנק ונשמע אומר "איני יכול לנשום". לבסוף, פלויד איבד את ההכרה ומת.

האירוע זעזע את הציבור האמריקאי, לא רק את בני המיעוטים. ברחבי ארה"ב פרצו הפגנות ומהומות עם אירועים מן החמורים שידעה ארה"ב. עשרות אלפי מפגינים צעדו בערים, ובחלק מן המקומות האירועים הידרדרו לבזיזת חנויות, ניפוץ חלונות ראווה ואלימות כלפי רכוש ובני אדם.

טראמפ שאב מן האירועים האלה את סיסמת הקמפיין העיקרית שלו: חוק וסדר - Law & Order. בשל החשש של אמריקאים ואמריקאיות רבים מהידרדרות כוללת בלב הערים, רבים בארה"ב נהו אחרי ההבטחות שלו להשבת סדר ובטחון.

על כך יש להוסיף את השריפות הקטלניות במדינת קליפורניה בחודש אוגוסט, את מותה של השופטת העליונה רות ביידר גינסבורג והליך החלפתה במועמדת של הנשיא, איימי קוני בארט; את ההדלפות של אנשי צוותו של טראמפ לשעבר נגדו, על כך שביזה את חללי מלחמת העולם השנייה בעת ביקור בבית הקברות הצבאי בצרפת; וכמובן החשיפה האחרונה על תשלום החזר מס פדרלי בגובה 750 דולרים בלבד, כאשר הוא כבר נשיא.

ההודעה ששינתה הכול ברגע

בעוד התפשטות מגפת הקורונה אינה באשמתו הישירה של טרמאפ, רבים מן האירועים הפוליטיים הם משברים מעשה ידיו. כולל ההחלטה המודעת להמשיך ולזלזל בקורונה מיד אחרי שחרורו מבית החולים, עם הסרת המסכה המופגנת והאמירה לציבור האמריקאי "אל תתנו למחלה לשלוט בכם".

שער "וול סטריט ג'ורנל", 3.10.20: "הנשיא אושפז עם וירוס" / צילום: צילום מסך
 שער "וול סטריט ג'ורנל", 3.10.20: "הנשיא אושפז עם וירוס" / צילום: צילום מסך

מגפת הקורונה שינתה את העולם וגם השפיעה על האופן בו מנהלים קמפיינים. קמפיין 2020 הוא המשוגע והבלתי צפוי ביותר מכל מה שידעה ארה"ב אי פעם. נגיף הקורונה, המדבק בעיקר במקומות סגורים, הוביל לאינספור ביטולים, לכנסים מצומצמים ולהפיכת הוועידות הפוליטיות לדיגיטליות, וגם זה רק בצד הרפובליקאי.

בסוף השבוע שעבר אמור היה הנשיא טראמפ להגיע לעצרת בחירות בפלורידה, מדינת הבית. בשדה התעופה הבינלאומי של סנפורד הוכנו יציעי מתכת, פודיום, דגלים רבים ומערכות הגברה על גלגלים. מטוסו של הנשיא תוכנן לנחות על המסלול וטראמפ, כפי שעשה באירועים אחרים, היה אמור להגיח מבטן "אייר פורס 1" ולהתייצב אל מול 15 אלף איש. רובם היו מגיעים לשדה הפתוח ללא מסכות פנים וללא ריחוק חברתי.

שער "ניו יורק טיימס", 3.10.20:  "הנשיא אושפז בעודו נאבק בקורונה" / צילום: צילום מסך
 שער "ניו יורק טיימס", 3.10.20: "הנשיא אושפז בעודו נאבק בקורונה" / צילום: צילום מסך

כך נהג טראמפ במשך השבועות האחרונים של הקמפיין. אלא שביום חמישי לפני שבוע הגיעה ההודעה: הנשיא אובחן כחולה בקורונה. מאותו רגע הכול השתנה.

