בדרך לבחירות רבים על הכול: ארה"ב חגגה "יום קולומבוס" עגמומי

נריב על ההווה, ונריב על העבר • השימוע למועמדת של טראמפ לעליון החל בוושינגטון וכצפוי סנאטורים משתי המפלגות התקוטטו ביניהם על המינוי • ובארה"ב צוין בעגמומיות "יום קולומבוס" לאחר ש-14 מדינות מחקו את שמו במחאה על דיכוי הילדים האמריקאים

מצביעים לפני "יום הבחירות" בנובמבר בקלפי מיוחדת בניו ג'רזי. עוד מיליונים צפויים להצביע לפני התאריך הרשמי / צילום: Christina Paciolla, Associated Press
מצביעים לפני "יום הבחירות" בנובמבר בקלפי מיוחדת בניו ג'רזי. עוד מיליונים צפויים להצביע לפני התאריך הרשמי / צילום: Christina Paciolla, Associated Press

שתי הימממת האחרונות היו מלאות תזכורות על הטינות, החשדות, הקנאות השנאות ואי-ההבנות, המעניקות עכשיו השראה לפוליטיקה האמריקאית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

אפילו עצם התאריך היה מקור של חיכוכים. זה היה יום שבתון בארה"ב. יום ב' השני של חודש אוקטובר מצוין מאז 1934 כ"יום קולומבוס". ביום הזה, בשנת 1492, דרכו רגלי קולומבוס בפעם הראשונה ב"עולם החדש". קולומבוס אמנם גילה את אמריקה בשליחות ספרד, אבל היה בעצמו איטלקי. "יום קולומבוס" נעשה אפוא יום חג של אמריקאים ממוצא איטלקי. הערכה די מוסמכת מעמידה את מספרם על כמעט 18 מיליון.

אבל קולומבוס הוא עכשיו חלק מגלריה של אנדרטאות, שרדיקלים גמרו אומר להפיל, או "לבטל". הם אומרים עליו, כי הוא התחיל פרק של כיבוש, של ניצול ושל רצח עמים ילידים. הוא עצמו אמנם לא הגיע אל היבשת, אבל כל מה שקרה בעקבותיו מיוחס לו.

14 מ-50 המדינות של ארה"ב שינו את שם היום הזה. הן קוראות לו "יום העמים הילידיים". פסלי קולומבוס מורחקים מכיכרות ומגנים ציבוריים. זה רק עניין של זמן פני שתישמע הדרישה למחוק את שמו מערים ומרחובות (הבירה וושינגטון נמצאת ב"מחוז קולומביה", הקרוי על שמו).

אתמול, הנשיא טראמפ בירך את האמריקאים ממוצא איטלקי לרגל "יום קולומבוס". פרקליטו של הנשיא, רודי ג'וליאני, בעצמו ממוצא איטלקי, צעד בראש תהלוכה חגיגית בפילדלפיה. מטהו של המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן, לעומת זאת, ציין את "יום הילידים" בעצרת וירטואלית.

ערב יום קולומבוס, ביום א' בלילה, רדיקלים השתוללו ברחובות העיר פורטלנד, במדינת אורגון. העיר הזו היא אחד המרכזים הפעילים של תנועת המחאה 'חיי שחורים חשובים'. ברחובותיה התחוללו במשך שבועות התנגשויות אלימות בין מפגינים מן השמאל הקיצוני למשטרה. ביום א' הרדיקלים בפורטלנד הפילו את פסליהם של שניים מן הנשיאים הגדולים ביותר של ארה"ב: אייברהם לינקולן וטדי רוזוולט על חלקם בדיכוי הילידים (אלה המכונים "אינדיאנים").

ההזדמנות האחרונה של הרפובליקאים?

בארץ שבה ההיסטוריה מניבה מחלוקות אלימות אין זה אלא טבעי שההווה מצטיין בקיטוב ובפילוג. על אף יום החג, ועדת המשפטים של הסנאט פתחה בשני את השימועים על אישור מינויה של שופטת עליונה חדשה, איימי קוני בארט. הנשיא טראמפ מועיד אותה לרשת את רות ביידר גינסבורג, אשר מתה בחודש שעבר בגיל 87.

הדמוקרטים התנגדו למינוי ולשימועים בגלל סמיכותם לבחירות הכלליות. אבל הרפובליקאים קוראים את הסקרים, ומבינים כי יתכן מאוד שזו ההזדמנות האחרונה שלהם למנות שופטים עליונים לפחות בארבע השנים הבאות.

מושב הפתיחה של הוועדה עמד בסימן הקורונה. מסיכות שחורות כיסו הרבה פנים, אם כי לא את כולן. מרחקי ביטחון נשמרו. אדריכל בניין הקפיטול, שבו התקיים השימוע, התחייב בכתב שבהיכל נשמרים כל כללי המרכז למניעת מגיפות. חלק מחברי הוועדה נכחו רק וירטואלית.

חלק מן הרפובליקאים, שיש להם רוב בסנאט, ניסו להטות את הדיון להאשמות ש"הדמוקרטים והתקשורת" מגלים איבה כלפי אדיקותה הנוצרית של השופטת בארט.

הדמוקרטים מצידם נזהרו שלא להזכיר דת ואמונה אפילו ברמז. הם דיברו לעומת זאת פעם אחר פעם על חששם, שקולה של בארט יכריע את הכף בבית המשפט העליון לטובת ביטול רפורמות הבריאות גדולות הממדים של ברק אובמה. אישור מינויה מובטח, כנראה ב-29 באוקטובר, רק ארבעה ימים לפני הבחירות.

הסקרים בשלהם: יתרון מוחץ לביידן

עוד סקר ארצי בולט הראה בשני יתרון גדול של ג'ו ביידן, 11%. סקרים חדשים בשתי מדינות-מפתח, וויסקונסין ומישיגן, מראים יתרון של ביידן בהפרשים של 8% עד 10%. עוד יום אחד עבר על כוחות הנשיא בלי חדשות טובות ובלי סימנים של חדשות טובות.

צריך לזכור שאנשים כבר מצביעים, בקלפיות מוקדמות, במספר גדל של מדינות. בשני התחילה ההצבעה במדינת ג'ורג'יה, והייתה משופעת בתקלות טכניות ובתורים ארוכים, בייחוד באזורי מגורים של שחורים. אתמול (ג') התחילה ההצבעה במדינת טקסס. 180 קלפיות ייפתחו בכל רחבי המדינה, ובחלקן, בפעם הראשונה מאז ומעולם, ההצבעה תתקיים 24 שעות ביממה.

לפי אתר הרשת של המגזין הפיננסי פורבס, עד יום שבת בצהריים הצביעו קצת יותר מתשעה מיליון בני אדם ב-30 מ-50 המדינות. שלושה מיליון גיליונות הצבעה של "נפקדים" נשלחו אל משרדיהן של רשויות מקומיות המפקחות על ההצבעה. שני מיליון מהם באו מדמוקרטים. הסיבה שאפשר לדעת את המספר הזה היא שאמריקאים נוטים לנקוב בהשתייכותם המפלגתית כאשר הם נרשמים להצבעה.

אבל הרוב הגדול עדיין לא הצביעו. מצפים ששיעור ההשתתפות בבחירות יגיע ל-65%, או 150 מיליון מצביעים. אפשר שחצי מהם יצביעו עוד לפני יום הבחירות הרשמי בשלושה בנובמבר.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny