גרמניה התחייבה לספק את "החיסון האירופי" לישראל כאילו היתה חלק מהאיחוד

בעקבות הסכמה גרמנית-ישראלית, ישראל תוכל להשתתף בתוכנית הרכש האירופית של החיסון שמפתחת אסטרהזנקה כאילו הייתה חברה באיחוד • השגרירות: "לא מכירים מדינות נוספות שקיבלו בשלב זה הבטחה דומה"

חוקרת עובדת על החיסון לקורונה של אסטרה-זנקה / צילום: MinPro/Handout / Latin America News Agency, רויטרס
חוקרת עובדת על החיסון לקורונה של אסטרה-זנקה / צילום: MinPro/Handout / Latin America News Agency, רויטרס

ממשלת גרמניה התחייבה בימים האחרונים לספק למדינת ישראל את האפשרות לרכוש את החיסון לקורונה שמפתחת חברת אסטרהזנקה, אם הוא יימצא יעיל ויאושר לשימוש, כאילו הייתה המדינה חלק מהאיחוד האירופי. כך נמסר ל"גלובס" משגרירות ישראל בגרמניה.

האיחוד האירופי חתם בקיץ על עסקה לרכישה אפשרית של 400 מיליון מנות חיסון מחברת התרופות הבריטית-שבדית, ולדברי השגרירות, גרמניה הסכימה כי ישראל תיכלל בתוך מסגרת רכש זאת.

ההסכמה ניתנה על רקע מגעים בין שר החוץ הישראלי גבי אשכנזי ושגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף, לבין שר החוץ הגרמני הייקו מאאס ושר הבריאות יינס שפאן בנושא. עם זאת, לא ברורים כרגע הכמות והתנאים של אספקת החיסון, שמפותח בשיתוף עם אוניברסיטת אוקספורד ונמצא כרגע בשלבי אישור מתקדמים. גורמים דיפלומטיים גרמניים אישרו ל"גלובס" כי "שר החוץ מאאס אישר בפגישה עם עמיתו הישראלי ב-6 באוקטובר שגרמניה תתמוך ברכישת החיסון על ידי ישראל באמצעות מנגנון האיחוד האירופי ונכון למלאי הקיים". האחריות המעשית על צעד זה מוטלת על משרד הבריאות הגרמני, שלא השיב לפניית "גלובס".

לדברי שגרירות ישראל בגרמניה, הצעד הגרמני יוצא הדופן נעשה בשם בשם "היחסים המיוחדים" בין גרמניה לישראל והשרים הגרמנים מאאס ושפאן אף גיבו את ההתחייבות במכתב רשמי שהתקבל ממשרדיהם.

צעד יוצא דופן

כמה חברות בינלאומיות פועלות במרץ בזירה הגלובלית על מנת לנסות ולפתח חיסון לקורונה במהירות הרבה האפשרית, כאשר אחד המועמדות המובילות היא חברת אסטרהזנקה, הבריטית-שבדית, המיישמת טכנולוגיה ומחקר שנעשו באוניברסיטת אוקספורד. הנציבות האירופית דיווחה כבר בסוף אוגוסט על רכישה פוטנציאלית של 300 מיליון מנות חיסון ואפשרות לרכוש 100 מיליון מנות חיסון נוספות המיועדות למדינות החברות באיחוד האירופי, שבו חיים כ-450 מיליון תושבים. החוזה כולל את האפשרות להעביר את החיסונים גם "למדינות בעלות הכנסה נמוכה-בינונית" או "למדינות אירופיות" (הנמצאות מחוץ לאיחוד האירופי).

"גרמניה רואה בישראל חלק מאירופה בהקשר לרכש חיסונים, ולכן תהיה רשאית להעביר מנות חיסון לישראל כאשר יאושרו לשימוש", מסרה דוברת שגרירות ישראל בגרמניה, שיר גדעון. בשגרירות ציינו כי מדובר בצעד יוצא דופן, החשוב מאוד ליחסים בין המדינות, ושיבחו את הגישה החיובית להצעה מצד השרים הגרמנים, עמם נמצאת השגרירות בקשר מאז שפרצה מגפת הקורונה. "אנחנו לא מכירים מדינות נוספות שקיבלו בשלב זה הבטחה דומה", נמסר.

גרמניה הביעה בעבר את מחויבותה לביטחון מדינת ישראל, וקאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה בנאומה בכנסת ב-2008 כי הבטחת ביטחונה של מדינת ישראל "היא אחת מסיבות הקיום של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית". פוליטיקאים רבים אימצו מאז את ההגדרה, כולל השר מאס, שאמר בראיונות לאחר מיניו לתפקיד כי הסיבה שנכנס לפוליטיקה היא השמדת היהודים באושוויץ. משרדי החוץ של שתי המדינות חברו לחילוץ הדדי של מטיילים ישראלים וגרמנים שנתקעו בחו"ל במהלך התפרצות הגל הראשון בעזרת טיסות גרמניות וישראליות.