יפה לה בבית: רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס שוב מקדמת הנפקה בבורסת ת"א

שנתיים וחצי לאחר שביטלה ניסיון הנפקה קודם, ועם רוח גבית של השלכות הקורונה על עסקיה, פועלת קרן קדמה להנפקת הרשת שבבעלותה לפי שווי מוערך של 300-400 מיליון שקל

סניף של אייס/ צילום: איל יצהר
סניף של אייס/ צילום: איל יצהר

כשנתיים וחצי לאחר שגנזה ניסיון הנפקה קודם, ועם רוח גבית של השלכות מגפת הקורונה, מחדשת קרן ההשקעות קדמה את המהלך להנפקת רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס (ACE) בבורסת תל אביב - כך נודע ל"גלובס".

ככל הידוע, עדיין לא נבחרו חתמים למהלך, שעשוי לצאת לפועל בתחילת 2021. על פי ההערכות בשוק, בכוונת אייס, הפועלת בתחום עיצוב הבית ואחזקתו, להנפיק לפי שווי מוערך של 300-400 מיליון שקל. 

הקורונה מיטיבה עם רשתות ה"עשה זאת בעצמך" | שני מוזס, פרשנות

קרן קדמה, המנוהלת על ידי אורי עינן, גלעד הלוי וגלעד שביט, השלימה את רכישת אייס מידי חברת אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) בתחילת 2017 תמורת 145 מיליון שקל (לפי  שווי חברה של כ-190 מיליון שקל, כולל חוב). שנה אחת בלבד לאחר הרכישה, ביקשה הקרן להנפיק את אייס בבורסת תל אביב לפי שווי של 300 מיליון שקל "לפני הכסף". לנוכח אינדיקציות שליליות שקיבלה מצד המשקיעים, הפחיתה קדמה את השווי המבוקש בהנפקה בכ-30% - ובהמשך, ביטלה את המהלך כליל.

בסך הכל ביקשה אייס לגייס בהנפקתה הקודמת כ-100 מיליון שקל, שיועדו בעיקר להחזר הלוואות - עיקרן (43 מיליון שקל) הלוואות בעלים וריביות, וכן הלוואות בנקאיות לטווח ארוך (32 מיליון שקל) .

רשת אייס מפעילה כ-30 סניפים ברחבי הארץ (תחת המותגים "אייס" ו"אוטו דיפו", רשת הפועלת בתחום המוצרים לרכב). תחת הובלת קדמה פיתחה הרשת בשנים האחרונות את פלטפורמת האונליין, הנחשבת למנוע צמיחה עבורה. 

טיוטת התשקיף שפרסמה לקראת ההנפקה שבוטלה, חשפה כי הכנסותיה השנתיות של אייס ב-2017 צמחו ב-4% ל-579 מיליון שקל, וכי הרווח הנקי שלה עלה ב-9% ל-24 מיליון שקל.

נכנסה להקפאת הליכים ב-2012

אייס נסחרה בעבר בבורסת תל אביב. הרשת הונפקה ב-2007, בעת שהייתה בשליטת משפחות גאון וזבידה, שרכשו את השליטה בחברה מידי כונס הנכסים של גד זאבי. כשלוש שנים לאחר ההנפקה התחילה הידרדרות בעסקיה, והחברה התחילה לסבול מהפסדים כבדים, עד שבתחילת 2012 קרסה ונכנסה להליך של הקפאת הליכים, עם חובות של כ-450 מיליון שקל לספקים, למחזיקי אג"ח, לבנקים ולנושים נוספים.

באפריל 2012 נרכשה החברה על ידי אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) תמורת 129 מיליון שקל, לאחר תהליך התמחרות מול גורמים אחרים, שהביעו רצון לרכוש את הרשת. תחת ניהולה של אמ"צ חזרה הרשת להציג רווחים, בעיקר בשל גידול ברווחיות הגולמית, כתוצאה משיפור בתנאים המסחריים מול ספקים וזכיינים ומהפחתה של עלויות התפעול כתוצאה מיישום תוכנית ההתייעלות.

במרץ 2017 מכרה אמ"צ את אייס לקרן קדמה, בעסקה שהניבה לה רווח של כ-95 מיליון שקל.

מתשקיף ההנפקה שפרסמה אייס ב-2018, עלה כי היא שילמה 1.5 מיליון שקל ב-2017 לחברת הניהול של ראשי קרן קדמה, המספקים לרשת שירותי ניהול של יו"ר, סגן יו"ר ודירקטור פעיל, על בסיס תמורה חודשית של 150 אלף שקל. סכום דומה (1.5 מיליון שקל) קיבל באותה שנה מנכ"ל אייס, איציק אוזנה, העומד בראשה מאז 2014.

מיליארד וחצי שקל מנוהלים ב-3 קרנות

קבוצת קרנות קדמה, שהוקמה ב-2006 על ידי עינן, הלוי ושביט, מנהלת כמיליארד וחצי שקל בשלוש קרנות. קדמה משקיעה בחברות ישראליות ובעלות זיקה לישראל ממגוון סקטורים, ומעדיפה לבצע רכישות שבהן היא הופכת לבעלת השליטה.

הקרן רשמה בשנים האחרונות מימושים מוצלחים בחברות דנאל סיעוד וכוח אדם, קווליטסט, מרינה פטריות וסאפיינס. עם השקעות הפורטפוליו של הקרן נמנות החברות יקבי כרמל,  ש. אל ציוד טכני, גיל־קאר מערכות, איסכור, קונטיניואיטי וברנד.

באחרונה, על רקע השגשוג בתחום הטלה-רפואה, נחתם הסכם למכירת החזקות הקרן (50%) בחברת פמי פרמיום לקרן G Square הבריטית, במחיר ששיקף לפמי פרימיום שווי של 400 מיליון שקל. פמי פרימיום, שהוקמה על ידי רוני דוידוף (המחזיק ביתרת מניותיה), מספקת שירותים רפואיים חיצוניים עבור קופות חולים, בתי חולים, בתי ספר וחברות ביטוח. ובשנים האחרונות עוברת פעילותה בהדרגה לעולם הדיגיטלי.

את המניות שמכרה קדמה, היא רכשה מדוידוף ב-2015 תמורת 100 מיליון שקל בלבד, כך שהרווח על ההשקעה הסתכם ב-100% בקירוב בחמש שנים.