והתשובה להדבקה: מבצע MAGA

אחד האלמנטים המרכזיים בקמפיין של טראמפ היה אירועי הבחירות ההמוניים. לא רק ההמונים שאבו כוח מהעצרות הפוליטיות, גם טראמפ עצמו שאב אנרגיה ואדרנלין מהמפגשים. לאירועים הייתה חשיבות מן המעלה הראשונה. הם העבירו מסר כללי, שהשפיע על ההתרחשויות מחוץ לכל אירוע ואירוע. המסר הוא: "אני במסע ניצחון, יש באזז סביבי, אנשים רוצים לראות אותי, לשמוע אותי".

זו אחת הסיבות שלפני כמה ימים, בעודו עדיין מאושפז בבית החולים, טראמפ יצא עם שיירת כלי הרכב שלו לסיבוב נפנוף ידיים מתוך הרכב. חולי קורונה מאומתים אמורים להישאר סגורים בחדר נפרד בבתיהם, כדי לא להדביק את מי שמתקרב אליהם. אבל טראמפ התעלם מההנחיות וסיכן את האנשים עמם בא במגע, בדרך לרכב ובתוכו.

פחות מארבעה שבועות עד ליום ההצבעה, אפשר לשער שעצרות פוליטיות גדולות או קטנות לא ייערכו יותר. כרגע שני המועמדים מחפשים את הדרך להגיע לכמה שיותר בוחרים באמצעות כלים דיגיטליים ועל גבי שידורי החדשות. אין להם דרך אחרת, רק תקשורת המונים. ראיונות רדיו, שיח רציף בטלוויזיה בכבלים, שיחות בטלפון מן הבידוד ואפילו אירועי זום של תומכים.

במטה טראמפ הכינו תוכנית זריזה הקרויה Operation MAGA (ראשי תיבות של Make America Great Again). עם שחרורו של הנשיא מבית החולים, נשלח מייל לכל התומכים, העוקבים והתורמים. מטרת המבצע, נכתב, היא "להכניס אנרגיה ולהניע את יקום ה-MAGA, לתוך פעילות שיא וזאת עד שהנשיא יחזור למסלול הקמפיין". מבצע MAGA, כולל מספר אירועים פיזיים או וירטואליים שייערכו באמצעות סגן הנשיא מייק פנס, בני משפחתו של הנשיא ומקורביו.

האם מצב הכלכלה יכסה על הכישלון בבריאות

הנשיא, כך לפי הוראות הרופאים, יהיה חייב להישאר בבידוד ובתוך הבית הלבן למשך כעשרה ימים לפחות לאחר השחרור מבית החולים. גם בתו איוונקה טראמפ ובן זוגה ג'ראד קושנר קורקעו. בנוסף דוברת הבית הלבן קיילי מקיני, דוברת הקמפיין הופ היקס, יו"ר המפלגה הרפובליקאית רונה מקדניאל, מנהל הקמפיין ביל סטפיין והעוזר האישי של הנשיא ניקולאס לונה - כולם נדבקו וחלו בקורונה.

הסקרים הראשונים שהתפרסמו אחרי היוודע דבר מחלתו של טראמפ הראו שביידן, למרות מפגשים אנמיים עם הציבור, הרחיב את הפער בסקרים על פני הנשיא טראמפ. בסקר מיום ראשון של "וול סטריט ג'ורנל" ורשת NBC ביידן הוביל על טראמפ ב-14%. בסקר של CNN מיום שלישי הפער כבר עלה ל-16% - 57% למתמודד הדמוקרטי מול 41% לנשיא.

ביידן-פתח-פער
 ביידן-פתח-פער

אם היה מי שקיווה שהציבור האמריקאי יגלה חמלה, הזדהות וכתוצאה מכך התמיכה בטראמפ תעלה - המספרים לא הראו זאת. הציבור האמריקאי, כך נראה, לא מרוצה מהאופן שבו הנשיא טיפל בנושא הבריאותי והידבקותו במחלה רק הוכיחה את חוסר שביעות הרצון.

