מנכ"ל משרד הבריאות: "מערכת הבריאות לא קורסת, היא גיבורה"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, וראש שירותי הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס, קיימו מסיבת עיתונאים בנוגע למגמות התחלואה בישראל ותוצאות הסקר הסרולוגי שפורסמו הבוקר • אלרעי-פרייס: "בדרך כלל, כדי להגיע לחסינות עדר, צריך יותר מ-20%. אנחנו רחוקים מזה, לא צריך לשים את יהבנו על זה"

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי וראש שירותי הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס / צילום: משרד הבריאות
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי וראש שירותי הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס / צילום: משרד הבריאות

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, וראש שירותי הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס, קיימו היום (יום ה') מסיבת עיתונאים בנוגע למגמות התחלואה בישראל ותוצאות הסקר הסרולוגי שפורסמו הבוקר. לפי אלרועי-פרייס, הסגר עובד, אך 40% ממדינת ישראל עדיין בקטגוריה אדומה. "עשרה ימים לאחר הפעלת הסגר הראשון, אנחנו רואים את ההשפעות. אנחנו רואים ירידה של כמות האנשים ביישובים האדומים. אני רוצה לומר כל הכבוד לאנשים הקשובים להוראות והנמצאים בבית", אמרה פרייס. "היום 40% מהמדינה נמצאת בקטגוריה האדומה, וזה היה קודם 65%. הירידה עדיין לא מספיקה, אנחנו צריכים לרדת עוד כדי לשחרר את המגבלות ואת המשק".

לפי אלרעי-פרייס, בימים אלו מתבצעת עבודת מטה בינמשרדית, במטרה לבנות 'אסטרטגיית יציאה' נכונה מהסגר. "אנחנו בונים תוכנית יציאה הדרגתית, איטית מאוד, לפי מקדם ההדבקה וכמות החולים החדשים ביום. לפי המדדים האלו, נפתח לאט לאט את המשק. אני מבטיחה לכם שכל הדברים האלו יהיו בשקיפות מלאה לציבור. הציבור ידע למה אנחנו פותחים בכל רגע, או למה אנחנו עוצרים לפני השלב הבא", אמרה.

הבוקר פורסמו נתוני הסקר הסרולוגי שנערך בחודשים יולי-ספטמבר, שבוצע במטרה להעריך את הימצאות הנוגדנים לנגיף הקורונה בקרב הציבור בישראל. מהנתונים עלה כי רק 5.5% מהאוכלוסייה בישראל פיתחו נוגדנים. עוד ניתן לראות כי במחוז ירושלים שיעור הבדיקות החיוביות לנוגדנים גבוה פי 4.5 מהשיעור במחוז תל אביב, וכי אחוז הימצאות הנוגדנים אצל ילדים ונערים בגילים 8-10 הוא הגבוה ביותר.

"יש בהחלט מגמה אופטימית"

באשר לסקר הסרולוגי שפורסם הבוקר, לפיו ישראל רחוקה מ'חיסון עדר', אמרה אלרעי-פרייס: "קשה להעריך מה השכיחות באוכלוסייה, ולכן אנחנו מתכננים להתחיל סקר נוסף בשבוע הבא. נתחיל עם עובדי רפואה בבתי חולים ובקהילה, ונמשיך לבדוק יותר ויותר אנשים. אין ספק שאנחנו יותר מה-5.5%, אבל זה בטוח לא יותר מ-20%. בדרך כלל, כדי להגיע לחסינות עדר, צריך יותר מ-20%. אנחנו רחוקים מזה, לא צריך לשים את יהבנו על זה. הפתרון הוא שמירה על רחוק, מניעת התקהלויות ועטיית מסכות".

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, אמר כי "יש בהחלט מגמה אופטימית. אם נמשיך להתנהג נכון, לא נסתכל לדשא של השכן ונראה איך אנחנו שומרים על עצמנו, אולי ביחד נייצר מגמה של הורדת התחלואה, וזה מה שיעזור לנו לחזור לאורח החיים שאנחנו משתוקקים אליו".

באשר להתמודדות מערכת הבריאות עם המגפה, אמר לוי: "מערכת הבריאות לא קורסת, היא גיבורה. אבל ככל שנאשפז יותר חולים, נוריד את האפשרויות לאישפוז של חולים שאינם חולי קורונה. אנחנו מורידים גם את הפעילות הבלתי דחופה, דבר שמקשה על תושבים שנדרשים לטיפולים האלו. אנחנו צריכים לקטוע את שרשרת ההדבקה, וזה יעשה בצורה אופטימלית רק אם נוריד את מספר החולים. אין דרך לקטוע שרשראות הדבקה כשאנחנו צריכים לתחקר 6000 אנשים ביום, זה אומר להגיע ל-35 אלף מגעים ביום, ואין דרך לעשות את זה".

באשר להתבטאות פרופ' מוטי רביד הבוקר, המנהל הרפואי של בית החולים 'מעייני הישועה', שהביע ביקורת נחרצת כלפי הציבור החרדי ונאלץ להתפטר שעות ספורות אחריה, אמר לוי: "הציבור החרדי הוא בשר מבשרינו. הוא חלק מהאזרחים במדינת ישראל. העניין המגזרי חייב להיות מחוץ לוויכוח, כולנו מרקם אחד. אנחנו חולקים את המחלה, את החרדה ממנה, ואת הרצון להדביר אותה. הוירוס חכם ומתעתע בנו, אבל לא מבחין בין ערבי, חרדי או מגזר כללי. אנחנו רואים את זה בדפוסי התחלואה. אנחנו צריכים לגלות ערבות ומשמעת. כשאני מדבר על התקהלויות, אני מדבר על התקהלויות מכל הסוגים, בכל המגזרים. זו הדרך היחידה להילחם בנגיף. אין תרופה, אין עדיין חיסון, וזו הדרך היחידה".