עוד יבוא שלום עלינו: הסכם השלום עם האמירויות הגיע לכנסת ויאושר ביום חמישי

בהסכם לא נזכר כלל פתרון שתי המדינות, שהיה הבסיס ההיסטורי לשיחות שלום בעבר • בין ההסכמים שייכרתו יהיו כאלה בתחומי החדשנות, מימון השקעות והתחייבות לשיתופי פעולה במיזמי תשתית אזוריים ואסטרטגיים • עוד הובטחו טיסות ישירות בין המדינות

חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות ובחריין בבית הלבן / צילום: Alex Brandon, AP
חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות ובחריין בבית הלבן / צילום: Alex Brandon, AP

עותק ראשון בעברית של הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות נשלח הערב ממזכיר הממשלה למזכירת הכנסת ירדנה מלר הורוביץ לקראת אישורו בממשלה ביום שני ובכנסת ביום חמישי. מזכירת הכנסת התבקשה לשלוח את ההסכם ל-120 חברי הכנסת, כך שיוכלו לעיין בו לפני ההצבעה.

בחוזה נקבע בין היתר כי המדינות יכירו ויכבדו את הריבונות זו של זו, יפתחו יחסי ידידות ושיתוף פעולה ויישבו מחלוקות בדרכי שלום. עוד נקבע כי הצדדים מתחייבים למנוע כל פעילות טרור או פעילות עוינת משטחן אחת נגד השנייה. חוזה השלום מסדיר את הקמת השגרירויות וחילופי השגרירים וכן הסכמים על מימון והשקעות, תעופה ותיירות, סחר, בריאות ועוד.

בהתייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני נכתב כי המדינות "מתחייבות לפעול יחד להגשמה של פתרון על בסיס משא ומתן לסכסוך הישראלי-פלסטיני העונה על הצרכים והשאיפות הלגיטימיים של שני העמים ולקידום שלום כולל במזרח התיכון". בהסכם לא נזכר כלל פתרון שתי המדינות, שהיה הבסיס ההיסטורי לשיחות שלום בעבר וכעת נראה שהוא כבר לא חלק אינטגרלי מכינון היחסים של ישראל עם העולם הערבי.

עוד נכתב בהסכם כי הצדדים הסכימו ל"כינון שלום, יחסים דיפלומטיים ונורמליזציה. הצדדים יפעלו יחד למאבק בקיצוניות, המקדם שנאה ופילוג וטרור, כולל על ידי מניעת הקצנה וגיוס ועל ידי מאבק בהסתה ובאפליה. הם יפעלו לכינון פורום משותף רם דרג לשלום ודו קיום". בהמשך להסכמי אברהם, נכתב כי הצדדים יצטרפו לארה"ב לפיתוח והשקה של "סדר יום אסטרטגי למזרח התיכון" כדי להרחיב שת"פ אזורי בתחומים הדיפלומטי, סחר, יציבות ועוד וכן כדי לקדם את השלום במזרח התיכון.

בין ההסכמים שייכרתו יהיו כאלה בתחומי מימון השקעות תוך הגנה על משקיעים, צרכנים, שלמות השוק ויציבות פיננסית וכן התחייבות לשיתופי פעולה במיזמי תשתית אזוריים ואסטרטגיים. עוד ייחתמו הסכמים בנושא תעופה אזרחית שיבטיחו טיסות ישירות בין המדינות ובתיירות - הצדדים יקדמו פרסומות הדדיות וחומרי קידום מכירות, השתתפות בירידי תיירות וכן יקיימו סיורים לימודיים הדדיים.

הסכמים נוספים ייחתמו בתחומי החדשנות, מדע וטכנולוגיה וכן שימוש בחלל החיצון למטרות שלום ושיתוף פעולה בין תעשיות החלל. בנוסף המדינות יעבדו יחד בתחומי הגנת הסביבה, תקשורת ודואר לכינון תקשורת ישירה ביניהן, כולל קווי טלפון, יקדמו חילופי דואר ישירים, כבלים תת ימיים, תקשורת סיבים אופטיים ושיתוף פעולה ברשתות דור חמש.

ישראל ואיחוד האמירויות, כך על פי ההסכמים, צפויות לשתף פעולה ביניהן גם בתחומי הבריאות, חקלאות, מים, אנרגיה ושיתוף פעולה משפטי. בנוסף יקודמו הסדרים ימיים - כל אחד מהצדדים יכיר בזכותם של כלי השיט של האחר לעבור במים הטריטוריאליים שלו, לספינות ולמטענים. בכנסת דורשים לדון בפרטי ההסכם בוועדת חוץ וביטחון לפני הבאתו לדיון במליאת הכנסת ולהצבעה.