הפיצוי של נתניהו למתנחלים? ייבנו 5,000 יח"ד בשטחים

אחרי תקופה ארוכה שבה לא אושרה בנייה בהיקפים גדולים מעבר לקו הירוק, מועצת התכנון בשטחים דנה בתוספת משמעותית של 5,000 דירות בשורת יישובים • ראש מועצת גוש עציון: "גם עושים שלום, וגם בונים ביהודה ושומרון"

התנחלות נעלה ביהודה ושומרון / צילום: Ariel Schalit, AP
התנחלות נעלה ביהודה ושומרון / צילום: Ariel Schalit, AP

שורה של תוכניות שעולות השבוע לדיון ולאישור במועצת התכנון העליונה שבמינהל האזרחי עומדת להביא לתנופת בנייה מעבר לקו הירוק. ל"גלובס" נודע כי המועצה דנה היום ותמשיך גם מחר לעסוק באישורן של תוכניות לבניית כ-5,000 יח"ד בשורה ארוכה של יישובים. בנוסף, יקודמו תוכניות לתכנון מחדש של שכונות ויישובים, הקמת מרכזים אזרחיים, פארק מוטורי, תוספת חדרי מלון ועוד.

מועצת התכנון העליונה היא גוף ששייך למינהל האזרחי בצה"ל. בשונה מיתר חלקי המדינה, כאן מינהל התכנון שבמשרד האוצר חסר סמכויות, ומועצת התכנון היא הגוף התכנוני בר הסמכא בשטח. מי שעומדת בראש מועצת התכנון היא היא נטליה אברבוך, מנהלת לשכת התכנון במנהל האזרחי. בין היתר חברים בו נציג משרד הבינוי והשיכון, נציג מהמשרד להגנת הסביבה ועוד. לפי סדר היום של המועצה היא מתוכננת לדון באישורן של 45 תוכניות שונות. בין היתר אלה כוללות בנייה נרחבת במועצה האזורית גוש עציון, שם מתוכננות להתווסף 464 יח"ד ליישוב מיצד, 560 יח"ד להר גילה, ו- 205 יח"ד לנוקדים. במועצה האזורית מטה בנימין יתווספו לכפר אדומים 132 יח"ד, לעלי 629 יח"ד, לשילה 165 יח"ד, לנעלה 354 יח"ד, לכוכב יעקב 160 יח"ד ולטלמון 140 יח"ד. במועצה האזורית שומרון יתווספו ליישוב עינב 175 יח"ד. במועצה המקומית קרני שומרון מתוכננות להיבנות 26 יח"ד. במועצה המקומית בית אל 346 יח"ד ובעיר אריאל 839 יח"ד.

"האישורים האלה דרמטיים מבחינתנו. יש פה תת בשורה מדינית"

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, מאמין שהתוכניות, שהיו תקועות במשך שנים, מקודמות עכשיו בגלל החתימה על הסכם השלום עם איחוד האמירויות ודובאי: "האישורים האלה דרמטיים מבחינתנו. זה לא פה ושם 50 יח"ד. המשמעות שלהם היא שגם עושים שלום עם העולם הערבי וגם בונים ביהודה ושומרון, כי אין סתירה בין הדברים ואנחנו פה לעולם ולתמיד. זה המזרח התיכון החדש שלנו".

נאמן סבור שאישור התוכניות מהווה מחיקה דה פאקטו של הקו הירוק: "אישור מאות יחידות הדיור בהר גילה, שזה האזור הכי קרוב לירושלים, מחבר את גוש עציון עם ירושלים. מוחק את הקו הירוק. אם זה היה 30-40 יח"ד זה לא היה משהו מהותי. 560 יח"ד זה יותר ממכפיל את היישוב". האזור השני שהתוכניות מקדמות את פיתוחו הוא הרבה יותר פריפריאלי וסמוך דווקא לעיר חברון: "האזור של דרום מזרח גוש עציון מחובר למרחב האורבני של העיר חברון, הוא סומן גם בתוכנית הריבונות כמובלעת ולכן חששנו שהוא לא ייבנה והעסק הזה יעמוד. יש פה תת בשורה מדינית. כי גם 200 יח"ד במיצד (אספר) והסדרה של השכונה בפני קדם זה דרמטי".

לנאמן ביקורת על ממשלת ישראל: "ממשלת ישראל התחייבה לפני 20 שנה בפני ארה"ב לא להקים יישובים, ובו זמנית היא אישרה את הקמת המאחזים האלה, שמכונים לא חוקיים. איך אוכלים את העוגה ומשאירים אותה שלמה? נתנו לחבר'ה לעלות לקרקע בסיוע של הממשלה ובאבטחת צה"ל. הרי מדינת ישראל העלתה את הנקודות האלה? אני יכול להבין את זה מדינית ולא להסכים עם זה".

ראש המועצה האזורית מטה בנימין, ישראל גנץ, מברך על התוכניות, אך סבור שזה מעט מדי: "נכון להיום, הביקוש עולה על ההיצע. יש ילדים שמתבגרים אצלנו ואין מספיק בנייה. יש ממש מצוקת דיור ואנחנו תקועים בגלל בעיות תכנוניות. אני שמח שמקדמים תוכניות, אני חושב שהבשורה הגדולה היא שעד היום הגבילו אותנו. כל פעם נתנו לנו 50-100 יחידות. ככה אי אפשר לבנות מדינה. בעיני, הבנייה ביהודה ושומרון צריכה להיות בלי הפסקה. בדיוק כמו שלא מגבילים בנייה בת"א".

אדריכל אלון כהן ליפשיץ, מעמותת "במקום", מתכננים למען זכויות תכנון, אמר ל"גלובס" כי, "ההחלטה לקדם אלפי יחידות דיור להתנחלויות היהודיות בגדה המערבית נעשית בד בבד עם קידום מנגנוני הריסה לאלפי מבנים פלסטינים. כאשר החלטות על בנייה והריסה מונעות ממניעים פוליטיים הן הופכות את התכנון לכלי נשק שבאמצעותו כובשים שטחים. החלטה זו חושפת שוב את מראית העין של מערכת תכנון בשטחC . מערכת אשר חסרת כל עצמאות ומשרתת באופן עיוור ללא ביקורת וללא עצמאות את המניעים הפוליטיים גם אם הם בניגוד גמור לכל רציונאל תכנוני. ראוי שידעו כל תושבי ישראל שתקציבי המדינה בשעת חירום שכזו מתועלים באופן בזבזני להעמקת הכיבוש והפגיעה בזכויות אדם".