מנגד, הסקרים - גם בשבוע הראשון של אוקטובר - המשיכו להראות שהציבור מעדיף את היכולות הכלכליות של טראמפ בהשוואה לביידן. בסקר של "וול סטריט ג'ורנל " ו-NBC, ביידן הוביל על טראמפ בפער בנושאים הבאים: התמודדות עם אלימות ופשיעה, כישורי הנהגה, מינוי שופטי עליון, התמודדות עם הקורונה, מערכת הבריאות, יחסים גזעיים ומזג נשיאותי. אולם בנושא אחד, הציבור מעדיף את טראמפ על ביידן בפער של 7% וזה הטיפול בכלכלה. יש מי שאומרים, שההיבט הכלכלי, הוא החשוב מכל. כיוון שהציבור האמריקאי מצביע בקלפיות לפי המצב הכלכלי ורק על פיו.

הטוויסט: ביידן בדרכים

הטוויסט של הקמפיין התבהר כאשר טראמפ נותר סגור בבית הלבן לפי המלצת הרופאים. לפתע, ג'ו ביידן הפך למועמד "המתרוצץ". בעימות הנשיאותי הראשון, יומיים לפני שאובחן, טראמפ לעג לביידן על השימוש הנרחב במסכה "גדולה" ועל הסתרת פניו. כאשר טראמפ סיים לומר זאת, בסוף אותו קטע קטן בעימות, ניתן היה לשמוע במצלמה את ביידן מגחך, אפילו מצחקק. אף אחד לא יכול היה לדעת באותו הערב, את מה שיתגלה בתוך יומיים, כי טראמפ עצמו נדבק בקורונה. מאז הוא מסתובב מאחורי המסכה והציבור לא יכול לזהות את השמחה לאיד. ביידן הוציא הודעה ממלכתית עם איחולי החלמה והקמפיין שלו הודיע שהם יורידו הילוך בקשר למודעות פוליטיות שליליות.

ביידן נואם בכנס בצפון קרוליינה בחודש שעבר. מגפת הקורונה שינתה את הקמפיינים מן הקצה אל הקצה / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
 ביידן נואם בכנס בצפון קרוליינה בחודש שעבר. מגפת הקורונה שינתה את הקמפיינים מן הקצה אל הקצה / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

עד ליום הידבקותו של טראמפ בקורונה, ביידן הואשם - גם מתוך מפלגתו - בזהירות מוגזמת, שעשויה להוביל להפסד. ללא עצרות בחירות, ראיונות ספורים ללא מגע עם הציבור, כאשר במפלגה הדמוקרטית אפילו לא הולכים מדלת לדלת עם מתנדבים ברחבי ארה"ב (מי מוכן להסתכן בפתיחת הדלת לזרים, כאשר כולם קיבלו הנחיות ריחוק חברתי). הקמפיין הדמוקרטי נראה אפור ואנמי. האסטרטגיה הייתה להשאיר את הבמה לטראמפ, כיוון שהוא הראשון שפוגע בעצמו. הקמפיין התמקד בנושא אחד בלבד: מערכת הבריאות.

לפני 26 בספטמבר, הפער בין הצדדים הלך ונסגר. טראמפ הצליח למשוך את הזירה הציבורית לנושאי חוק וסדר ומינוי השופטת השמרנית, איימי קוני בארט, לעליון. אך ההידבקות בקורונה, טרפה (שוב) את הקלפים. ככל שטראמפ נראה חיוור, מותש ומאושפז, הסומק חזר ללחיים של הדמוקרטים. הקפדנות, והזהירות השתלמה לביידן, והשאלה היא האם היא גם תשתלם בקלפיות.

מודעה הקוראת לציבור האמריקאי להצביע בדואר: "לשמור על כולם בריאים" / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
 מודעה הקוראת לציבור האמריקאי להצביע בדואר: "לשמור על כולם בריאים" / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

אחרי שנמתחה עליו ביקורת שהוא מגזים עם ההנחיות, משדר ממרתף ביתו בדלוואר ומצטייר כפחדן החושש לצאת למפגשים עם בוחרים ברחבי ארה"ב, ביידן יוצא עכשיו כשידו על העליונה. בעוד שטראמפ אמור להיות מוגבל לביתו, ביידן מנצל היטב את החופש. בראשית השבוע הוא טס למיאמי, במדינת המפתח פלורידה, שהיא גם מדינת הבית של הנשיא טראמפ, כדי לערוך שם מפגש קהילתי (Town Hall). בהמשך הוא אמור לדלג בין מדינות נוספות. בכל מקום, דובר באירועים קטנים ואינטימיים, עם ריחוק, מסיכות וכל הכללים.

העימות, כלי עיקרי בשנה חריגה

יותר מתמיד, החשיבות של העימותים גדלה לאור המצב שכפתה המגפה. כאשר אין אירועי בחירות, כאשר אין הסתובבויות בריכוזי ערים, במפגשים ישירים עם הציבור, כל מה שנותר למועמדים זה להציג את עצמם באירוע עתיר רייטינג.

בשל ההצבעה שכבר החלה באמצעות מעטפות דואר, לעימות יש משמעות כבירה. מיליונים כבר הצביעו אחרי העימות הראשון, כשהם שולחים את המעטפות תחת הרושם שהותירו טראמפ וביידן באותו ויכוח ראשון. כעת נותרו להם שני עימותים ויש רבים שישלחו את מעטפותיהם ולא ימתינו לרגע האחרון.

נותר להמתין ולהבין אם העימותים הנשיאותיים השני והשלישי יתרחשו. בינתיים שני המועמדים מביעים את רצונם להשתתף בהם. ב-15 באוקטובר, טראמפ עשוי להיות עדיין לא-כשיר ומדבק. הוועדה הלאומית לתיאום העימותים, עשויה לדרוש מן הצדדים להתייצב באמצעים דיגיטליים, כאשר כל אחד מהם מרוחק מן השני. הצעה כזו עלתה עוד לפני שטראמפ חטף קורונה, וזאת בשל הפרת הכללים המרובה של הנשיא בעימות הראשון. כעת, ייתכן שלא יהיה מוצא מלבד עריכת העימות בהפרדה. 

כך נראו ארבע שנים בבית הלבן

אינפוגרפיקה: יעל שנקר

כך תעקבו אחרי הבחירות

נוסף להאזנה ל"מדריך לטראמפיסט", הפודקאסט של טל שניידר ואורי פסובסקי, אתם מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק לעוקבי פוליטיקה אמריקאית של "גלובס":
facebook.com/groups/trumpist2020

סקרים

באתר Real Clear Politics, הנוטה מעט לימין, תוכלו למצוא סקרים לאומיים וברמת המדינות

אתר Five Thirty Eight, מציע תחזית לפי מודל של העומד בראשו, נייט סילבר. בעבר ניבא היטב, אך ב-2016 חזה 30% סיכוי הצלחה לטראמפ

פודקאסטים

פודקאסט הבחירות של NPR (הרדיו הלאומי האמריקאי) מביא מדי יום את הזויות העדכניות. הדיווחים הוגנים וישירים

פודקאסט הדיילי של "הניו יורק טיימס" לא תמיד עוסק בבחירות, אבל מתמקד בהן ככל שהן מתקרבות

Pod Save America, קבוצת יועצי העבר של קמפיין אובמה, לא מציעה ניתוח אובייקטיבי אלא הנעה לפעילות

The Ben Shapiro Show, הפודקאסט של הפובליציסט בן שפירו בעל הטיה מוצהרת לרפובליקאים ולימין השמרני, עם התייחסויות יומיות לאירועי הקמפיין

צייצנים בולטים

מאגי הברמן, הכתבת הפוליטית של "הניו יורק טיימס" עם סקופים מן הקמפיין
maggieNYT@

ג'ק טאפר, שדרן בולט ב-CNN, שמעלה חומרים מעניינים בנוגע לזכויות הצבעה
jaketapper@

שון האניטי, מנחה בפוקס ניוז, שהנשיא מרבה להתראיין אצלו בטלפון, לעיתים באופן יומיומי seanhannity@

לינקולן פרוג'קט, רפובליקאים שמרנים שמוחים נגד טראמפ ProjectLincoln@