קבוצת אשטרום בוחנת שיפור של הצעת הרכש לאשטרום נכסים

הצעת הקיבול נדחתה ל-26 באוקטובר ובאשטרום בוחנים את תיקון הצעת הרכש, כלומר את שיפור ההצעה לבעלי המניות מקרב הציבור • שיפור ההצעה נדרש בעקבות זינוק חד שרשמה מניית אשטרום נכסים בשבועיים האחרונים

קבוצת אשטרום דוחה את מועד הקיבול האחרון של הצעת הרכש שהגישה למניות אשטרום נכסים  ממחר (ה') ל-26 באוקטובר ובוחנת את תיקון הצעת הרכש, כלומר את שיפור ההצעה לבעלי המניות מקרב הציבור. שיפור ההצעה נדרש בעקבות זינוק חד שרשמה מניית אשטרום נכסים בשבועיים האחרונים ושהוביל ליצירת פער שלילי של 65 מיליון שקל לבעלי המניות מקרב הציבור, במקרה של היענות להצעת הרכש.

קבוצת התשתיות והנדל"ן אשטרום  מחזיקה כיום ב-54.34% ממניות החברה הבת, אשטרום נכסים, ויתרת המניות (45.66%) מוחזקת בידי ציבור המשקיעים. ב-30 בספטמבר הגישה קבוצת אשטרום הצעת רכש חליפין במניות למניות אשטרום נכסים שבידי הציבור.

כך, שעבור 39.596 מיליון מניות של אשטרום נכסים, הציעה קבוצת אשטרום בתמורה 13.625 מיליון מניות משל עצמה. עם זאת, מאז הגשת ההצעה זינקה כאמור מניית אשטרום נכסים בכ-25%, בעוד שמניית קבוצת אשטרום ירדה בכ-2% בלבד.

משמעות הדבר היא, שבעוד שמניות אשטרום נכסים שבידי הציבור נסחרו אתמול לפי שווי שוק של 622 מיליון שקל, הרי שהתמורה המוצעת להם במניות קבוצת אשטרום עמדה היום (ג') על 557 מיליון שקל בלבד. אתמול דווח בגלובס, כי הזינוק שרשמה מניית אשטרום נכסים מאז הגשת הצעת הרכש לפני כשבועיים, מאותת כי שוק ההון עשוי שלא להיענות בחיוב להצעה שהוגשה לרכישת מניות החברה על-ידי החברה האם, קבוצת אשטרום.

אשטרום נכסים עוסקת בנדל"ן מניב לתעשייה, במסחר, במלונאות ומשרדים, ובייזום פרויקטים של נדל"ן למשרדים ולמסחר. בעקבות הזינוק האחרון במנייתה נסחרה החברה היום לפי שווי שוק של כ-1.4 מיליארד שקל, המשקף מכפיל הון של 0.81. עם זאת, מחיר המניה הנוכחי משקף עדיין תשואה שלילית של כ-25% מתחילת 2020.

בסיכום המחצית הראשונה של 2020 צמחו הכנסותיה של אשטרום נכסים בקרוב ל-30% והגיעו ל-165 מיליון שקל, תוך שהציגה שיפור בהכנסות מהשכרת נדל"ן וממכירות שטחי משרדים, אולם היא לא הצליחה לשפר את שיעור הרווח הגולמי מהכנסותיה. אחרי שערוך שלילי שנרשם בשווי נכסיה, בעיקר בהשפעת משבר הקורונה, ושינוי שלילי בסעיפי המימון, גם זאת בהשפעת המשבר, התכווץ הרווח הנקי שהציגה אשטרום נכסים למחצית השנה ב-90% לכ-6 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של 72 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד.

החברה האם, קבוצת אשטרום, נסחרה היום בבורסה לפי שווי שוק של 3.4 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה איבדה כ-18% מערכה מתחילת השנה. מלבד פעילות הנדל"ן המניב שמרוכזת באשטרום נכסים, עוסקת קבוצת אשטרום גם בקבלנות בניין ותשתיות, בייזום בנייה למגורים ובייצור חומרי גלם לבנייה.

תחום הבנייה למגורים של הקבוצה מרוכז בחברה הבת, אשדר, שאף היא הייתה בעבר חברה ציבורית, עד שנמחקה מהמסחר בבורסה בעקבות הצעת רכש מלאה שהגישה לה קבוצת אשטרום. במרץ 2008 השלימה קבוצת אשטרום את רכישת החזקות הציבור באשדר, אולם זאת רק לאחר שנאלצה להעלות ב-27% את המחיר שהוצע לציבור המשקיעים עבור רכישת מניות המיעוט שבידיהם.

מאז חדלה אשדר להיות חברה ציבורית, אך נותרה חברה מדווחת, מאחר שאיגרות חוב שלה בהיקף של 738 מיליון שקל ערך נקוב עדיין נסחרות בבורסה. גם אשטרום נכסים אמורה להיוותר חברה מדווחת אם תושלם הצעת הרכש שלה בהצלחה, וזאת מאותה הסיבה. לאשטרום נכסים אג"ח בהיקף של 1.8 מיליארד שקל שהונפקו לציבור ושימשיכו להיסחר בבורסה, גם אם תושלם הצעת הרכש למניות החברה.

קבוצת אשטרום סיכמה את מחצית השנה הראשונה עם שחיקה מתונה של כ-2% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-2.25 מיליארד שקל, בעוד שהרווח הנקי שלה התכווץ ביותר מ-50% והסתכם ב-91 מיליון שקל. החברה נמצאת בשליטת משפחות נוסבאום, גירון, משורר, רובין וליפשיץ.