במדינה ללא תקציב, לא היה לקרן טרנר מה לחפש במשרד האוצר

כששר האוצר לא מצליח לנווט את הספינה בלב הסערה, כיוון שהקברניט אינו מתיר לו לעבוד, מנכ"לית האוצר הפורשת היא ביטוי להלך הרוח הבלתי יציב בצמרת השלטון • כ"ץ בטוח מבין שבבוא העת, נתניהו יאשים אותו על הכישלון הכלכלי הגדול

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתעקש שלא להעביר את תקציב שנת 2021, עליו התחייב בהסכם קואליציוני במאי 2020. מה יש למנכ"לית המשרד לחפש בצמרת האוצר, כאשר אין שום דרך לתכנן ולהכין את המדינה למשבר הכלכלי הקשה מזה עשרות שנים.

חילופי בכירים בתדירות גבוהה בצמרת האוצר הם סימן ראשון לחוסר יציבות של המשק הישראלי. כך היה במשבר האינפלציה של ראשית שנות ה-80, כאשר שר הלך ושר בא, כמו השרים ארידור וכהן-אורגד, והם לא הצליחו לייצב את המשק עד ששמעון פרס מן המערך כראש ממשלת אחדות, ויצחק מודעי כשר האוצר מן הליכוד, הצליחו לייצב את המשק.

היחיד שאחראי לכך שלא עובדים על תקציב 2021, הוא נתניהו

התפטרותה של קרן טרנר היא ביטוי להלך הרוח הבלתי יציב בצמרת השלטון. שר האוצר ישראל כ"ץ לא מצליח מיום כניסתו לתפקיד לנווט את הספינה בלב הסערה, כיוון שהקברניט, ראש הממשלה נתניהו, אינו מתיר לו לעבוד. הוא רצה פתיחת עסקים ולא סגירה מוחלטת של המשק, הוא דרש הקלות מסוימות למרות הסגר המהודק, הוא הצליח להחריג סוגי עסקים, אבל מזה חודשיים, את ההחלטות לטווח קרוב מקבל ראש הממשלה. והמצב בליכוד הוא שאף אחד, אף אחד כלל, לא מרים את הראש ואת נס המרד נגד ראש ממשלה חזק.

כ"ץ בטוח מבין שבבוא העת, נתניהו ישליך אותו כמו כל אחד אחר. הוא יאשים אותו על הכישלון הכלכלי הגדול, ולא יהיה מוכן ליטול על עצמו את האחריות. ולכן חשוב שהדברים ייכתבו כבר בעת הזו: האדם היחיד שאחראי לכך שממשלת ישראל אינה עובדת על תקציב 2021, הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. אין סיבה לכך, למעט עיסוקו של ראש הממשלה בעצמו, במשפטו, בקריסת כל העקרונות הדמוקרטיים.

טרנר הובאה למשרד האוצר כהבטחה אישית. מערכת היחסים המצוינת שלה עם השר כ"ץ, קבלות עשייה ממשרד התחבורה, והתאמה אישית כמי שהיתה בכירה באגף התקציבים באוצר. אנשים שמכירים אותה יודעים גם על יכולות אישיות גבוהות, תקיפות ויחד איתה אדיבות אישית שלא מאפשרת לאחרים לצרוח עליה או לשמוע ממנה צרחות בחזרה. סגנון שונה מן המקובל במסדרונות האוצר החמים. אבל קסם אישי לא עוזר כאשר המשק הישראלי בקריסה, וראש הממשלה עסוק בחיטוט בפצעים.