ספטמבר בנתב"ג: ירידה של 92% בתנועת הנוסעים לעומת שנה שעברה

הקורונה ממשיכה לפגוע בענף התעופה והמצב משתקף בתנועת הנוסעים בנתב"ג בחודש האחרון, שעמדה על כ-177 אלף בני אדם, אך יש גם נחמה - מדובר בגידול לעומת חודש אוגוסט, בו חלפו בבן גוריון רק כ-126 אלף נוסעים

נתב"ג בימי קורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

חודש ספטמבר ממשיך לשקף את תמונת המצב העגומה בענף התעופה: תנועת הנוסעים בנתב"ג בחודש ספטמבר עמדה על כ-177 אלף נוסעים (הלוך ושוב) - צניחה של 92% לעומת ספטמבר אשתקד. הנחמה: מדובר בגידול בתנועת הנוסעים לעומת חודש אוגוסט שבמהלכו חלפו בנתב"ג כ-126 אלף נוסעים.

מאז 25.9 נכנסו לתוקפן תקנות האוסרות על מי שלא הספיק לרכוש כרטיס טיסה עד אז לצאת מהארץ. לכן המספרים שמוצגים בדוחות רשות שדות התעופה לא כוללים את הפגיעה הקשה שחוות חברות התעופה מאז נכנסו התקנות לתוקפן. בשלב זה התקנות תקפות עד ל-14 באוקטובר. תנועת המטוסים של חודש ספטמבר כללה 3,100 טיסות. בשבוע הראשון של חודש אוקטובר, כפי שדיווחנו ב"גלובס", 216 טיסות של חברות שונות בקווים מישראל ואליה כבר בוטלו לאור האיסור לטוס והצניחה במספר הנוסעים במטוסים.

תנועת הנוסעים בכל חברות התעופה משקפים ירידה של 75% לפחות בתנועת הנוסעים, לעומת ספטמבר אשתקד. החברה שהטיסה הכי הרבה נוסעים בספטמבר האחרון היא טורקיש איירליינס, עם 24 אלף נוסעים ועם נתח של כ-14% מהפעילות בנתב"ג. ישראייר, השנייה בדירוג והראשונה מבין החברות הישראליות, הטיסה כ-19.5 אלף נוסעים ותפסה נפח של 11% מהפעילות הבינלאומית בנתב"ג. יונייטד איירליינס הטיסה כ-18.7 אלף נוסעים ופגסוס איירליינס הטורקית הטיסה כ-13 אלף נוסעים.

את מצבה של אל על אפשר ללמוד מכך שהיא הטיסה פחות מ-400 נוסעים בחודש ספטמבר ומחקה 99.9% מתנועת הנוסעים שלה לעומת ספטמבר 2019. החברה שחידשה טיסותיה רק לאחרונה כבר נאלצה לבטל טיסות לאור האיסור האמור לטוס. ארקיע לא טסה כלל בחודש ספטמבר וגם היא חידשה טיסותיה לאחרונה בתזמון האומלל של האיסור לטוס עליו החליטה הממשלה.

המדינות שאליהן טסו מישראל בחודש ספטמבר הן טורקיה (21% מתנועת הנוסעים), ארה"ב (15% מתנועת הנוסעים), יוון, אליה תנועת הנוסעים עמדה על 23 אלף, ושיקפה 13% מתנועת הנוסעים, אחריה בולגריה עם כ-19 אלף נוסעים - הן יוון והן בולגריה הן מדינות ירוקות שהישראלים שנכנסים מהן לא מחויבים ב-14 ימי בידוד.

גם תחום הטסות המטען נמצא בירידה לעומת ספטמבר אשתקד: 23.4 טון מטען הוטסו לישראל וממנה, לעומת 29 אלף טון מטען בספטמבר 2019. הגידול בהטסות המטען מכורח הירידה בתנועת מטוסי הנוסעים הוא בהטסות מטען במטוסי הקרגו, שהיוו את הרוב הגדול של שינוע המטען. במטוסי נוסעים תנועת המטען עמדה על 4,300 טון - ירידה של 73% לעומת ספטמבר שעבר. יונייטד, לשם הדוגמה, שינעה 1,450 טון מטען, טורקיש שינעה 552 טון מטען במטוסיה הנוסעים שלה ודלתא איירליינס שינעה 510 טון מטען, והיא אף שיפרה את נתוני הטסת המטען שלה שהיו בחודש ספטמבר 2019.